June 5, 2017

«Εμπορικόν»: Μαρκουλάκης σκηνοθετεί Καταλειφό-Μιχαλοπούλου σε έργο του Ντέιβιντ Χέαρ


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 



Ο Δημήτρης Καταλειφός κι η Λουκία Μιχαλοπούλου θα πρωταγωνιστήσουν στο έργο του Ντέιβιντ Χέαρ «Skylight» («Φεγγίτης») που θα σκηνοθετήσει ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, σε μετάφραση Μιρέλλας Παπαοικονόμου -ο ελληνικός τίτλος δεν έχει ακόμα αποφασιστεί- και με σκηνικά και κοστούμια Αθανασίας Σμαραγδή, στο «Εμπορικόν», τον επόμενο χειμώνα.
Στο -βραβευμένο με Βραβείο Λόρενς Ολίβιε ως Καλύτερο Έργο της Xρονιάς και με διεθνή καριέρα- έργο (1995) του, εβδομηντάχρονου πια, βρετανού θεατρικού συγγραφέα -αλλά και σεναριογράφου και θεατρικού, κινηματογραφικού και τηλεοπτικού σκηνοθέτη- σερ Ντέιβιντ Χέαρ που έχει στο ενεργητικό του περί τα 30 θεατρικά, ένα παγωμένο βράδυ, η Kίρα Χόλις δέχεται στο διαμέρισμά της μια αναπάντεχη επίσκεψη απ’ τον παλιό της αγαπημένο Τομ Σάρτζεντ, έναν χαρισματικό επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στο χώρο της εστίασης. Ο Τομ, ο οποίος έχασε πρόσφατα τη γυναίκα του και βασανίζεται από τύψεις για το θάνατό της, αναζητά την παρηγοριά στην αγκαλιά της πρώην ερωμένης και συνεργάτιδάς του που εργάζεται πια ως δασκάλα σ’ ένα σχολείο με προβληματικούς μαθητές, στο Ιστ Εντ του Λονδίνου. Καθώς το απόγευμα κυλά, οι δυο τους προσπαθούν να ξαναζωντανέψουν το παλιό τους πάθος αλλά το χάσμα που ’χει δημιουργηθεί μεταξύ τους μοιάζει αγεφύρωτο: η Κίρα είναι μια γυναίκα κοινωνικά και πολιτικά συνειδητοποιημένη ενώ ο Τομ παραμένει πάντα ένας κυνικός, ευκατάστατος και υπερόπτης επιχειρηματίας. Στο τέλος της βραδιάς, αυτό που καταφέρνουν, τελικά, είναι να εγκλωβιστούν σε μια επικίνδυνη πάλη αλληλοσυγκρουόμενων ιδεολογιών και αμοιβαίων επιθυμιών.
Πρόκειται για «ένα θεατρικό έργο», όπως έγραψε η «Γκάρντιαν», «όπου η πολιτική και το πάθος είναι τόσο στενά συνυφασμένα ώστε να μην μπορεί κανείς να τα διαχωρίσει. Και το πιο συγκινητικό […] είναι ότι δυο άνθρωποι που, ενώ βρίσκονται σε κοινωνικά αντίθετους πλανήτες, κατορθώνουν να συναντηθούν επιδιώκοντας εναγωνίως να συντονίσουν τις αντιδράσεις και τις επιθυμίες τους».
Τον Ντέιβιντ Χέαρ πρωτοπαρουσίασε στην Ελλάδα το «Θέατρο Τέχνης», τη σεζόν 1986-1987, όταν ο Γιώργος Λαζάνης ανέβασε στο «Θέατρο Τέχνης» της Φρυνίχου το έργο που ο Χέαρ έχει συνυπογράψει με τον Χάουαρντ Μπρέντον «Πράβντα». Έκτοτε έχουν ανεβεί και εδώ και στην Κύπρο μερικά -όχι πολλά- έργα του, με πιο πρόσφατο το «Ανάσα ζωής» που παρουσίασε το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, το χειμώνα 2013/2014, σε σκηνοθεσία Κώστα Αρζόγλου -ήταν το τρίτο ανέβασμα του έργου στην Ελλάδα.
Το καλοκαίρι του 2013, πάντως, είχε έρθει αυτοπροσώπως ο συγγραφέας στην Ελλάδα, όταν ο γαλικός θίασος «La Transplanisphere» παρουσίασε, σε σκηνοθεσία Μπρουνό Φρεσινέ και στο πλαίσιο του τριήμερου φεστιβάλ «Culture World Crisis Theatre» που οργάνωσε το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος του Παντείου Πανεπιστημίου, στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ένα απόσπασμα του έργου του «Η δύναμη του ναι».

Ο Δημήτρης Καταλειφός, τα τελευταία χρόνια, έχει δημιουργήσει μια σχέση στενής συνεργασίας με την Λουκία Μιχαλοπούλου. Σχέση που ξεκίνησε όταν τη σκηνοθέτησε -μαζί της ο Στάθης Μαντζώρος- στις «Λευκές νύχτες» -το διασκευασμένο για τη σκηνή, απ’ την ομάδα, ομώνυμο διήγημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι- που ανέβασε στην Β΄ Σκηνή του θεάτρου «Οδού Κεφαλληνίας», τη σεζόν 2011/2012 -μ’ επανάληψη την επόμενη 2012/2013. Στη συνέχεια έπαιξαν μαζί στο «Εμπορικόν», το 2012/2013 στην «Ολεάνα» του Ντέιβιντ Μάμετ και το 2013/2014 στην «Εκδοχή του Μπράουνινγκ» του Τέρενς Ράτιγκαν και στην «Κολεξιόν» του Χάρολντ Πίντερ, όλα σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη.
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ετοιμάζει για την επόμενη σεζόν, όπως έγραψε ο Βασίλης Μπουζιώτης στο enikos.gr, και το έργο του Ιρλανδού Κόνορ ΜακΦέρσον «Ο ναυτικός» για το θέατρο «Αθηνών», όπου εμφανίζεται μόνιμα τα τελευταία χρόνια, με τον ίδιο και τους Αιμίλιο Χειλάκη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Νίκο Ψαρρά και Προμηθέα Αλειφερόπουλο -άριστη διανομή- στους πέντε ρόλους του έργου.

Το χειμώνα θα επαναληφθεί στο θέατρο «Δημήτρης Χορν» κι ο «Αύγουστος» του Αμερικανού Τρέισι Λετς, που ’χε ανεβάσει πέρσι, με Θέμιδα Μπαζάκα, Μαρία Πρωτόπαππα, Βίκυ Βολιώτη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Αλέξανδρο Μυλωνά, Μάνο Βακούση, Μαρία Κατσιαδάκη, Νίκο Αλεξίου, Θύμιο Κούκιο, Κώστα Ανταλόπουλο, Σίσσυ Τουμάση, Aurora Marion -επίσης εντυπωσιακή διανομή.
Η πρεμιέρα του «Skylight», στο οποίο παίζει ακόμα ένας ηθοποιός -που δεν έχει ακόμα βρεθεί- το σύντομο ρόλο του Έντουαρντ Σάρτζεντ, γιου του Τομ,
υπολογίζεται για τον Φεβρουάριο. Η σεζόν στο «Εμπορικόν» θ’ ανοίξει με την επανάληψη του «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» του Άρθουρ Μίλερ, της εξαιρετικής παράστασης του Γιάννη Μόσχου, με τον Δημήτρη Καταλειφό, που έχει «μονιμοποιηθεί» στο συγκεκριμένο θέατρο, και πάλι, την Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και με νεότερους ηθοποιούς πλάι τους.
Το «Skylight» έχει πρωτοπαρουσιαστεί στην Ελλάδα τη σεζόν 1996/1997, απ’ το «Θέατρο Εξαρχείων», με τον τίτλο «Γυάλινος ουρανός», σε σκηνοθεσία Τάκη Βουτέρη, με τον ίδιο και την Αννίτα Δεκαβάλλα -μαζί τους, κι ο Χάρης Μαυρουδής- ενώ το 2014 προβλήθηκε -σε μαγνητοσκόπηση-, στο πλαίσιο του National Theatre Live, η πιο πρόσφατη εξαίρετη λονδρέζικη παράσταση του έργου, στο θέατρο «Γουίνταμ’ ς», 
σε σκηνοθεσία Στίβεν Ντόλντρι, με τον Μπιλ Νάι και την Κάρι Μάλιγκαν. 


Υ.Γ. Μόλις έκανα την ανάρτηση, πληροφορήθηκα ότι η είδηση έχει ήδη δημοσιευτεί απ την Γιώτα Δημητριάδη στον ιστότοπο texnes-plus.gr, πράγμα που δεν είχα εντοπίσει κι ας έψαξα. Επειδή δεν συνοδεύτηκε μ όλη αυτή την έρευνα που έκανα, την αφήνω ως έχει.

No comments:

Post a Comment