September 1, 2016

Καλά, μην κάνετε κι έτσι… ή Μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε…


Το Τέταρτο Κουδούνι / 1 Σε(μ)πτε(μ)βρίου 2016 

Kαλώς τονα το μήνα με τα πολλά τα μι… 



Οι «Όρνιθες» λοιπόν… Τελευταίος και καταϊδρωμένος φτάνω. Αλλά είπα να λείψω λίγο κι άργησα να γράψω κάτι. 
Ναι, είδα την παράσταση του Νίκου Καραθάνου. Και πολύ μου άρεσε πώς άρχισε -με τους μουσικούς να μπαίνουν χαλαροί, με τα σορτσάκια τους, μισόγυμνοι… Μια καινούργια πνοή. Αλλά απ’ τη στιγμή που βγήκε ο Έποπας, γριά καμπουριασμένη, μαυροφορούσα και μαυρομαντηλοφορούσα -ναι, με το τσεμπέρι-, χωρίς να καταφέρω να καταλάβω το λόγο, και, ειδικά, αφότου κατέβασε το βρακί μέχρι τους αστραγάλους -κι ας θαύμασα πάλι τον Χρήστο Λούλη που και στις πιο απίθανες εκδοχές ρόλων τα καταφέρνει τόσο καλά- έπαψε να μου αρέσει. 
Ξαναβρήκα την ευφορία κάποιες στιγμές -με συγκίνησε μέχρι δακρύων ο μονόλογος της Αηδόνας-Βασιλικής Δρίβα -σα να ξεκόλλησε από κάποιον Γκόγια-, που τον βρήκα το ομόλογο του δια χειρός Λένας Κιτσοπούλου παρένθετου μονολόγου «Ειν’ η αγάπη…» στην «Γκόλφω» του Καραθάνου, το τεράστιο μπαλόνι-Νεφελοκοκκυγία μαγευτικό το βρήκα, πανέμορφος ο Δίας του Γιάννη Σεβδικαλή που σα να αιωρούνταν, σα να πέταγε, μ’ εντυπωσίασαν με την ενέργειά τους ο Μιχάλης Σαράντης -και με την κίνησή του-, η Μαρία Διακοπαναγιώτου, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής…. Αλλά μέχρις εκεί. 
Ειδικά όταν έριξαν την τούρτα στη μούρη της Ίριδας κι άρχισαν τα γλιστρήματα κι άρχισε ο Άγγελος Παπαδημητρίου (μ’ εμφάνιση, λέει, εμπνευσμένη απ’ την Τσαβέλα Βάργκα, το γιατί επίσης δεν το κατάλαβα) να μας φασκελώνει, ε, τότε ξαναθυμήθηκα αυτό που στο θέατρο το λένε όχι σλάπστικ αλλά αλαλούμ. Α, ναι και βαρέθηκα πια αυτή την ενδυματολογία/σετάρισμα -που ψάχνουμε στο Μοναστηράκι και συνταιριάζουμε ό,τι βρούμε. 
Η παράσταση -αυτοί οι «Όρνιθες» που ολίγη από «Όρνιθες» του Αριστοφάνη έχουν στο κείμενό τους, απ’ τη μέση και κάτω ειδικά-, η οποία εμένα μου φάνηκε κι από άποψη ρυθμού ιδιαίτερα προβληματική και μ’ ένα όμορφο, δυσλειτουργικό, όμως, σκηνικό, σε πολλούς, πάντως, άρεσε και πολλές κριτικές και παρουσιάσεις και γνώμες θετικότατες -ή έστω με λίγες επιφυλάξεις- συγκέντρωσε. Εύχομαι, λοιπόν, να ’χει την καλύτερη συνέχεια -ήδη διαβάζω ότι οι πέντε παραστάσεις της που χουν προγραμματιστεί στην παραγωγό Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών είναι, ΗΔΗ, sold out -που λέμε στα ελληνικά, Εγώ, λυπάμαι αλλά δε θα πάρω. 
Ναι, ομολογώ πως βρίσκω τον Αριστοφάνη βαρετό κι αντιλαμβάνομαι πόσο δύσκολο είναι να παιχτεί στη σκηνή και να βρεθούν λύσεις. Ναι, ομολογώ πως με πολύ μεγάλα καλάθια πήγα στην παράσταση κι άντε να τα γεμίσω... Ναι, ομολογώ, όπως έχω ξαναγράψει -και πολύ αυτό άρεσε σε νεάζοντα πρωταγωνιστή μας…-, πως σκέφτομαι μήπως έχω πια γεράσει και δεν πιάνω τον παλμό της εποχής και τις νέες εκφράσεις της τέχνης. Ο χρόνος θα δείξει. Αλλά αυτός πάλι ο εμφύλιος που ξεκίνησε, όπως, φέτος, και μετά την «Ορέστεια» του Γιάννη Χουβαρδά και μετά την «Λυσιστράτη του Μιχαήλ Μαρμαρινού, μεταξύ των οπαδών του «Ήρθε η Νέα Εποχή!» και του «Έτσι χτύπησαν στην αρχή και τους ‘Όρνιθες’ του Κουν!» και των οπαδών -διότι, ναι, περί οπαδισμού πρόκειται…- του «Εξαφάνισε τον Αριστοφάνη!» και του «Πώς τολμάει να πιάνει στο στόμα του τον Κουν!», τι ελληνική υπερβολή! Καλά, βρε παιδιά, μην κάνετε κι έτσι. Μη συγχίζεστε τόσο. Θέατρο είναι. Πώς έχετε ΤΟΟΟΟΟΣΗ σιγουριά; Και οι μεν και οι δε.


Αυτό που διάβασα με μισόλογα στην «Καθημερινή» ομολογώ πως δεν το κατάλαβα: Οι Κύπριοι -ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ο οποίος συμμετέχει, μαζί με το Εθνικό και το ΚΘΒΕ, στην παραγωγή της «Αντιγόνης» του Στάθη Λιβαθινού, που είδαμε στην Επίδαυρο - δεν έχουν καμιά αντίρρηση να παιχτεί η παράσταση στις 28 Σεπτεμβρίου στην Κύπρο, στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας, που βρίσκεται στην περιοχή της κατεχόμενης Αμμοχώστου και «προβληματίζονται» ηθοποιοί της παράστασης;…  


Ολόκληρος ο Αριστοφάνης σε μια ώρα και 55 λεπτά. Μια οδυνηρή ώρα και 55 λεπτά… Στον Κώστα Γάκη, τον Κωνσταντίνο Μπιμπή και την Αθηνά Μουστάκα -που χουν συμπήξει την ομάδα θεάτρου «Ιδέα»- χρωστάω -χρωστάμε- μια υπέροχη θεατρική στιγμή, έναν θεατρικό αφρό, το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2». Γι αυτό δε θα ’θελα να επεκταθώ στην παράσταση «Αριστοφανιάδα» του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης που είδα στον Βύρωνα -συμμετείχε στο Φεστιβάλ Αθηνών και παίχτηκε, μάλιστα, στο Ηρώδειο- και στην οποία συνυπογράφουν με τον Δημήτρη Ζουγκό τη δραματουργική επεξεργασία και τη σύνθεση κειμένων ενώ η σκηνοθεσία είναι του Κώστα Γάκη.
Μόνο να ρωτήσω: μια τέτοια παράσταση, αλήθεια, πιστεύουν, ότι εκφράζει, αυτά που γράφουν στο «Ένα μικρό μανιφέστο» το οποίο διάβασα στο πρόγραμμα -«μας ενδιαφέρει η δημιουργία παραστάσεων που κρατούν σε εγρήγορση τη συναισθηματική νοημοσύνη του κοινού, παραστάσεις αισθητηριακών ξυπνημάτων και συγκινησιακών φορτίσεων, που μετακινούν το θεατή σε μια νέα, ανάγλυφη πραγματικότητα η οποία, μέσω καθαρών μηνυμάτων και ισχυρών συναισθημάτων τον ξεπλένει από τη σκόνη της καθημερινότητας»; Κι ότι η παράσταση ΑΥΤΗ μπορεί να αντιταχθεί «σε μια μεταμοντέρνα αισθητική που έχει επιβληθεί στα θεατρικά μας πράγματα»; 
Κρίμα, πάντως, να χαραμίζονται έτσι καλοί έως και εξαίρετοι ηθοποιοί, όπως η Ευαγγελία Μουμούρη -μεγάλο ταλέντο, όμορφη, χιούμορ, γκάμα, σκηνική ενέργεια, φωνάρα, κίνηση, απορώ πώς ακόμα δεν της έχουν εμπιστευτεί επώνυμους ρόλους-, ο Γεράσιμος Γεννατάς -μη κρίνετε ίνα μη κριθείτε…-, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, ο Θάνος Τοκάκης… (Για τον Αντώνη Καφετζόπουλο ανέκαθεν είχα κι έχω την εντύπωση ότι πάντα αναρωτιέται κι ο ίδιος τι γυρεύει στη σκηνή…).  

Σας έγραφα στο προηγούμενο «Τέταρτο Κουδούνι», στις 18 Αυγούστου, για την απογοήτευσή μου απ’ τα καλλιτεχνικά αποτελέσματα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών. Θα ’θελα να συμπληρώσω ότι φέτος ένοιωσα, στην «Πειραιώς» κυρίως, ότι το Φεστιβάλ, μετά τα φάουλ -για να χρησιμοποιήσω την ελαφρότερη έκφραση- Λούκου και Φαμπρ, σα να ’χασε τη δυναμική του, σα να χασε το κύρος του. Σα να το μείωσαν, σα να το ευτέλισαν όσα, από φαιδρά έως χονδροειδή, διέπραξαν εξ αμελείας -οι άσχετοι- ή εκ προμελέτης -οι σχετικοί. Τα οποία εις βάρος του θεσμού, τελικά, απέβησαν. Κι άντε να δούμε τώρα πώς θα ορθοποδήσει…


Έξυπνα κινείται στο Φεστιβάλ Φιλίππων, ο Θοδωρής Γκόνης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του. Δεν το ’χει βάλει κάτω. Η έλλειψη πόρων δεν τον έχει οδηγήσει στη μιζέρια. Ούτε σε λαϊκίστικες λύσεις τύπου Χατζάκη -μπούγια κι ευκολίες και πούλμαν.
Πλάι στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, που αναγκαστικά δέχεται τις παραστάσεις της Επιδαύρου και τις λοιπές περιοδεύουσες, ισορροπώντας, έχει βάλει στο φεστιβαλικό παιχνίδι την πόλη της Καβάλας, όπου με φαντασία, ευρηματικότητα, καλό γούστο και πνευματικότητα εντάσσει μικρές
αλλά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, προσεκτικά επιλεγμένες και με πρόσωπα σοβαρά κι ενδιαφέροντα, που τις αναδεικνύει ο άξονας γύρω από τον οποίο κινούνται. 
Φέτος, ειδικά, που ο άξονας ήταν ο Γιώργος Σεφέρης, ο Αύγουστος της Καβάλας και του Φεστιβάλ Φιλίππων κύλησε γεμάτος με εκδηλώσεις που ερέθιζαν και κινητοποιούσαν. Και που πολύ θα ’θελα να τις παρακολουθήσω, αν ήμουν εκεί.

Άντε πάαααλι: «Αναμένεται η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας- Θεσσαλονίκης σε τρεισήμισι ώρες». Κάθε τρεις μήνες, κατά μέσο όρο, χρόοονια τώρα, δεκαετίες τώρα, κάποιος «αρμόδιος» -υπουργός, πρόεδρος, διοικητής…- βγαίνει και το δηλώνει. Ανερυθρίαστα. «Για το 2018», λέει -την προηγούμενη φορά την περιμέναμε, λέμε τώρα, την περί ης ο λόγος «σύνδεση» για το 2017, αυτή τη φορά το 17 έγινε 2018. Πρόκειται πλέον περί «αστικού», που λένε πια, μύθου. Που συναγωνίζεται αυτόν των εγκαινίων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης… 
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή… (Η φωτογραφία ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα των τρένων της ΤραινΟΣΕ που κυκλοφορούν).


«Ο Δημήτρης Λιγνάδης θα παρουσιάσει, σε μετάφραση Δημήτρη (σ.σ. που λέγεται Διονύσης) Καψάλη […]». Και πιο κάτω: «Ο Αλέξανδρος Ρήγας θα ανεβάσει τον ‘Πυγμαλίων’ του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω». Τα διάβασα σε είδηση, υπογραμμένη μάλιστα -που δεν είναι είδηση, καθώς όλα που περιλαμβάνει έχουν ξαναγραφτεί αλλού αλλά ας μην το πιάσουμε αυτό το θέμα που επαναλαμβάνεται διαρκώς και υποτροπιάζει γιατί καίει… -σε ιστότοπο που ασχολείται με τον πολιτισμό και που ’χε ξεκινήσει ευοίωνα. Εκεί είχα διαβάσει και τη γενική «της Αργυρούς» που σας έγραφα στο «Τέταρτο Κουδούνι», στις 23 Ιουνίου... Μήπως, εκτός απ’ τον πολιτισμό, ο ιστότοπος θα πρέπει ν’ ασχοληθεί και με τη γραμματική; 

«Το Τέταρτο Κουδούνι» θα επανέλθει στις 22 Σε(μ)πτε(μ)βρίου. Προσπαθώ, όσο μπορώ, να αποφύγω τον Σε(μ)πτέ(μ)βριο με τα πολλά τα μι…

4 comments:

  1. Πάντα θεωρούσα τη δουλειά των κριτικών τέχνης μια απο τις πιο εξουσιαστικές αφού διαθέτουν τη δυνατότητα να εκθιάζουν και να θάβουν δημιουργίες χωρίς να χρειάζεται να εξηγήσουν επαρκώς αυτό που γράφουν και φυσικά αδιαφορώντας για το τι θα προκαλέσουν. Διάβασα λοιπόν με έκπληξη την κριτική σας για την Αριστοφανειάδα της ομάδας Ιδέα. Και ο λογος που απαντώ πιστέψτε με δεν ειναι γιατί δεν σας άρεσε αλλά για την ποιότητα με την οποία εκφράσατε την αρνητική σας άποψη. Ξεκαθαρίζω για να διευκολύνω το φαντασιακό σας πως ουδεμία σχέση έχω με το ανέβασμα της συγκεκριμένης παράστασης απλά έτυχε να τη δω και δυστυχώς έπεσα και πάνω στην κριτική σας. Καταρχήν να σας πω πως λέτε κατι πολύ αρνητικό για μια παράσταση χωρίς καν να μπείτε στο κόπο να εξηγήσετε και να αναφέρετε σημεία της παράστασης. Καμιά αναφορά ούτε καλή ούτε κακή σε σκηνικά κοστούμια σκηνοθεσία και σύνθεση. Μια αρνητική και αφυψηλού κριτική που έχει την υπεροψία οτι μπορεί να σταθεί από μόνη της. Και ρωτώ ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που το κάνετε και εσεις: ποιος απο τους αναγνώστες σας σας άφησε να πιστεύετε πως μπορείτε να γράφετε ότι θέλετε χωρίς να εξηγηθεί με θεατρικους όρους? Επίσης να σας πω πως παραλείψατε να αναφερθείτε στο βασικότερο σημείο του κειμένου της ομάδας ιδέας που λέει πως την ενδιαφέρει ένα λαικό θέατρο, μια καθόλου τυχαία παράλειψη φυσικά γιατι αλλιώς θα ήσασταν υποχρεωμένος να συμπεριλάβετε την αντίδραση του κόσμου στην κριτικη σας. Το γέλιο του, το δάκρυ του και φυσικά το χειροκρότημα. Αλήθεια υπάρχει θέατρο χωρίς κοινό και άρα υπάρχει κριτικη θεάτρου χωρίς να συμπεριλάβει το κοινό μιας παράστασης? Ξεκάθαρα απαντώ όχι. Είναι φυσικό μια παράσταση που μέσα της κρύβει επιθέσεις προς το υπάρχον να σας ενοχλεί και είμαι πεπεισμένος πως το πρωτογενές επίπεδο της ύπαρξης σας ένιωσε αυτη την επίθεση και φυσικά δεν θα μπορούσατε να το παραβλέψετε ουτε συνειδητά ούτε ασυνείδητα. Λέει σε ένα σημείο η Μουμούρη που ευτυχώς σας άρεσε:Αγία κατανάλωση σταζεις αίμα. Παραφράζω πως " αυτός ο κόσμος στάζει αίμα" συνέχεια. Και είστε μέρος του. Ανήθικες κριτικές προσέξτε όχι αρνητικές, καταγράφονται στο λαικό θέατρο ως επικίνδυνες και άρα ανεπιθύμητες.Γιατί στο λαικό θέατρο το τιμόνι ειναι το κοινό με συνεπιβάτες το θίασο και το έργο κάθε φορά. Υπάρχει χώρος για σας στο πορτπαγκάζ χωρίς φως και χωρίς τη δυνατότητα ο ήχος σας να μπορεί να παρέμβει σε αυτο που συμβαίνει στα μπροστά καθίσματα. Τις καλημέρες μου

    ReplyDelete
  2. Κύριε Xristos Xristost, πολύ ενδιαφέρουσα η ψυχολογική σας ανάλυσή μου και το περί ανηθικότητος μάθημα που μου κάνετε. Πόσο μάλλον όταν ΔΕΝ προέρχεται, όπως διευκρινίζετε, από συντελεστή της παράστασης. Θα ήταν όλα αυτά πολύ πιο ενδιαφέροντα: πρώτον, αν διαβάζατε το κείμενο προσεκτικά και εντοπίζατε ότι εξηγώ ΓΙΑΤΙ δεν επεκτάθηκα. Δεύτερον. Αν ξεχωρίζατε ένα σχόλιο -που είναι λιγότερες λέξεις από το δικό σας- από αυτό που λέγεται κριτική. Τρίτον και βασικότερο. Αν δεν υπογράφατε με ψευδώνυμο ενώ το κείμενο που σχολιάζετε έχει το θάρρος της υπογραφής. Τις καληνύχτες μου.

    ReplyDelete
  3. Με έκπληξη ήρθα αντιμέτωπος με την επιθετική σας απάντηση και σας ξανααπαντώ μόνο και μόνο γιατί αισθάνομαι πως παρολη την έκταση του σχολίου μου δεν κατάφερα να γίνω αντιληπτός. Καταρχήν από πότε για να απευθυνθείς σε κάποιον που έχει γράψει μια κριτική δημόσια απαιτούνται ναλυτικά στοιχεία ταυτότητας. Θεωρώ πως η αναφορά στον τυχαία ανυπόγραφο σχολιασμό μου εχει μοναδική πρόθεση την αποδυνάμωση της απάντησης μου. Αναγνώστης το ονομα μου. Φαντάζομαι με έχετε ακουστα. Απο αυτούς που όταν συμφωνούν μαζί σας δεν ζητάτε ονοματεπώνυμο. Αλήθεια αν εγραφα καλά λόγια για το κείμενο σας θα αναφερόσασταν στο ψευδώνυμο μου αρνητικά? Θα μου επιτρέψετε να φιαθέτω απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτηση μιας και όπως θα έχετε καταλάβει η ερώτηση ήταν εντελώς ρητορική. Επίσης να σας πω πως δεν με ενδιαφέρει καθόλου το ψυχολογικό σας προφίλ οπότε δεν θα επιχειρούσα να σας ψυχογραφήσω ούτε για αστείο. Έχω επίσης την αίσθηση πως η έκταση ενός κειμένου δεν μετατρέπει μια κριτική σε σχόλιο όχι πως εχει σημασία. Αν είναι σχόλιο ειναι κακεντρεχές. Αν είναι κριτική δεν έχει καμιά επεξήγηση. Αυτο είδα και αυτο σχολίασα. Πιστεύω οτι όταν κάποιος σαν εσας δημόσια θάβει μια παράσταση οφείλει να εξηγεί στους αναγνώστες του. Γιατί να μην δω μια παράσταση ή γιατι να την δω. Τόσο απλά. Νομίζω όμως πως στόχος τογ κειμένου ειναι απλά να δημιουργήσει ένα κλίμα γυρω απο μια παράσταση για διάφορους λόγους. Έτσι και αλλιλως το αστικο θέατρο είναι γεμάτο από άτυπες συγγένειες τις οποίες δεν θα θάβατε ποτε με αυτόν τον τρόπο. Είναι ξεκάθαρο και από τα υπόλοιπα κείμενα σας ο τρόπος που έχετε το θέατρο στο μυαλό σας. Η Σάρα Κέιν μισούσε τους κριτικους γιατί οπως έλεγε και η ίδια ζουν από τη χολή ή τον εκθιασμό δημιουργημάτων με τα οποία δεν έχουν καμία σχέση. Βιαστήκατε να μου πείτε καληνυχτες χτες παρόλο που δεν ήταν η ώρα τους. Μάλλον θα σας μπέρδεψε το σκοτάδι του συγκεκριμένου ιστολογίου.

    Και για την ιστορία Χρήστος Τζίφας
    Μην κουραστείτε να με γκουγκλαρετε για να βρείτε ποιοα ειμαι και τη σχέση έχω με την παράσταση. Είμαι απλός ένας θεατρόφιλος. Και με το όνομά μου παραμένω ανώνυμος και καθαρος.

    ReplyDelete
  4. Αγαπητέ Αναγνώστη, καθαρέ και «ανώνυμε» που αποκτήσατε τώρα και όνομα. Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε. Οπότε, δεν υπάρχει κανένας λόγος να περιπλανιέστε στα σκοτάδια του συγκεκριμένου ιστολογίου.

    ReplyDelete