September 21, 2016

Tip: «Η Πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ»


Πολύ καλό το φετινό άνοιγμα του Εθνικού Θεάτρου απόψε. Καλύτερο δεν θα μπορούσε να γίνει. Η πρώτη παράσταση του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ «Σεζόν Αγίας Πετρούπολης», το «Πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» απ’ το Κρατικό Ακαδημαϊκό Θέατρο «Λενσοβιέτ», βασισμένη στα «Παντρολογήματα» του Γκόγκολ, ήταν, για μένα τουλάχιστον, μία συγκλονιστική εμπειρία. 
Ο σκηνοθέτης Γιούρι Μπουτούσοφ, κρατώντας το κείμενο του έργου αλλά διανθίζοντάς το, φωτίζοντάς το, με μεγάλη δεξιοτεχνία, με αποσπάσματα από άλλα κείμενα του Γκόγκολ, όπως από το «Ημερολόγιο ενός τρελού», αλλά και από Ντοστογιέφσκι ή Πούσκιν ή με ποιήματα, όπως της Τσβετάγιεβα, σε μία σφιχτοδεμένη σύνθεση «αναποδογυρίζει» την απολαυστική σάτιρα ηθών του Γκόγκολ υποβοηθώντας να αναδυθεί ένα δεύτερο μελαγχολικό, δραματικό, ακόμα και τραγικό επίπεδο που τσεχοφικά το ισορροπεί με σκηνές τρυφερές και αστείες. 

Ο Γιούρι Μπουτούσοφ, μέσα από ένα έργο που μιλάει για τη φοβία του γάμου και για μία ανόητη γυναίκα, αναπέμπει έναν ύμνο για τη Γυναίκα. Δένοντας, με την αρτεσιανή φαντασία του και την υψηλή αισθητική του, μουσικές, χορό, σκηνές παντομίμας, στοιχεία από το τσίρκο, σκηνικά, υπέροχα κοστούμια και τους καθοριστικούς, συγκλονιστικούς φωτισμούς του Αλεξάντρ Σιβάεφ σε μία συναρπαστική, καταιγιστική, με τέλειους ρυθμούς παράσταση που δένει το παλιό, μέσα από το τρίο των απορριφθέντων γαμπρών -αφοπλιστική η πρόσθετη σκηνή τους μετά την απόρριψη-, με το πολύ καινούργιο. 
Μία παράσταση σκηνοθέτη και ταυτόχρονα -αυτό που από μερικούς θεωρείται ασυμβίβαστο…- η αποθέωση της τέχνης του ηθοποιού. Στη σκηνή, οκτώ ηθοποιοί τέλεια οδηγημένοι, στους οποίους, όμως, δίνεται η ευκαιρία να ανθίσουν. Οκτώ, βέβαια, Καλοί ηθοποιοί. Και για να ακριβολογήσω, επτά εξαιρετικοί ηθοποιοί και ένας από τη στόφα των Μεγάλων: ο Σεργκέι Περεγκούντοφ που τον φλεγόμενο Κατσκαριόφ του θα τον κρατήσω στη μνήμη μου μαζί με τον Τσάρο Φιόντορ Ιοάνοβιτς του Γιούρι Σαλομίν και τον Τριέπλιεφ του Γιεβγκένι Μιρόνοφ. Κρίμα που δεν δίνεται η δυνατότητα στην παράσταση για μία επανάληψη.

No comments:

Post a Comment