August 16, 2021

«Contemporary Ancients» και εκδοτική δραστηριότητα: δυο μεγάλα ατού του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

 
Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια... 74
 
Απ το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έχω
παρακολουθήσει φέτος, λόγω της ρήξης μου, από πρόπερσι, με το αχαρακτήριστο Γραφείο Τύπου του και της άρνησής μου να ’χω οποιαδήποτε επαφή, τρεις μόνο εκδηλώσεις: δυο στην Αθήνα, με πρόσκληση που ’χαν την ευγένεια να μου προσφέρουν δυο φίλοι, και μια στην Επίδαυρο -τις «Φοίνισσες»-, με πρόσκληση του Εθνικού Θεάτρου. Οπότε ολοκληρωμένη άποψη δεν έχω.
Έχω, όμως, άποψη για δυο φεστιβαλικά θέματα. Ως προς το πρόγραμμα, για τον Κύκλο «Contemporary Ancients», ήτοι νέα ελληνικά έργα εμπνευσμένα απ’ το αρχαίο δράμα με ανάθεση απ’ το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου,  στο
Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου: παραγγελία του Φεστιβάλ σε τέσσερις σύγχρονους έλληνες θεατρικούς συγγραφείς με θετικό πρόσημο -Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Αλεξάνδρα Κ*, Γιάννης Μαυριτσάκης, Αμάντα Μιχαλοπούλου- να γράψουν έργα εμπνευσμένα απ’ το αρχαίο ελληνικό δράμα -«Τραχίνιες» του Σοφοκλή, «Μήδεια», «Βάκχες» και «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, αντίστοιχα- με ανάθεση της σκηνοθεσίας τους σε έλληνες σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς που χουν διακριθεί -Ελένη Σκότη, Γιάννος Περλέγκας, Γιώργος Σκεύας, Γιάννης Καλαβριανός/Εταιρεία Θεάτρου «Sforaris», αντίστοιχα. Δεν είδα, δυστυχώς, τις
παραστάσεις, δεν ξέρω τα αποτελέσματα αλλά μόνο θετικά έχω να εκφράσω για την ιδέα που δεν ξέρω αν θα έχει συνέχεια τις επόμενες χρονιές αλλά θα μπορούσε να εξελιχθεί με παράλληλους θεατρικούς «κρίκους» -τα πρωτότυπα δράματα που θα εμπνεύσουν τους σύγχρονους στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, οι σύγχρονοι στο Μικρό- ή και με μουσικούς/οπερατικούς  κρίκους στην Αθήνα. Για παράδειγμα, το ίδιο διήμερο ή τριήμερο, «Οιδίπους τύραννος» στην Επίδαυρο, ελληνικό έργο εμπνευσμένο απ’ τον «Οιδίποδα» στο Μικρό, στο Ηρώδειο «Οιδίποδας τύραννος» του Καρλ Ορφ ή του Στραβίνσκι και συναυλία της
Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με σκηνικές μουσικές ελλήνων συνθετών -Γιάννης Χρήστου, Κατίνα Παξινού, Γιώργος Κουρουπός...- για τον «Οιδίποδα τύραννο».
Για εκείνο, πάντως, που μπορώ να μιλήσω επί τον τύπον των ήλων, άρα ασφαλώς, είναι η εκδοτική δραστηριότητα του Φεστιβάλ που οφείλεται στην πολλή και καταπληκτική δουλειά της -ήδη επιτυχώς δοκιμασμένης- υπεύθυνης του Τμήματος Εκδόσεων του Φεστιβάλ Δήμητρας Κονδυλάκη και των συνεργατών της. Έχω στα χέρια μου το πρόγραμμα/κατάλογο/βιβλίο του Φεστιβάλ κι επτά τομίδια: τα τέσσερα ελληνικά  
έργα του Κύκλου «Contemporary Ancients» της Μικρής Επιδαύρου -«Το σπίτι με τα φίδια» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, «γάλα, αίμα» της Αλεξάνδρας Κ*, «Κρεουργία» του Γιάννη Μαυριτσάκη και «Η Φαίδρα καίγεται» της Αμάντας Μιχαλοπούλου-, σε τέσσερις αυστηρά κομψούς τόμους, με το πρωτότυπο κείμενο αλλά και με τη μετάφρασή του στα αγγλικά.  Και, στην ίδια σειρά που κυκλοφόρησε σε συνεργασία με τις Εκδόσεις «Νεφέλη» -τόμοι άψογα τυπωμένοι, πολύτιμοι-, τρεις μεταφράσεις/κείμενα για παραστάσεις που ανέβηκαν ή θ’ ανεβούν στο Αρχαίο Θέατρο: η μετάφραση του Νίκου Α.Παναγιωτόπουλου για τους «Βάτραχους» του Αριστοφάνη,  που ανέβασε η Αργυρώ Χιώτη -με εισαγωγή και παραστασιογραφία του Άγι Μαρίνη-, η παλαιά, έμμετρη του Εμμανουήλ Δαυίδ για τους «Ιχνευτές» του Σοφοκλή που χρησιμοποίησε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός για την παράστασή του -με εισαγωγή, επιμέλεια και σχόλια του Σταύρου Τσιτσιρίδη- κι η μετάφραση του Γιάννη Καλλιφατίδη απ’ τα γερμανικά του καινούργιου έργου της Μάγια Τσάντε «Οιδίποδας» που αντλεί απ’ τον μύθο του Οιδίποδα και που θ’ ανεβάσει ο Τόμας Όστερμάιερ με τη βερολινέζικη «Σάουμπίνε».  
Άφησα τελευταίο τον κατάλογο του Φεστιβάλ. Καλώστονα  κι ας άργησε. Εξαιρετικός! Μεγάλου σχήματος, μ’ ένα υπέροχο βαθυκόκκινο εξώφυλλο, που, εκτός απ’ τα συνήθη σημειώματα των βασικών συντελεστών για τις παραστάσεις/συναυλίες τους, περιλαμβάνει, σε ειδική ανάθεση απ’ το Φεστιβάλ, πολύ ενδιαφέροντα κριτικά δοκίμια για τις θεματικές και τους Κύκλους του φετινού προγράμματος, απ’ τους Νάντια Αργυροπούλου, Ηλία Χατζηγεωργίου, Δημήτρη Παπανικολάου, Άντζελα Δημητρακάκη, Σοφία Κομποτιάτη και την Δήμητρα Κονδυλάκη, η οποία έχει τη γενική επιμέλεια της έκδοσης και το σχεδιασμό της ύλης. Η συμβολή στο καταπληκτικό αισθητικό αποτέλεσμα της DpS Athens -ήτοι του Δημήτρη Παπάζογλου και των συνεργατών-του Γιώργου Σαρτζή και Αθανάσιου Λαζόγκα- η οποία υπογράφει το σχεδιασμό, αναμφισβήτητη. Όπως, βέβαια, κι η εικονογράφηση με τις υπέροχες φωτογραφίες του Τάσου Βρεττού, απ την εγκατάστασή του «The Feel. Backstage» που οργανώθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.
Αποκτήστε τα! Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, μπορεί να νοιώθει περήφανη και να καμαρώνει.

No comments:

Post a Comment