Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση
O Στάθης Μαντζώρος ως Λεόντιος, η Κλειώ Δανάη Οθωναίου ως Ερμιόνη -το πρωταγωνιστικό ζευγάρι-, ο Δημήτρης Ναζίρης ως Αντίγονος, ο Σαμψών Φύτρος ως Αυτόλυκος αλλά κι ως Αρχίδαμος, η Μομώ Βλάχου ως Περντίτα αλλά κι ως Μαμίλιος, η Φωτεινή Τιμοθέου ως Παυλίνα, ο Αλέξανδρος Τσακίρης ως Κάμιλος, ο Θόδωρος Ιγνατιάδης ως Πολύξενος, ο Τάσος Ροδοβίτης ως Φλοριζέλ θα ’ναι οι βασικοί της διανομής, που συγκρότησε ο Σίλβιου Πουρκαρέτε -ο οποίος, όπως σας είχα ήδη γράψει στο totetartokoudouni.blogspot.com στις 17 του περασμένου (2017) Ιουνίου, θα συνεργαστεί την επόμενη χειμερινή θεατρική περίοδο, μετά από πρόσκληση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Γιάννη Αναστασάκη (οι δυο τους στη φωτογραφία του Λευτέρη Τσινάρη), με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος- για το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Ουίλιαμ Σέξπιρ -παρουσιάζεται για πρώτη φορά απ’ το ΚΘΒΕ-, το οποίο επέλεξε ν’ ανεβάσει, τελικά, αντί του «Άμλετ» που ’χε αρχικά αποφασίσει. Ο διεθνούς καριέρας ρουμάνος σκηνοθέτης ολοκλήρωσε τη διανομή μετά από εξαντλητικές ακροάσεις 155 ηθοποιών -περίπου 100 του ΚΘΒΕ κι οι υπόλοιποι εκτός του Θεάτρου-, που ’κανε τον Απρίλιο, όταν επισκέφθηκε για δεύτερη φορά την Θεσσαλονίκη.
Στο έργο του Σέξπιρ -που υπολογίζεται να ’χει γραφτεί και πρωτοπαιχτεί ανάμεσα στο 1609 και στο 1611 και που χαρακτηρίζεται ως προβληματικό, καθώς ξεκινάει με ύφος δραματικό το οποίο και διατηρεί στις τρεις πρώτες πράξεις του για να στραφεί, στις δυο τελευταίες, στην κωμωδία και να ’χει αισιόδοξο τέλος ενώ δε «σέβεται» τις ενότητες τόπου και χρόνου, δεν είναι, τελικά, παρά μια τραγικωμωδία -ένα απ’ τα ρομαντικά, ειδυλλιακά ύστατα έργα του-, ιδιαίτερα πρόσφορη σήμερα για
καινούργιες σκηνοθετικές ματιές-, ο Λεόντιος, βασιλιάς μιας σεξπιρικής Σικελίας, παραλογισμένος απ’ τη ζήλια, με την αδικαιολόγητη υποψία πως η αφοσιωμένη έγκυος γυναίκα του Ερμιόνη τον απατά με τον επιστήθιο φίλο του Πολύξενο, βασιλιά μιας σεξπιρικής Βοϊμίας, τον οποίο φιλοξενεί κι ότι το παιδί είναι του Πολύξενου, αποφασίζει να τον δηλητηριάσει. Εκείνος, όμως, ειδοποιημένος απ’ τον εντεταλμένο για τη δολοφονία του έντιμο αυλικό Κάμιλο, το σκάει μαζί του. Ο Λεόντιος ρίχνει την Ερμιόνη
στη φυλακή όπου εκείνη γεννάει ένα κοριτσάκι που ο βασιλιάς διατάζει τον έμπιστό του Αντίγονο να το εγκαταλείψει στην ερημιά. Η Περντίτα, όπως αυτός θα την ονομάσει, καθώς του το συνιστά, σε όνειρο που βλέπει, η Ερμιόνη, σώζεται σε μια -ανύπαρκτη- ακτή της «Βοϊμίας» από ένα βοσκό και το γιο του. Στη δίκη της Ερμιόνης, στην οποία ο Λεόντιος την παραπέμπει, αυλικοί του που είχε στείλει στο… μαντείο των Δελφών φέρνουν βεβαίωση ότι η Ερμιόνη κι ο Πολύξενος είναι αθώοι. Ο Μαμίλιος, όμως, μεγαλύτερος γιος του Λεόντιου και της Ερμιόνης, που, βαριά πληγωμένος απ’ τις κατηγορίες κατά της μητέρας του, έχει αρρωστήσει, πεθαίνει. Η Ερμιόνη μόλις το μαθαίνει λιποθυμάει, τη μεταφέρουν εκτός κι η ακόλουθός της Παυλίνα, σύζυγος του
Αντίγονου, φέρνει την είδηση ότι κι εκείνη, τελικά, πέθανε. Ο Λεόντιος θα ζήσει την υπόλοιπη ζωή του μέσα στις τύψεις.
Δεκάξι χρόνια μετά, στην ύπαιθρο της «Βοϊμίας», όπου κάνει αισθητή την παρουσία του ο Αυτόλυκος, ένας πλανόδιος πραματευτής, με τα τραγούδια και τις παραδοξολογίες του, ένας έρωτας γεννιέται: ερωτεύονται η έφηβη, πια, «βοσκοπούλα» Περντίτα κι ο Φλοριζέλ, γιος του Πολύξενου που αντιτίθεται σε τυχόν γάμο τους. Το νεαρό ζευγάρι θα καταφύγει, μαζί με τον Κάμιλο, στην «Σικελία» όπου τους ακολουθεί ο Πολύξενος. Εκεί θα αποκαλυφθεί από σημάδια η ταυτότητα του κοριτσιού -ότι είναι η χαμένη κόρη του- στον Λεόντιο που θα συμφιλιωθεί και με τον Πολύξενο, οι δυο νέοι θα σμίξουν με τις ευλογίες, πια, των πατεράδων τους κι όλοι μαζί θα πάνε στο σπίτι της Παυλίνας να τιμήσουν τη μνήμη της Ερμιόνης της οποίας έχει στηθεί εκεί ένα άγαλμα. Το άγαλμα, όμως, θα ζωντανέψει -απ’ τις πιο συγκλονιστικές σκηνές που ’χει γράψει ο Σέξπιρ- κι ο Λεόντιος θα μπορέσει πάλι να σφίξει στην αγκαλιά του τη βασίλισσά του που τόσο την είχε αδικήσει.
Το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» θα παρουσιαστεί στο ΚΘΒΕ, απ’ τον Πουρκαρέτε -ο οποίος το ’χει ήδη ανεβάσει, το 2002, στην Νορβιγία, στην ιστορική «Εθνική Σκηνή» του Μπέργκεν- στη μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου, με ρουμάνους συνεργάτες του σκηνοθέτη: ο Χέλμουτ Στούρμερ θα υπογράψει τα σκηνικά, ο Ντράγκος Μπουχατζιάρ τα κοστούμια κι ο Βασίλε Σίρλι τη μουσική. Η πρεμιέρα είναι προγραμματισμένη για τις 16 Νοεμβρίου, στο θέατρο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών.
Σημειώστε πως ο εμβληματικός θεσσαλονικιός ηθοποιός Δημήτρης Ναζίρης, που ανέλαβε τον Αντίγονο, επιστρέφει στο ΚΘΒΕ μετά από 17 χρόνια -είχε να παίξει εκεί απ’ τη σεζόν 2000/2001, όταν επωμίστηκε τον Γιατρό Ρανκ στην «Νόρα» (ο τίτλος με τον οποίο είχε παρουσιαστεί το «Ένα κουκλόσπιτο») του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.
Αξίζει να σημειωθεί, ακόμη, πως το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ απ το ΚΘΒΕ φιλοξενείται απ’ αυτό, ως μετάκληση, στο θέατρο της Ε.Μ.Σ. επίσης, σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου -παράσταση που παίχτηκε στην Αθήνα, στο «Από Μηχανής Θέατρο»-, αυτές, ακριβώς, τις μέρες -για τρεις βραδιές μέχρι και σήμερα. Αυτό είναι και το πιο πρόσφατο ανέβασμα του έργου στην Ελλάδα (Φωτογραφίες: 1. Λευτέρης Τσινάρης, 3. Τάσος Θώμογλου).
No comments:
Post a Comment