Το Τέταρτο Κουδούνι / Έκτακτο
Τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ θ’ ανεβάσει ο Νίκος Καραθάνος
την επόμενη άνοιξη στην Στέγη
Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.
Ο «Βυσσινόκηπος» -το καταχρεωμένο εξοχικό σπίτι των Γκάιεφ, παλιάς αριστοκρατικής οικογένειας,
μαζί με τον ονομαστό, αχανή βυσσινόκηπό του, περνάει, μετά από αναπόφευκτο πλειστηριασμό,
λόγω της αδιαφορίας και της ανικανότητας να διαχειριστούν την περιουσία τους του ανόητου Λεονίντ Αντρέιεβιτς Γκάιεφ και της επιπόλαιης, άστατης χήρας αδελφής του
Λιουμπόφ Αντρέιεβνα Ρανιέφσκαγια που επιστρέφει απ’ το Παρίσι όπου ζούσε μια
«άτακτη» ζωή, στα
χέρια του Γιερμολάι Αλεξέιεβιτς Λοπάχιν, γιου ενός δουλοπάροικου που δούλευε
για τους Γκάιεφ, με τρόπους μουζίκου, ο οποίος έχει όμως εξελιχθεί σε έμπορο με
οικονομική επιφάνεια και σχεδιάζει να εξελιχθεί σε επιτυχημένο επιχειρηματία κόβοντας
τις βυσσινιές και κτίζοντας στη θέση του κήπου εξοχικές κατοικίες για να τις
εκμεταλλευτεί-, έργο γλυκόπικρο που ο Τσέχοφ χαρακτήρισε κωμωδία, εκφράζει
ανάγλυφα την προεπαναστατική παρακμή της σύγχρονής του ρώσικης αριστοκρατικής
τάξης και την άνοδο της αστικής αλλά διατηρώντας ένα πλήθος άλλα επίπεδα που
ακριβώς το καθιστούν, καθώς και τα άλλα έργα του Τσέχοφ, ένα διαχρονικό,
αγέραστο αριστούργημα.
Το έργο -το
κύκνειο άσμα (1903, πρεμιέρα στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας 1904 σε σκηνοθεσία
Κονσταντίν Στανισλάφσκι) του Τσέχοφ- που πρωτοανέβηκε -πολύ καθυστερημένα (1939,
σεζόν 1938/’39)- στην Ελλάδα απ’ τον Κάρολο Κουν με τον τότε «Θεατρικό Όμιλό»
του στο Ελληνικό Ωδείο και με Λιουμπόφ Αντρέεβνα
Ρανιέφσκαγια την Νόρα Μπαστιέ και Λοπάχιν τον Παντελή Ζερβό, έχει έκτοτε παρουσιαστεί
αρκετές φορές στην ελληνική σκηνή. Η πιο πρόσφατη, μόλις τη χειμερινή σεζόν που
έληξε, απ’ τον εταιρικό θίασο «Συνθήκη» του ΣΕΗ στο «Studio Μαυρομιχάλη» σε
σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη και με Λιουμπόφ την Δέσποινα Πόγκα και Λοπάχιν τον
Αντώνη Ραμπαούνη. Έχει επίσης μεταφερθεί για μία και μοναδική φορά στον κινηματογράφο απ’ τον δικό μας Μιχάλη Κακογιάννη: το 1999 με Λιουμπόφ την Σάρλοτ Ράμπλιν, Λοπάχιν τον Όουεν Τιλ και Γκάιεφ τον Άλαν Μπέιτς.
Οι συζητήσεις για τη διανομή
και τους συντελεστές ακόμα και για τη μετάφραση είναι σε εξέλιξη με δεδομένη
μόνο για τα σκηνικά την Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, μόνιμη συνεργάτρια του σκηνοθέτη
ο οποίος πάντως θα κρατήσει έναν απ’ τους ρόλους.
Στο μεταξύ ο Νίκος Καραθάνος, θριαμβευτής του προπέρσινου χειμώνα στο Εθνικό Θέατρο
με τη συγκλονιστική παράσταση της «Γκόλφως» του Περεσιάδη που παίχτηκε και στην
Επίδαυρο και επαναλήφθηκε φέτος, και με πολύ καλή υποδοχή για το «Δεκαήμερο»
του Βοκάκιου που ανέβασε την άνοιξη, επίσης για το Εθνικό, και που θα
επαναληφθεί τον επόμενο χειμώνα, ετοιμάζεται να παίξει, στο πλαίσιο του
Φεστιβάλ Αθηνών, την Μάνα στον «Ματωμένο γάμο» του Φεδερίκο Γαρθία Λόρκα που
ανεβάζει η Λένα Κιτσοπούλου.
No comments:
Post a Comment