June 20, 2018

«Κνωσός»: Άννα Γεραλή-Λάμπρος Τσάγκας στην «Φθινοπωρινή ιστορία» του Αρμπούζοφ. Σκηνοθετεί η Μάνια Παπαδημητρίου


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 


Η Άννα Γεραλή κι ο Λάμπρος Τσάγκας θα ερμηνεύσουν, αντίστοιχα, την Λίντια Βασίλιεβνα και τον Ραντιόν Νικολάεβιτς στο έργο για δυο πρόσωπα του Νικολάι Αρμπούζοφ «Φθινοπωρινή ιστορία» που θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο, σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, στο θέατρο «Κνωσός» που, ανανεωμένο, κάνει μια καινούργια αρχή, με αφορμή τα σαράντα χρόνια που συμπληρώνει φέτος ως θίασος.

Το σχήμα ιδρύθηκε το 1978, με την επωνυμία «Παλκοσένικο», απ’ τον αξέχαστο Χρίστο Τσάγκα -που ’φυγε απ’ τη ζωή το 2011- και τον αδερφό του Λάμπρο Τσάγκα, για ένα χρόνο ήταν ο θίασος-φορέας που επωμίστηκε τον τίτλο Ημικρατικό Θέατρο Στερεάς Ελλάδας, στη βραχύβια ιστορία του (προκάτοχου των ΔΗΠΕΘΕ ως προς τη θεατρική αποκέντρωση) θεσμού των Ημικρατικών Θεάτρων κι απ’ το 1985 εγκαταστάθηκε, με την επωνυμία πια «Θέατρο Κνωσός», στον κινηματογράφο «Κνωσός», της οδού Κνωσού, στα Πατήσια, κοντά στην πλατεία Αμερικής, που οι αδελφοί Τσάγκα τον μετέτρεψαν, διατηρώντας τ’ όνομά του, σ’ ένα λειτουργικότατο και καλαίσθητο θέατρο, θέατρο με το οποίο έχουν συνεργαστεί μέχρι σήμερα περισσότεροι από 400 καλλιτέχνες σ’ ένα δραματολόγιο κλασικών και σύγχρονων έργων, ελληνικών και ξένων.
Η νέα θεατρική σεζόν στο «Κνωσός» θα ’ναι γιορταστική, με πολλές δράσεις και με φίλους συνεργάτες που συντέλεσαν στην καλλιτεχνική πορεία του.
Στην «Φθινοπωρινή ιστορία» (1975) -που ο πρωτότυπος τίτλος της, σε πιστή μετάφραση, είναι «Παλιομοδίτικη κωμωδία»-, σ’ ένα παραθαλάσσιο ιαματικό κέντρο της σοβιετικής εποχής, φτάνει η προχωρημένης ηλικίας διαζευγμένη Λίντια Βασίλιεβνα, εμφανιζόμενη ως πρώην καλλιτέχνιδα του τσίρκου ενώ δεν ήταν παρά ταμίας του, εύθυμη και εξωστρεφής παρ’ όλες τις απώλειες στη ζωή της, που δεν αγαπάει πολύ την αλήθεια και την πραγματικότητα. Αποφασισμένη να χαρεί κάθε στιγμή παραβαίνει όλους τους κανόνες του ιαματικού κέντρου. Ο επίσης ηλικιωμένος Ραντιόν Νικολάεβιτς, αρχίατρος του κέντρου, σοβαρός, τυπικός και ευέξαπτος, που ’χει χάσει νωρίς την αγαπημένη γυναίκα του κι έκτοτε ζει μοναχικά, αφοσιωμένος στην ομαλή λειτουργία του κέντρου, έρχεται σε σύγκρουση μαζί της. Αλλά, σύντομα, οι δυο τόσο διαφορετικοί χαρακτήρες αρχίζουν να δημιουργούν γέφυρες μεταξύ τους κι ανακαλύπτουν πως βαθιά μέσα τους ζει η ίδια ανάγκη του κάθε ανθρώπου: ν’ αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί. Στη δύση της ζωής τους θα δημιουργήσουν ανάμεσά τους μια σχέση ανεπαισθήτως μελαγχολική αλλά και με χιούμορ. Με αποτέλεσμα ένα έργο τρυφερό, συγκινητικό αλλά και ανάλαφρο.
Γεννημένος από ρόσο πατέρα και ελληνίδα μητέρα ο πολυγραφότατος Αλεξέι Αρμπούζοφ άφησε, ανάμεσα στο 1930 και στο 1984 (πέθανε το 1986, στα 77 του χρόνια), περισσότερα από 30 θεατρικά έργα που τον ανέδειξαν σ’ έναν απ’ τους πιο πολυπαιγμένους και δημοφιλείς θεατρικούς συγγραφείς στην τότε Σοβιετική Ένωση αλλά και στο εξωτερικό. Πολλά τους έχουν ανεβεί, και μάλιστα περισσότερες από μια φορές, στην Ελλάδα («Μακρινός δρόμος», «Τάνια», «Υπόσχεση», «Μια ιστορία του Ιρκούτσκ», «Γυρισμός στη νιότη», «Καημένε μου Μάρικ»…).
Η «Φθινοπωρινή ιστορία» έχει μεταφερθεί και στον κινηματογράφο το 1978, απ’ τις Έρα Σαβέλιεβα και Τατιάνα Μπερζάντσεβα που συνυπέγραφαν τη σκηνοθεσία (σοβιετική παραγωγή), με πρωταγωνιστές την Αλίσα Φρέντλιτς και τον Ίγκορ Βλαντίμιροφ αλλά και στην τηλεόραση, ως τηλεταινία (πορτογαλική παραγωγή), σε σκηνοθεσία Σεσίλια Νέτου, με την Κάρμιν Ντολόρες και τον Κουράντου Χιμπέιρου, και στις δυο περιπτώσεις με τον τίτλο «Παλιομοδίτικη κωμωδία».

Το έργο πρωτοπαρουσίασε στην Ελλάδα το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» του Μάνου Κατράκη, σε σκηνοθεσία του, με την Έλλη Λαμπέτη και τον ίδιο στους δυο ρόλους, στο θέατρο «Μπροντγουαίη» το χειμώνα 1977/1978. Με τον τίτλο «Φθινοπωρινή ιστορία», ο οποίος καθιερώθηκε έκτοτε, καθώς το έργο παίχτηκε αρκετές φορές στην Ελλάδα, αν και μια φορά ανέβηκε και με τον -πιο κοντά στον πρωτότυπο- τίτλο «Κωμωδία μιας άλλης εποχής». Το πιο πρόσφατο ανέβασμα έγινε τη λήγουσα σεζόν 2017/2018 στο θέατρο «Αλκμήνη», σε σκηνοθεσία Άννας Παπαμάρκου, με την ίδια και τον Χάρη-Εμμανουήλ Αγγουράκη.
Η «Φθινοπωρινή ιστορία» θα παρουσιαστεί στο «Κνωσός» σε μετάφραση απ’ τα ρόσικα της Παυλίνας Γαλανοπούλου, με σκηνικά και κοστούμια Χριστίνας Οικονόμου και βοηθό σκηνοθέτη την Δανάη Καλαχώρα ενώ τη μουσική σύνθεση θα υπογράφει ο Σταμάτης Κραουνάκης.
Ας σημειωθεί ότι η Άννα Γεραλή κι ο Λάμπρος Τσάγκας, συμμαθητές στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου (απόφοιτοι 1967), για πρώτη φορά μετά από 51 χρόνια, βρίσκονται μαζί στην ίδια σκηνή. Η Άννα Γεραλή, όμως, έχει ήδη συνεργαστεί με το «Κνωσός», με την ιδιότητα της σκηνοθέτριας, όταν ανέβασε εκεί, τη σεζόν 1998/1999 (με επανάληψη την επόμενη 1999/2000), το έργο για παιδιά της Υβόνης Μεταξάκη «Ο πρίγκιπας της γομολάστιχας».

Και η Μάνια Παπαδημητρίου συνδέεται με το «Κνωσός», χωρίς επίσης να ’χει συνεργαστεί ποτέ άμεσα με τον Λάμπρο Τσάγκα: τη σεζόν 1987/1988 η «Εποχή» του Βασίλη Παπαβασιλείου εκεί πρωτοπαρουσίασε, σε σκηνοθεσία του, το «Ζουβέ-Ελβίρα» της Μπριζίτ Ζακ, απ’ τις μεγάλες στιγμές της ελληνικής σκηνής -με την Μάνια Παπαδημητρίου να εκτινάσσεται, με μια βιωματική ερμηνεία, διδαγμένη και στο πλευρό του επίσης συναρπαστικού Βασίλη Παπαβασιλείου- καθώς, την ίδια θεατρική περίοδο, και την «Κληρονομιά» του Μαριβό, όπου, επίσης, έπαιζε η Μάνια Παπαδημητρίου.
Στο «Κνωσός», τέλος, μεταφέρθηκε απ’ το «Επί Κολωνώ», τη σεζόν 2011/2012, κι η παράσταση «Η Γάζα είναι… (Μαθήματα επιβίωσης)», μια παράσταση του θιάσου «Familia», βασισμένη στους μονολόγους εφήβων οι οποίοι έζησαν τους βομβαρδισμούς των Ισραηλινών στην Γάζα, που τη σκηνοθεσία της υπέγραφε η Μάνια Παπαδημητρίου.
Η οποία, τέλος, με την Άννα Γεραλή έχουν συνεργαστεί ως ηθοποιοί στο έργο του Αλεξάντρ Γκριμπογιέντοφ «Συμφορά απ' το πολύ μυαλό» που ανέβασε ο Λευτέρης Βογιατζής, με την «Σκηνή», στο θέατρο «Οδού Κυκλάδων» αλλά και στη μικρού μήκους ταινία της Κατερίνας Ευαγγελάκου «Η κυρία Μίκα».

No comments:

Post a Comment