April 15, 2022

Μεγάλη Βδομάδα πλημμυρισμένη λατρευτικές μουσικές

 
Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια... 117
 
Ομολογώ πως η ιδέα είναι εξαιρετική. Μεγαλοβδομαδιάτικα, από Μεγάλη Δευτέρα έως και Μεγάλη Τετάρτη, και τις τρεις μέρες απ’ τις πέντε το απόγευμα μέχρι τις έντεκα το βράδυ, η Αθήνα θα πλημμυρίσει από 62 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις που προσεγγίζουν πολυάριθμες και απρόσμενες πτυχές της σχέσης θρησκευτικής λατρείας και μουσικής, σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, εκκλησίες, δρόμους και πλατείες: το 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής. Μια μουσική σκυταλοδρομία σε 17 ιστορικά τοπόσημα της Πλάκας και του κέντρου της πόλης, με πάνω από 400 νεότερους και καταξιωμένους έλληνες καλλιτέχνες -μουσικούς, χορωδούς, τραγουδιστές, ψάλτες, συνθέτες, ηθοποιούς, αρχιμουσικούς- να συμμετέχουν. Σκυταλοδρομία την οποία οργανώνουν το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Εθνική Λυρική Σκηνή κι η Eurolife FFH, με την καλλιτεχνική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργου Κουμεντάκη -που χει κάνει όχι μόνο εξαιρετικές αλλά και έξυπνες επιλογές- και μ ελεύθερη την είσοδο σ’ όλες τις εκδηλώσεις.
Απ’ το Μουσείο της Ακρόπολης και τη Μητρόπολη της Αθήνας, απ’ το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων «Φοίβος Ανωγειανάκης»-Κέντρο Εθνομουσικολογίας μέχρι το Μετόχι του Παναγίου Τάφου, τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, το εκκλησάκι του Παπαδιαμάντη (Άγιος Ελισσαίος, στη φωτογραφία), το Μουσείο «Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου», τον Καθολικό Καθεδρικό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, από αρχαιολογικούς χώρους, εκκλησίες και μουσεία μικρής χωρητικότητας (30-100 θεατών) έως ανοιχτούς χώρους (πεζόδρομους, πλατείες, αύλειους χώρους) που μπορούν να φιλοξενήσουν 1500-2000 θεατές αλλά και σε τρεις διαδρομές με τις Μπάντες του Στρατού, της Αεροπορίας και του Ναυτικού, το Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής θα συγκροτείται από συναυλίες και εκδηλώσεις με κοινό θεματικό άξονα τη μουσική «που επικαλείται ή γράφεται για θρησκευτική χρήση, αλλά με πολύ ευρείες αισθητικές κι εννοιολογικές στοχεύσεις». 
Θ’ ακουστούν έργα από Μπαχ, Παλεστρίνα, Χάιντν, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Βέρντι, Ροσίνι, Σοπέν, Μέντελσον έως Ντεμπισί, Πουλένκ, Μεσιάν, Κούρταγκ αλλά και Θεοδωράκη, Χατζιδάκι. Το τριήμερο πρόγραμμα περιλαμβάνει, επίσης, γερμανικές θρηνωδίες, λατρευτικά τραγούδια και χορωδιακά της Μεσογείου, έργα του 20ού αιώνα που πραγματεύονται το θρήνο, μουσικές των σούφι δερβίσηδων της Πόλης, μοιρολόγια της Παναγίας, εγκώμια του Επιταφίου και εκκλησιαστικούς ύμνους που συνδέονται με τη μορφή του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ηχητικές εγκαταστάσεις, νέα έργα ελλήνων συνθετών και αναγνώσεις συνοδεία μουσικής.
Δεν ξέρω τι να πρωτοδιαλέξω απ’ το κομψό, προσεγμένο πολύπτυχο με το πρόγραμμα που ’χει τυπωθεί. Μόνον η «ελεύθερη είσοδος» με τρομάζει. Φοβάμαι ότι θα γίνει το πατείς με-πατώ σε. Ελπίζω η οργάνωση να το ’χει προβλέψει.

No comments:

Post a Comment