February 17, 2023

Στο Φτερό / Από τον Ραχμάνινοφ στον Ρίχαρντ Στράους: ευδόκιμη πορεία με μαγικό αριθμό το 24

 

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: συναυλία «150 Χρόνια από τη Γέννηση του Ραχμάνινοφ. Ο Ραχμάνινοφ του Πλετνιόφ» / Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός. Σολίστ: Μιχαήλ Πλετνιόφ, πιάνο. 
 
Στα 150 χρόνια από τη γέννηση του Σεργκέι Βασίλιεβιτς Ραχμάνινοφ ήταν αφιερωμένη η πρώτη, μετά τη συμπλήρωση των 80 χρόνων της -αν και, για την ακρίβεια, τα γενέθλια είναι στις 28 Φεβρουαρίου- συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Και, όντως, έμοιαζε για καινούργια αρχή μετά την εξαιρετική επετειακή συναυλία της 3ης Φεβρουαρίου.
Καλεσμένος, ο ταυτισμένος (και) με τον ρόσο συνθέτη συμπατριώτης του πιανίστας Μιχαήλ Πλετνιόφ. Για να παίξει -σολίστ- την «Ραψωδία σ’ ένα θέμα του Παγκανίνι» για πιάνο και ορχήστρα (1934): τις υπέροχες 24 παραλλαγές -με κορυφαία την μελωδικότατη 18η- του Ραχμάνινοφ πάνω στο Καπρίτσιο αρ. 24 (πιθανόν 1807), από τα 24 Καπρίτσια για 
σόλο βιολί του Νικολό Παγκανίνι, ένα άτυπο κοντσέρτο για πιάνο σε μία κίνηση. Ο Πλετνιόφ έδωσε μία μοντέρνα, αποστασιοποιημένη συναισθηματικά ερμηνεία, σε αντίθεση με την ορχήστρα που, οδηγημένη από τον Λουκά Καρυτινό, έμεινε προσηλωμένη στον ύστερο ρομαντισμό του Ραχμάνινοφ αλλά, εντούτοις, δέθηκαν άριστα. Το ανκόρ του Μιχαήλ Πλετνιόφ
λογικό ήταν, σε μία βραδιά αφιερωμένη στον Ραχμάνινοφ, Ραχμάνινοφ να είναι: το Πρελούδιο σε ντο δίεση ελάσσονα, αριθμός 2 (1892) από τα «Kομμάτια Φαντασίας», έργο 3, ένα από τα 24 -ο αριθμός 24 σημάδεψε τη βραδιά...- υπέροχα Πρελούδια του συνθέτη, γνωστό και ως «Οι καμπάνες της Μόσχας».
Και μία συναρπαστική, μεγαλειώδης ερμηνεία που έσβησε σαν ανάσα. Στο δεύτερο μέρος η ορχήστρα είχε να αναμετρηθεί με ένα από τα μνημειώδη συμφωνικά έργα του Ρίχαρντ Στράους: το συμφωνικό ποίημά του «Η ζωή ενός ήρωα», εξαμερές αλλά με τα προγραμματικά μέρη του να παίζονται χωρίς παύση. Ένα μεταβαγκνερικό έργο, αυτοαναφορικό αλλά μεγαλόπνευστο. Η ΚΟΑ, σε πλήρη ανάπτυξη και πάλι, όπως και στην Πρώτη του Μάλερ στην προηγούμενη συναυλία, ανταποκρίθηκε πλήρως και έδωσε τον καλύτερο εαυτό της τιθασευμένη από τον Λουκά 
Καρυτινό, με τα υπερενισχυμένα, στο έργο, χάλκινα να τα βγάζουν πέρα άριστα. Και με τον βιολονίστα Απόλλωνα Γραμματικόπουλο, κορυφαίο Α΄ στα Β΄ βιολιά και το βράδυ της συναυλίας στη θέση του Εξάρχοντα  να διαπρέπει -εξαιρετικός- στα εκτεταμένα βιολονιστικά σόλα του έργου. Μία βραδιά ενθαρρυντική για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, τόσο ως προς το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα όσο ως προς την αθρόα, και πάλι, προσέλευση του κοινού (Φωτογραφίες: Μαρία Γραμματικού).
 
(Όπως πάντα άψογο το -δωρεάν- έντυπο πρόγραμμα-αφίσα της συναυλίας -υπεύθυνη έκδοσης Αλίκη Φιδετζή- με τα γλαφυρά κείμενα του Τίτου Γουβέλη). 
 
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, 15 Φεβρουαρίου 2023.
 
(Τη συναυλία παρακολούθησα με πρόσκληση που είχε την ευγένεια να μου παραχωρήσει απευθείας η ΚΟΑ).

No comments:

Post a Comment