May 7, 2022

Στο Φτερό / Ένα Γεγονός!

 
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: συναυλία με τον τίτλο «Αποκαλυπτική» / Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος. 
 
Μία από τις πολύ ψηλές κορυφές της μουσικής. Ένα μεγαλόπνοο συμφωνικό έργο -ίσως όχι τόσο εκτιμώμενο όσο του αξίζει: η Συμφωνία αρ. 8, η επονομαζόμενη από ορισμένους «Αποκαλυπτική», του Αυστριακού Άντον Μπρούκνερ. Μία μεγάλης έκτασης -επικών διαστάσεων- βασανισμένη σύνθεση (πρώτη εκδοχή 1887, δεύτερη εκδοχή 1890, πρώτη εκτέλεση 1892, διάφορες 
άλλες ενδιάμεσες και μεταγενέστερες εκδοχές), που ειδικά το τρίτο μέρος της, το Αντάτζιο -«πανηγυρικά αργό αλλά όχι νωθρό» το ζητά ο συνθέτης- αγγίζει την τελειότητα. Ο μαέστρος Βασίλης Χριστόπουλος, που καταπιάστηκε για πρώτη 
φορά με το έργο, σχεδιάζοντας ό ίδιος ένα κράμα των δύο βασικών εκδοχών του, οδήγησε, από το πόντιουμ, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με μέτρο, σεβασμό, αυτοκυριαρχία, με αυτοπεποίθηση αλλά όχι με έπαρση, με μικρές αλλά απόλυτα σταθερές κινήσεις, χωρίς... πρόβες μπροστά στον καθρέφτη για να κάνει τις κινήσεις του αυτές πιο «καλλιεπείς», σε
εξαιρετικούς δρόμους. Οι ηχητικοί, βαγκνερικοί  όγκοι του Μπρούκνερ ελέγχθηκαν απολύτως και αναδείχτηκαν χωρίς να αγνοηθεί ο βαθύς λυρισμός    του, τα τελειώματα των μουσικών φράσεων ήταν άψογα, ο συντονισμός της ορχήστρας εξαίρετος -δεν χάθηκε, δεν σπαταλήθηκε, δεν αλλοιώθηκε ούτε ένα μουσικό μέτρο. Δεν ξέρω αν έχω ξανακούσει την ΚΟΑ σε αυτό το επίπεδο: μία ορχήστρα διεθνών προδιαγραφών. Και, να φανταστείτε, στον Βασίλη Χριστόπουλο, καλλιτεχνικό διευθυντή, μεταξύ 2011 και 2014, της ΚΟΑ -την οποία μεταμόρφωσε και εκτόξευσε-, ένας
άσχετος βλάκας που βρέθηκε περιστασιακά στον θώκο του υπουργού Πολιτισμού, αφού του φέρθηκε αισχρά, δεν ανανέωσε τη θητεία του! Ο Βασίλης Χριστόπουλος συνέχισε εκτός Ελλάδος, διαπρέπει, επιστρέφει -ευτυχώς- συχνά -και εύχομαι ακόμα συχνότερα στο μέλλον- και διευθύνει ενώ κανένας δεν θυμάται τον θλιβερό «υπουργό». Μία βραδιά που θα μου μείνει εντυπωμένη. Στα αυτιά. Και στην ψυχή. Ένα Γεγονός στη μουσική ζωή του τόπου μας. Μόνο ευχαριστίες μπορώ να εκφράσω στον μαέστρο και στην ορχήστρα. Κρίμα που το κοινό ήταν περιορισμένο. Όσοι δεν ήρθαν έχασαν (Φωτογραφίες: Μαρία Γραμματικού).
 
(Καλόγουστη αφίσα, διπλωμένη σε πολύπτυχο, ήταν το έντυπο πρόγραμμα της συναυλίας -υπεύθυνη έκδοσης Αλίκη Φιδετζή-, με ένα εξαιρετικό, όπως πάντα, κείμενο του Τίτου Γουβέλη).
 
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, 6 Μαΐου 2022.

No comments:

Post a Comment