June 18, 2016

Στον Μαριβό επανέρχεται ο Νίκος Καμτσής με τους -καθόλου…- «Καλοπροαίρετους θεατρίνους» του


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 


Στον προσφιλή του Μαριβό επανέρχεται τον ερχόμενο χειμώνα ο Νίκος Καμτσής κι ανεβάζει στο θέατρό του «Τόπος Αλλού» την ελάχιστα παιγμένη- μονόπρακτη, τρελή κωμωδία του «Οι καλοπροαίρετοι θεατρίνοι», σε μια παράσταση με τραγούδια και χορούς.
«Οι καλοπροαίρετοι θεατρίνοι» θα παρουσιαστούν σε μετάφραση απ τα γαλλικά της Άντας Κουγιά, τελική απόδοση του κειμένου απ’ το σκηνοθέτη Νίκο Καμτσή ο οποίος θα επιμεληθεί και τους φωτισμούς, με σκηνικά και κοστούμια Μίκας Πανάγου και μουσική Χρήστου Ξενάκη. Στη διανομή, Ειρήνη Μπαλτά, Νίκος Καραστέργιος, Μυρσίνη Μορέλλι, Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου, Μαρκέλλα Στάμου, Ανδρέας Παπαγιαννάκης, Άντα Κουγιά, Δάφνη Ατία.
Τόπος του έργου, που πρωτοπαίχτηκε στο Παρίσι, ιδιωτικά, το 1748, απ’ το θίασο της Δεσποινίδας Κινό -της επονομαζόμενης Κινό η Μικρότερη, καθώς ανήκε στην οικογένεια θεατρίνων Κινό-, στο σπίτι της, και δημόσια -ήταν το τελευταίο έργο το οποίο παρουσίασε ο Μαριβό, που πέθανε το 1763, σε μεγάλο θέατρο- το 1755 στο Τεάτρ-Φρανσέ -χωρίς επιτυχία- και που πρωτοεκδόθηκε το 1757, είναι το σπίτι της Κυρίας Αργκάντ. Οι υπηρέτες έχουν αφήσει την κουζίνα και τις δουλειές τους κι έχουν καταπιαστεί με το ανέβασμα του έργου του Μερλέν, καμαριέρη του Εράστ, ο οποίος πρόκειται να παντρευτεί με την Ανζελίκ, κόρη της Κυρίας Αργκάντ.
Οι φιλοδοξίες του Μερλέν να σκηνοθετήσει το έργο αλλά κι οι περίτεχνες ερωτικές ίντριγκες, πάντα παρούσες στον Μαριβό, 
οδηγούν σε καυγά τρικούβερτο -ο τίτλος «Καλοπροαίρετοι θεατρίνοι» αποδεικνύεται ειρωνικός…-, όπου αριστοκράτες και πληβείοι γίνονται μαλλιά κουβάρια αλλά η καταστροφή αποφεύγεται την τελευταία στιγμή με την παρέμβαση του ίδιου του βασιλιά.
Κατ’ εξοχήν εκπρόσωπος του γαλικού ροκοκό στο θέατρο, μεσούντος του αιώνα του Διαφωτισμού που οδήγησε στην Γαλική Επανάσταση του 1789, ο Μαριβό γράφει, στην εποχή της ωριμότητάς του, με λεπτό, φινετσάτο χιούμορ, με το προσωπικό του, περίτεχνο ύφος -το μαριβοντάζ- αλλά και με σκεπτικισμό, άλλη μια ερωτική κωμωδία που μπορεί να μην ανήκει στις καλύτερές του που υπεισέρχεται, όμως, στα ενδότερα της δουλειάς των θεατρίνων -κι η επεξεργασία, την οποία ο Νίκος Καμτσής έχει κάνει πάνω στο κείμενο, στο θέμα αυτό εστιάζει κυρίως.
Η παράσταση, σύμφωνα με τις πρώτες ιδέες του σκηνοθέτη, θα συμβαίνει μέσα σ’ ένα βεστιάριο, με τους ηθοποιούς να ντύνονται και να βάφονται επί σκηνής, σ αυτοσχέδια καμαρίνια -ένα σκηνικό, που δίνει τη δυνατότητα να παρελάσουν απ’ τη σκηνή πολλές θεατρικές φόρμες- και θα κινηθεί μεταξύ ρεαλισμού, κωμωδίας ηθών, γκροτέσκο και κουκλοθεάτρου διατηρώντας στοιχεία της εποχής της.
Είναι το τρίτο έργο του Μαριβό, που σκηνοθετεί ο Νίκος Καμτσής. Έχουν προηγηθεί «Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης», το οποίο ανέβασε, με Αρλεκίνο τον Θέμι Πάνου και Οργκόν τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, το καλοκαίρι του 1988, με το τότε σχήμα του «Σύγχρονος Λόγος» στο «Θέατρο Ρεματιάς» και στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου, και «Η γλωσσοκοπάνα» την οποία παρουσίασε με την Μίνα Αδαμάκη στον κύριο ρόλο της γλωσσοκοπάνας Μαντάμ Αλέν, στο «Τόπος Αλλού» πια -και μάλιστα σε παγκόσμια πρώτη-, το χειμώνα 2005/2006.
Στην Ελλάδα το συγκεκριμένο μονόπρακτο του Μαριβό έχει παρουσιαστεί,  με τον τίτλο «Οι καλόπιστοι θεατρίνοι», τη σεζόν 2003/2004, απ την «Πειραματική Σκηνή» του Εθνικού Θεάτρου, στο τότε «Γκαράζ», σε ενιαία παράσταση -τίτλος της, «Κατά λάθος πρόβες»- μαζί με τον επίσης μονόπρακτο «Αυτοσχεδιασμό των Βερσαλιών» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου με Μερλέν τον Νίκο Καραθάνο. 
Το «Τόπος Αλλού» θα ξεκινήσει τη σεζόν με την επανάληψη των δυο περσινών παραγωγών του «Οι σύντροφοι;» του Άγκουστ Στρίντμπεργκ και «Νίτσε-Βάγκνερ. Ένα έργο για το φασισμό» που χει ανεβάσει, επίσης, ο Νίκος Καμτσής -το δεύτερο, σε δική του σύνθεση. Η πρεμιέρα τού «Οι καλοπροαίρετοι θεατρίνοι» έχει προγραμματιστεί για τις 18 Νοεμβρίου, στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου.

No comments:

Post a Comment