«Ερνάνης»: μια όπερα (1844) της πρώτης περιόδου του Τζουζέπε
Βέρντι, που έχει δεκαετίες να παιχτεί στην Ελλάδα και που είδαμε χάρη στο Metropolitan
Opera Live
_, μαγνητοσκοπημένη, αυτή τη φορά, μετάδοση παράστασης από την Μετροπόλιταν
Όπερα της Νέας Υόρκης. Μια όπερα στην οποία, για άλλη μια φορά, ο Βέρντι αποκαλύπτεται
ως πηγή μελωδιών αστείρευτη και ως ο μέγιστος, ίσως, φωνητικός μάστορας στην
ιστορία της.
Η Ελβίρα γίνεται αντικείμενο του έρωτα του ληστή Ερνάνη _ που
δεν είναι παρά ο ευγενής Δον Χουάν της Αραγόνας ο οποίος σε πόλεμο εμφύλιο έχει
χάσει τίτλο και περιουσία και έχει ταχτεί να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του
σκοτώνοντας το βασιλιά της Ισπανίας Κάρολο Α΄ _, του ευγενούς Σίλβα, ηλικιωμένου
θείου της που σχεδιάζει να την παντρευτεί, και του ίδιου του βασιλιά που σύντομα
θα αναδειχθεί στον αυτοκράτορα Κάρολο Ε΄ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Και
ο οποίος όμως, τελικά, υπό την σκιά του αγάλματος του Καρλομάγνου, μεγαλόψυχα παραχωρεί
την Ελβίρα στον Ερνάνη που ο Κάρολος, υποχωρώντας στις ικεσίες της Ελβίρας, τον
συγχωρεί, μολονότι εκείνος σχεδίαζε να τον δολοφονήσει, μπλεγμένος μαζί με τον
Σίλβα, σε συνωμοσία. Αλλά ο Ερνάνης έχει ένα συμβόλαιο τιμής με τον Σίλβα. Το
οποίο τον υποχρεώνει να αυτοκτονήσει. Η Ελβίρα τον ακολουθεί.
Εντελώς συμβατική και ανέμπνευστη η σκηνοθεσία του Πιερ
Λουίτζι Σαμαριτάνι ο οποίος κίνησε χορωδία και τραγουδιστές ερήμην της μουσικής
και δεν έκανε τίποτα για να καλύψει τις αφέλειες _ έως και ως φαιδρό εισπράττεται
σήμερα… _ του λιμπρέτου του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, του βασισμένου στο ομώνυμο
έργο (1830) του Βικτόρ Ουγκό, το οποίο, πάντως, θεωρείται ορόσημο του
ρομαντισμού. Την παράσταση έσωζαν η απλόχερη παραγωγή και τα εντυπωσιακά,
μνημειακά σκηνικά που υπέγραφε ο ίδιος ο σκηνοθέτης _ και στις τέσσερις πράξεις
κυριαρχούσαν μεγαλοπρεπείς σκάλες. Ο ενδυματολόγος Πίτερ Τζ. Χολ σχεδίασε
μερικά θαυμάσια κοστούμια αλλά από το σύνολο της δουλειάς του έλειπε η ομοιογένεια,
κατά τη γνώμη μου. Στιβαρή η μουσική διεύθυνση του Μάρκο Αρμιλιάτο και με κύρος
η χορωδία.
Η σοπράνο Άντζελα Μιντ διαθέτει μία μεστή, συναρπαστική
δραματική φωνή και εντυπωσιακή τεχνική αλλά η ογκώδης σιλουέτα της δεν της επέτρεπε
να πείσει μολονότι η υπέροχη φωνή της την οδηγούσε σε μία σωστή υποκριτική και
σε μία ερμηνευτική αλήθεια. Η εμφάνιση, επίσης, του τενόρου Μαρτσέλο Τζορντάνι
_ στον επώνυμο ρόλο _ ήταν αποτρεπτική. Και την περίπτωσή του δεν την έσωζε ούτε
η ικανοποιητική αλλά όχι ιδιαίτερη φωνή του ούτε η υποκριτική του. Πολύ
ταιριαστός στον ρόλο του Σίλβα ο μπάσος Φερούτσιο Φουρλανέτο αλλά περιορισμένης
εκφραστικότητας και με φωνή κάπως κουρασμένη. Ο βαρύτονος Ντμίτρι Χβοροστόβσκι
έκλεβε την παράσταση: ελκυστικά αρρενωπή εμφάνιση, πειστικότατος υποκριτικά ως
Κάρολος, καλή κίνηση και μια φωνή μεγάλων δυνατοτήτων.
Μέγαρο Μουσικής
Αθηνών, 22 Μαρτίου 2012.
No comments:
Post a Comment