June 19, 2016

Η «Καμεράτα» προχωρεί! Ή Η χαρά της ζωής


Το έργο. Από τα σημαδιακά έργα του 20ου αιώνα, η σκηνική καντάτα του Καρλ Ορφ «Carmina Burana» έχει επιζήσει, έχει ξεπεράσει το ναζιστικό παρελθόν της -η πρεμιέρα της, σε σκηνική μορφή, δόθηκε το 1937 στην Φρανκφούρτη και ο συνθέτης της έζησε και δούλεψε στην πατρίδα του, την Γερμανία, σε αρμονική σχέση με το χιτλερικό καθεστώς, σε ολόκληρη τη διάρκειά του- και συνεχίζει να τέρπει και σήμερα. Προφανώς η μουσική αξία της -ένα στιβαρό έργο, απλής γραφής, ίσως όχι απόλυτα αντιπροσωπευτικό της γερμανικής πρωτοπορίας του Μεσοπολέμου αλλά σίγουρα με απηχήσεις της, συντεθειμένο πάνω σε ποικίλης προελεύσεως κοσμικά ποιήματα του 11ου, 12ου και 13ου αιώνα, γραμμένα στα λατινικά (αλλά ορισμένα και στα μεσαιωνικά γερμανικά και προβιγκιανά), που υμνούν τη φύση, τη ζωή και τις χαρές της, τον έρωτα, το κρασί, έργο σφιχτά «συναρμολογημένο» σε 25, σχετικά σύντομα, μέρη, με κυκλικότητα που επιτυγχάνεται με το «O Fortuna» που ανοίγει το έργο να το κλείνει κιόλας, όπου κυριαρχούν οι έντονοι ρυθμοί αλλά δεν λείπουν και τα λεπτά ηχοχρώματα- ξεπέρασε αναστολές και έχει αρθεί πάνω από ιδεολογίες.
Η εκτέλεση. Ο Γιώργος Πέτρου οδήγησε την διαρκώς εξελισσόμενη «Καμεράτα. Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής», που αποδεικνύει ότι μπορεί, με εξαιρετική επιτυχία, να διαπλεύσει ποικίλες εποχές και να κολυμπήσει σε εντελώς διαφορετικά ύφη, σε μία σφριγηλή, ρωμαλέα ερμηνεία. Με υψηλές -ελεγχόμενες, πάντως- δυναμικές αλλά και λεπτές αποχρώσεις όταν χρειάζονταν.
Αποτελεσματική και η χορωδία, μολονότι δεν διέθετε την ομοιογένεια που θα είχε ένα ενιαίο χορωδιακό σώμα, καθώς την συναποτελούσαν η Χορωδία της ΕΡΤ που δίδαξε ο Νίκος Κοτροκόης και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε διδασκαλία Σταμάτη Μπερή. Άψογη η παιδική χορωδία, επίσης, πάντως, συναρμολογημένη από την Χορωδία του Ωδείου Αθηνών «Μικροί Μουσικοί», διδαγμένη από την Καλλιόπη Γερμανού και την Χριστίνα Μιχαλάκη και από την Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου του Πειραιά και την Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Αταλάντης, τις οποίες δίδαξε η Αντιγόνη Κερετζή.

Ενεργά συμμετείχαν στο αποτέλεσμα και οι τρεις σολίστες. Εξαιρετική αλλά με φωνητικό μέγεθος που κάποιες στιγμές δεν αρκούσε για τον ανοιχτό χώρο του Ηρωδείου, η σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση. Επαρκέστατος ο τενόρος Αντώνης Κορωναίος. Την παράσταση έκλεψε ο βαρύτονος Χάρης Ανδριανός: πολύ καλός ερμηνευτής, χαριτωμένος, εκφραστικότατος, με κωμική στόφα, αφέθηκε, όμως, σε πολλές τσαχπινιές. Τα «Carmina Burana» είναι, όντως, καντάτα σκηνική. Αλλά, εδώ, δεν παρουσιάστηκε σκηνοθετημένη. Εφόσον οι άλλοι δύο σολίστες δεν ακολουθούσαν τον ίδιο δρόμο, ο τρόπος του θα μπορούσε να παρεξηγηθεί ως «άνομος», με στόχο, ακριβώς, να κλέψει την παράσταση…
Το συμπέρασμα. Άλλη μία επιτυχία της «Καμεράτας». Μία βραδιά κερδισμένη που έκλεισε με μπιζάρισμα του φινάλε «O Fortuna» (Φωτογραφίες: Εύη Φυλακτού).

Ωδείο Ηρώδη Αττικού, «Καμεράτα. Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής», Φεστιβάλ Αθηνών, 18 Ιουνίου 2016.

No comments:

Post a Comment