September 13, 2017

Η Μικρή «Αργώ» με τις εννιά παραστάσεις: από Άκη Δήμου μέχρι κλασικό κινέζο συγγραφέα


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 

Εννιά παραστάσεις, από Άκη Δήμου μέχρι κλασικό κινέζο συγγραφέα, από Ζαν Ζενέ μέχρι Τσιμάρα Τζανάτο, από Γιάννη Ρίτσο μέχρι Νίνα Ράπη περιλαμβάνει ο φετινός προγραμματισμός του «A Small Argo Full of Art». Αυτό θα ’ναι πια το όνομα της Δεύτερης Σκηνής του θεάτρου «Αργώ», όνομα που σηματοδοτεί την επανεκκίνησή της, τον Οκτώβριο: ένας χώρος ανοιχτός σε καινούργιες ιδέες, στη σύγχρονη δραματουργία, και σε
νέες ομάδες καλλιτεχνών, με την Χρύσα Καψούλη να αναλαμβάνει, ως curator, την ευθύνη του ρεπερτορίου, των καλλιτεχνικών συναντήσεων και των διαλέξεων.  
Το «A Small Argo Full of Art» φιλοδοξεί να γίνει «ένας χώρος που θα ενδυναμώσει τόσο τους καλλιτέχνες όσο και το κοινό του, ένας οργανισμός που θα αναπτυχθεί στο τώρα και για το μέλλον, μέσα από την έρευνα και την υπέρβαση. Μπορεί να βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, στο Μεταξουργείο, αλλά κινείται», όπως σημειώνεται, «στο περιθώριο, αγαπά το ρίσκο και το λάθος, αντλεί από τη φαντασία, επενδύει στην handmade τέχνη και την arte povera». 
Η έναρξη θα γίνει με «Το κάλεσμα της Λορίν» (1984) της Παλόμα Πεδρέρο που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Φένιας Αποστόλου. Η μετάφραση είναι της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, τα σκηνικά και τα κοστούμια θα υπογράφει η Άση Δημητρολοπούλου και τη μουσική επιμέλεια και το ηχητικό τοπίο ο Μιχάλης Τσίχλης. Θα παίξουν ο Ιωάννης Αθανασόπουλος κι η Βιργινία Ταμπαροπούλου. Στο έργο της 
Πεδρέρο, που διαδραματίζεται Απόκριες, ο άντρας -ο Πέδρο- μεταμφιέζεται σε Λορίν Μπακόλ κι η γυναίκα -η Ρόζα- σε Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ. Αυτό που ξεκίνησε ως παιχνίδι -η αναζήτηση της ανανέωσης στη σχέση τους- μετατρέπεται σε αποκάλυψη: ο άντρας προτείνει στη γυναίκα να «παίξουν μ’ ένα αντικείμενο που αγόρασε στο sex shop αλλά εκείνη χαλάει το «παιχνίδι». Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν προκαθορισμένοι «ρόλοι»; Το έργο μιλάει τόσο για τις δυνατότητες ελευθερίας που μπορεί να έχει το άτομο όσο και για την καταπίεση και την κοινωνική απομόνωση την οποία υφίστανται όλα τα μέλη μιας κοινωνίας. Στο «Κάλεσμα της Λορίν» ο ερωτισμός κι η καταπίεση συνυπάρχουν, οι παραδοσιακοί «ρόλοι» του ζευγαριού παρωδούνται για ν' αποκαλύψουν την αβέβαιη βάση στην οποία στηρίζεται η κοινωνία και την αδυναμία των κοινωνικών «ρόλων» που μοιράζονται και υιοθετούνται ακόμα κι απ’ την παιδική ηλικία.
Στη συνέχεια, ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος θ’ ανεβάσει, σε μετάφραση και διασκευή για το θέατρο του Δημήτρη Ζουγκού, τη νουβέλα «To ημερολόγιο ενός τρελού» του Λου Χσουν, απ’ τους θεμελιωτές της σύγχρονης κινέζικης λογοτεχνίας, η οποία, επάξια, συγκαταλέγεται στα αριστουργήματα της παγκόσμιας πεζογραφίας. Πρόκειται για την ιστορία ενός νεαρού Κινέζου που βλέπει κι αισθάνεται το περιβάλλον του εντελώς διαφορετικά απ’ τους συγχωριανούς του. Πρώην δημόσιος υπάλληλος σε μια κινέζικη επαρχία, θέτει, συνεχώς άμεσα ερωτήματα για τη θέση του ανάμεσα στους συνανθρώπους του. Απροστάτευτος και μόνος λόγω της διαφορετικότητάς του, με γλώσσα παιδιού, ζει παγιδευμένος σ’ ένα εχθρικό περιβάλλον που τον αναγκάζει να σκεφτεί τα χειρότερα για την ανθρώπινη φύση. Βυθισμένος στις εμμονές και τους παραλογισμούς του, ξεδιπλώνει, μέσα από προσωπικές αφηγήσεις, τον ιδιαίτερο ψυχισμό του και τη ζωή του. 
Η δική του ματιά κι αλήθεια είναι κι η πραγματική εξήγηση όσων συμβαίνουν γύρω του. Όμως, κανείς δεν πιστεύει έναν τρελό κι όλοι φοβούνται αυτό που δεν γνωρίζουν… Όπως και στ’ άλλα δυο «Ημερολόγια ενός τρελού» -του Νικολάι Γκόγκολ και του Γκι ντε Μοπασάν-, ο Τρελός του Χσουν κινείται σ’ ένα κομφορμιστικό κοινωνικό πλαίσιο, τόσο αυταρχικό και υποκριτικό που δεν μπορεί να το αντέξει. «Το ημερολόγιο ενός τρελού» θα παρουσιαστεί με σκηνικά και κοστούμια Σπύρου Γκέκα, μουσική σύνθεση C-Drain/Christos Pappas, που θα παίζει επί σκηνής, κίνηση Χρύσας Καψούλη και με τους Νίκο Παντελίδη και Σπύρο Βάρελη.
Τη σκυτάλη παίρνει «Ο σχοινοβάτης» του Ζαν Ζενέ, που θα παρουσιαστεί σε μετάφραση, διασκευή για το θέατρο κα σκηνοθεσία Ζωής Μαντά, επιμέλεια απ’ τη γαλλική γλώσσα της Μισέλ Βάλεϊ, βίντεο αρτ και μουσική Comoddor.Ve κι επιμέλεια κίνησης Βάλιας Παπαχρήστου που, επίσης, θα παίζει μαζί με τον Λευτέρη Παπακώστα. «Ο σχοινοβάτης» βασίζεται στην πραγματική ιστορία της σχέσης του Ζενέ με τον 20χρονο ακροβάτη Αμπντάλα Μπεντάγκα στον οποίο ο Ζενέ αφοσιώθηκε ψυχή τε και σώματι πληρώνοντας τους καλύτερους εκπαιδευτές κι αναλαμβάνοντας, ο ίδιος, τη σκηνοθεσία του σόου του πάνω στο τεντωμένο σκοινί. Αλλά η σχέση τους δεν είχε αίσιο τέλος. 
Έπειτα από έναν σοβαρό τραυματισμό του Μπεντάγκα σε μια περιοδεία, ο Ζενέ θα τον παρατήσει. Εκείνος αυτοκτονεί κι ο Ζενέ πέφτει σε βαριά κατάθλιψη, θα αποπειραθεί, μάλιστα, το 1967, ν αυτοκτονήσει κι ο ίδιος. Στο κείμενό του, μια παραβολή για τον κόσμο, «ο σχοινοβάτης πρέπει να βιώσει, πάνω στο σκοινί, την απόλυτη μοναξιά. Ν απελευθερωθεί απ το εγώ του και να προσφέρει στους πεινασμένους θεατές του τσίρκου μια βίαιη ομορφιά κι, ίσως, έναν βίαιο θάνατο. Να μπορέσει ν αναμετρηθεί με το απόλυτο. Θα χορεύει στο σκοινί σαν ένας άλλος, όσο τον φωτίζουν οι προβολείς του τσίρκου».
Στο «Crush», που θα παρουσιαστεί, με κείμενο και σε σκηνοθεσία nopubitco (Andrea-Lotta Γιαννακοπούλου και Χρήστος Καρανάτσης), στο Χόλιγουντ του 1939, μετά από ένα αυτοκινητικό ατύχημα, μια γυναίκα κι ένας άντρας ερωτεύονται με την πρώτη -και μάλλον τελευταία…- ματιά. Στην Αθήνα του 2017, σ’ ένα εγκαταλειμμένο στρατόπεδο, η ίδια γυναίκα ξυπνάει. Μαζεύει τις δυνάμεις της κι αποφασίζει ν’ ανεβεί στη σκηνή, με παρέα τα πλήκτρα και τη φωνή της, για να διηγηθεί στιγμές απ’ τη ζωή της και τη δουλειά της ως «η γυναίκα με τα μούσια». Θα καταφέρει να μαγέψει το κοινό; Θα επιστρέψει στην Αμερική για να βρει τον έρωτα της ζωής της; Στην παράσταση σύμβουλος δραματουργίας και βοηθός σκηνοθέτη θα ’ναι η Άννα-Μαρία Πισκοπάνη, τα σκηνικά και τα κοστούμια θα υπογράφουν οι nopubitco and friends, σύμβουλος σε θέματα ήχου και φωτισμού θα ’ναι ο Θεοδόσης Κουτρούλης ενώ στη σκηνή θα εμφανίζεται η Lady Saligia (Φωτογραφία: Γιάννης Πρίφτης).
«Splinters είναι οι ακίδες που τρυπούν το δέρμα. Θραύσματα σχέσεων. Καθημερινών. Ή όχι; Οι μικρές λεπτομέρειες στην επικοινωνία, που ξεσκεπάζουν τα χάσματα. Ό,τι σημαίνει ‘έλξη / επαφή / έρωτας / αγάπη’, όταν ξύσεις την επιφάνεια»: έτσι 

ορίζεται το καινούργιο έργο της Νίνας Ράπη «Splinters» που θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μιχαήλ στο «A Small Argo Full of Art». Πρόκειται για «επτά στιγμιότυπα σχέσεων μεταξύ φίλων, φύλων και φυλών ανθρώπων. Μια ιστορία που δεν λέγεται με λόγια. Συμβαίνει, εξελίσσεται υπόγεια, ωριμάζει και ξεσπά. Ανάμεσα στις λέξεις, πίσω απ τα πρόσωπα, κάτω απ’ τους ρόλους. Μια γραφή που κατανοεί βαθιά κι ανατρέπει τους ορισμούς του λεξικού των ηρώων της. Αφήνει το λόγο στην ηδονή κι επιτρέπει την οδύνη. Επτά μονόπρακτα που συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο έργο. Ένα ταξίδι απ’ την ορμή προς την ωριμότητα. Απ’ την κοινωνική σύμβαση προς την ελευθερία της συνείδησης. Κι απ’ το ζωτικό ψέμα στην εντροπία του ασυνείδητου». Τα κοστούμια θα ’ναι της Μάρθας Φωκά, η μουσική της Μαρίας Βουμβάκη, η φωτογραφία και το βίντεο του Χρήστου Κυριαζίδη και σύμβουλος σκηνικής δραματουργίας η Αμαλία Κοντογιάννη. Θα παίξουν οι Νίκος Βατικιώτης, Μελίνα Γαρμπή, Χριστίνα Γυφτάκη, Νίκος Τσολερίδης (Φωτογραφία: Χρήστος Κυριαζίδης).
Η «Εκκρεμότητα» του Τσιμάρα Τζανάτου, που χε παρουσιαστεί τη σεζόν 2014/2015, στο «Αγγέλων Βήμα», ανεβαίνει και πάλι, αυτή τη φορά σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βογιατζή. «Ένα έργο», όπως αναφέρεται, «που σταδιακά μας αποκαλύπτει τον εαυτό μας και τις κρυφές του πτυχές ωθώντας μας ν αντικρίσουμε κατάματα μια πραγματικότητα που εκκρεμεί...». Τα σκηνικά και τα κοστούμια θα ’ναι της Χριστίνας Κωστέα, η επιμέλεια κίνησης της Βάλιας Παπαχρήστου κι η επιμέλεια της μουσικής κι η σύνθεση του Χρήστου Τσουλιάη που, επίσης, θα παίζει, μαζί με τους Φαίη Βέβη και Ηλιάννα Μπουζάνη.
Άλλος ένας έξοχος μονόλογος του Γιάννη Ρίτσου απ’ τον κύκλο της «Τέταρτης διάστασης»: το «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» (1960) που θα ερμηνεύσει η Νάνα Παπαδάκη σε σκηνοθεσία της. Ο ποιητικός αυτός μονόλογος επικεντρώνεται στο μύθο της Ηλέκτρας. Η οποία «μοιάζει να ξαναγράφει το έργο της. Αυτή τη φορά μ’ επίγνωση της εσώτερης φύσης της και της διαφοράς με το ρόλο που καλείται να παίξει. 
Καθώς το μυθικό προσωπείο της αποσύρεται, οι λέξεις του ποιητή Ρίτσου ανεβαίνουν στη σκηνή». Την καλλιτεχνική επιμέλεια θα ’χει ο Γιώργος Ζορμπάς, τα σκηνικά και τα κοστούμια θα ’ναι της Άσης Δημητρολοπούλου κι η μουσική σύνθεση του Βασίλη Τζαβάρα.
Θ’ ακολουθήσει ένας θεατρικός μονόλογος απ’ τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο, σε σκηνοθεσία του. «Άμλετ-Οργή», ο τίτλος του. Περισσότερα στοιχεία δεν υπάρχουν ακόμη.
Το πρόγραμμα του «A Small Argo Full of Art» έχει άλλη μια έκπληξη: το καινούργιο έργο του Άκη Δήμου «Μαζί σου για το τίποτα» που θα σκηνοθετήσει ο Κώστας Μπάρας. 
Εμπνευσμένο από διήγημα του Αντόν Τσέχοφ, περιγράφει τη μάταιη προσπάθεια ενός σκηνοθέτη-συγγραφέα να «ξαναγράψει» και να προσαρμόσει την ηρωίδα του διηγήματος σ’ ένα πιο σύγχρονο περιβάλλον: αποτυγχάνει. Και διεκδικεί το δικαίωμα στην αποτυχία του. Αλλά υπάρχει πάντα το «Πάντα προσπάθεια. Πάντα αποτυχία. Δεν πειράζει. Προσπάθησε ξανά. Απότυχε ξανά. Απότυχε καλύτερα» του Σάμιουελ Μπέκετ. Τα σκηνικά και τα κουστούμια θα ’ναι του Γιώργου Λιντζέρη, η κινησιολογική επιμέλεια του Φώτη Νικολάου και θα παίζουν οι Ελένη Κουταλώνη, Κώστας Μπάρας, Τρύφων Μπάρκας.
Στην Κεντρική Σκηνή του «Αργώ», τέλος, όπως, ήδη, έγραψε η Χριστίνα Φαραζή στον ιστότοπο clickatlife.gr, θα παρουσιαστεί το μυθιστόρημα της Λιλής Ζωγράφου «Η αγάπη άργησε μια μέρα» σε διασκευή για τη σκηνή και σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι, με την Αιμιλία Υψηλάντη, ιδρύτρια του θεάτρου «Αργώ», την Αθηνά Τσιλύρα κ.α.

No comments:

Post a Comment