Τον «Γάμο της Μαρίας Μπράουν», την ταινία που εκτόξευσε τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα, μεταφέρει τον προσεχή Νοέμβριο στη σκηνή του θεάτρου «Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής» ο Γιώργος Σκεύας, σε δική του μετάφραση και διασκευή για το θέατρο και με την Λένα Παπαληγούρα στον επώνυμο ρόλο, συνεχίζοντας την επιτυχημένη πορεία που ξεκίνησε -ως πλήρης σκηνοθέτης,
καθώς είχε ήδη συνεργαστεί εκεί με τον Λευτέρη Βογιατζή- στο ίδιο θέατρο, πρόπερσι -σεζόν 2015/2016-, ανεβάζοντας το «Κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ίψεν με την Αμαλία Μουτούση -σε μια έξοχη ερμηνεία στον κεντρικό ρόλο της Νόρας Χέλμερ-, τον Άρη Λεμπεσόπουλο και μια πολύ καλή λοιπή διανομή, παράσταση που συνεχίστηκε και για δεύτερη χρονιά -σεζόν 2016/2017 (Φωτογραφία του Γιώργου Σκεύα: Κώστας Ορδόλης).
καθώς είχε ήδη συνεργαστεί εκεί με τον Λευτέρη Βογιατζή- στο ίδιο θέατρο, πρόπερσι -σεζόν 2015/2016-, ανεβάζοντας το «Κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ίψεν με την Αμαλία Μουτούση -σε μια έξοχη ερμηνεία στον κεντρικό ρόλο της Νόρας Χέλμερ-, τον Άρη Λεμπεσόπουλο και μια πολύ καλή λοιπή διανομή, παράσταση που συνεχίστηκε και για δεύτερη χρονιά -σεζόν 2016/2017 (Φωτογραφία του Γιώργου Σκεύα: Κώστας Ορδόλης).
Τα σκηνικά και τα κοστούμια στον «Γάμο της Μαρίας Μπράουν» θ’ αναλάβει ο Άγγελος Μέντης, τη μουσική η Σήμη Τσιλαλή, τους φωτισμούς η Κατερίνα Μαραγκουδάκη και τα βίντεο ο σκηνοθέτης. Η παραγωγή θα ’ναι της «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου. Στη διανομή, επίσης, οι Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Νίκος Γεωργάκης, Μάξιμος Μουμούρης, Γιάννης Νταλιάνης, Γιώργος Συμεωνίδης.
Ο «Γάμος της Μαρίας Μπράουν», ως ταινία, ξεκινάει στην Γερμανία το 1943. Κατά τη διάρκεια ενός βομβαρδισμού των Συμμάχων, η Μαρία (την οποία ερμηνεύει η Χάνα Σιγκούλα)
παντρεύεται με το στρατιώτη Χέρμαν Μπράουν που γυρίζει αμέσως στο μέτωπο αλλά, μετά το τέλος του πολέμου, δεν επιστρέφει. Η Μαρία, που έχει την πληροφορία ότι ο Χέρμαν έχει σκοτωθεί, αρχίζει να δουλεύει σ’ ένα μπαρ όπου συχνάζουν αμερικανοί στρατιώτες και δημιουργεί σχέση με τον Μπιλ, έναν μαύρο ο οποίος τη στηρίζει οικονομικά κι από τον οποίο μένει, μάλιστα, έγκυος. Ο Χέρμαν, όμως, θα γυρίσει. Και θα τη βρει στο σπίτι με τον εραστή της. Στη συμπλοκή που επακολουθεί η Μαρία σκοτώνει ακούσια τον Μπιλ αλλά ο Χέρμαν, εντυπωσιασμένος απ’ την αφοσίωσή της, θα πάρει το φόνο πάνω του, θα δικαστεί, θα καταδικαστεί και θα φυλακιστεί.
παντρεύεται με το στρατιώτη Χέρμαν Μπράουν που γυρίζει αμέσως στο μέτωπο αλλά, μετά το τέλος του πολέμου, δεν επιστρέφει. Η Μαρία, που έχει την πληροφορία ότι ο Χέρμαν έχει σκοτωθεί, αρχίζει να δουλεύει σ’ ένα μπαρ όπου συχνάζουν αμερικανοί στρατιώτες και δημιουργεί σχέση με τον Μπιλ, έναν μαύρο ο οποίος τη στηρίζει οικονομικά κι από τον οποίο μένει, μάλιστα, έγκυος. Ο Χέρμαν, όμως, θα γυρίσει. Και θα τη βρει στο σπίτι με τον εραστή της. Στη συμπλοκή που επακολουθεί η Μαρία σκοτώνει ακούσια τον Μπιλ αλλά ο Χέρμαν, εντυπωσιασμένος απ’ την αφοσίωσή της, θα πάρει το φόνο πάνω του, θα δικαστεί, θα καταδικαστεί και θα φυλακιστεί.
Η Μαρία, που κάνει έκτρωση, συναντάει έναν πλούσιο, ηλικιωμένο βιομήχανο, τον Καρλ Όσβαλντ, ο οποίος θα της προσφέρει μια θέση γραμματέα πλάι του ενώ αργότερα θα την κάνει ερωμένη του. Η Μαρία, πάντως, που ανέρχεται στην ιεραρχία, υπόσχεται στον φυλακισμένο Χέρμαν πως όταν βγει απ’ τη φυλακή θα ξεκινήσουν πάλι μαζί τη ζωή τους, Είναι πια μια δυναμική και φιλόδοξη επιχειρηματίας που έχει πλουτίσει κι έχει αγοράσει ένα σπίτι -βρισκόμαστε ήδη στη μεταπολεμική εποχή του καγκελάριου Άντενάουερ...
Ο Όσβαλντ επισκέπτεται τον Χέρμαν στη φυλακή και του υπόσχεται ν’ αφήσει στην Μαρία και σ’ αυτόν την περιουσία του, εφόσον, μετά την απελευθέρωσή του, την εγκαταλείψει. Ο Χέρμαν δέχεται και, όντως, όταν η ποινή του λήξει, φεύγει μετανάστης στον Καναδά -δεν έχουν πει τίποτα, κι οι δυο τους, στην Μαρία για τη συμφωνία τους. Θα γυρίσει στη γυναίκα του, που πάντα τον περιμένει, μετά από αρκετά χρόνια, όταν ο Όσβαλντ πεθάνει. Στο άνοιγμα της διαθήκης του, στην οποία έχει τηρήσει την υπόσχεσή του, η Μαρία πληροφορείται για τη συμφωνία. Θα σκοτωθεί από μια έκρηξη, όταν, αγχωμένη, πάει ν’ ανάψει τσιγάρο, καθώς έχει αφήσει -ηθελημένα; Αθέλητα; - ανοιχτό το γκάζι.
Ο Όσβαλντ επισκέπτεται τον Χέρμαν στη φυλακή και του υπόσχεται ν’ αφήσει στην Μαρία και σ’ αυτόν την περιουσία του, εφόσον, μετά την απελευθέρωσή του, την εγκαταλείψει. Ο Χέρμαν δέχεται και, όντως, όταν η ποινή του λήξει, φεύγει μετανάστης στον Καναδά -δεν έχουν πει τίποτα, κι οι δυο τους, στην Μαρία για τη συμφωνία τους. Θα γυρίσει στη γυναίκα του, που πάντα τον περιμένει, μετά από αρκετά χρόνια, όταν ο Όσβαλντ πεθάνει. Στο άνοιγμα της διαθήκης του, στην οποία έχει τηρήσει την υπόσχεσή του, η Μαρία πληροφορείται για τη συμφωνία. Θα σκοτωθεί από μια έκρηξη, όταν, αγχωμένη, πάει ν’ ανάψει τσιγάρο, καθώς έχει αφήσει -ηθελημένα; Αθέλητα; - ανοιχτό το γκάζι.
Με τον «Γάμο της Μαρίας Μπράουν», τη μεγαλύτερη επιτυχία του, που έκανε την πρεμιέρα της στο 29ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου τον Φεβρουάριο του 1979, ο Φασμπίντερ πέτυχε, τελικά, τη λαϊκή αποδοχή που επιδίωκε, απ’ το γερμανικό και το διεθνές κοινό.
Η ταινία, τριακοστή όγδοη στην πλούσια παραγωγή που άφησε, παρά τη σύντομη ζωή του, ο ιδιαίτερος, αυτοκαταστροφικός, «καταραμένος» σκηνοθέτης, δομημένη στην παράδοση των γυναικείων πορτρέτων του Χόλιγουντ, κάλλιστα θα μπορούσε να ειδωθεί ως πολιτική παραβολή για το «οικονομικό θαύμα» της Δυτικής Γερμανίας, το οποίο, εδώ, ενσωματώνεται στο χαρακτήρα της Μαρίας Μπράουν. Η ιστορία αυτή, της χειραγώγησης και της προδοσίας, παραλληλίζει τη θεαματική μεταπολεμική οικονομική ανάκαμψη της Γερμανίας, όσον αφορά το κόστος της στις ανθρώπινες αξίες.
Ήταν, εξάλλου, η πρώτη μιας τριλογίας που επικεντρώθηκε στις γυναίκες κατά τη διάρκεια του μεταπολεμικού γερμανικού «οικονομικού θαύματος» και που ολοκληρώθηκε με την «Λόλα» (1981) και την «Βερόνικα Φος» (1982), προτελευταία ταινία του Φασμπίντερ πριν απ’ τον αδόκητο θάνατό του, την ίδια χρονιά, από υπερβολική δόση ναρκωτικών, σε ηλικία μόλις 37 χρόνων. Τριλογίας που δεν αποτελούσε παρά την καρδιά της αντιπαράθεσής του με τους ιδρυτικούς μύθους της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας.
Τον «Γάμο της Μαρία Μπράουν» μετέφερε στο θέατρο -σε προσαρμογή για τη σκηνή για πέντε πρόσωπα του σεναρίου που συνυπέγραφαν ο Πέτερ Μέρτεσχάιμερ και η Πέα Φρέλιχ πάνω σε μια ιδέα του Φασμπίντερ ο οποίος είχε συνεργαστεί και στους διαλόγους -ο Τόμας Όστερμάγιερ, καλλιτεχνικός διευθυντής της βερολινέζικης «Σάουμπίνε», δυο φορές: το 2006/2007 η πρεμιέρα δόθηκε στο «Κάμερσπίλε» του Μονάχου κι η παράσταση μεταφέρθηκε, τη σεζόν 2009/2010, στην «Σάουμπίνε». Η δεύτερη εκδοχή, σε σκηνοθεσία και πάλι Όστερμάγιερ, παρουσιάστηκε, το καλοκαίρι του 2014, στο Φεστιβάλ της Αβινιόν και στην αρχή της σεζόν 2014/2015 στην «Σάουμπίνε» ενώ, στη συνέχεια, περιόδευσε σ’ όλο τον κόσμο.
Τον «Γάμο της Μαρία Μπράουν» μετέφερε στο θέατρο -σε προσαρμογή για τη σκηνή για πέντε πρόσωπα του σεναρίου που συνυπέγραφαν ο Πέτερ Μέρτεσχάιμερ και η Πέα Φρέλιχ πάνω σε μια ιδέα του Φασμπίντερ ο οποίος είχε συνεργαστεί και στους διαλόγους -ο Τόμας Όστερμάγιερ, καλλιτεχνικός διευθυντής της βερολινέζικης «Σάουμπίνε», δυο φορές: το 2006/2007 η πρεμιέρα δόθηκε στο «Κάμερσπίλε» του Μονάχου κι η παράσταση μεταφέρθηκε, τη σεζόν 2009/2010, στην «Σάουμπίνε». Η δεύτερη εκδοχή, σε σκηνοθεσία και πάλι Όστερμάγιερ, παρουσιάστηκε, το καλοκαίρι του 2014, στο Φεστιβάλ της Αβινιόν και στην αρχή της σεζόν 2014/2015 στην «Σάουμπίνε» ενώ, στη συνέχεια, περιόδευσε σ’ όλο τον κόσμο.
No comments:
Post a Comment