May 6, 2022

Στο Φτερό / Ανακαλύπτοντας σύγχρονα ελληνικά κοντσέρτα ή Ισοκράτημα μεσήλικα νεανικής πνοής

 
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ: συναυλία / Μουσική διεύθυνση: Ζωή Τσόκανου. Σολίστ: Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, πιάνο. Κουαρτέτο Σαξοφώνων «S.T.A.B 
 
Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα»: το έργο (2009, παραγγελία Ο(ργανισμού) Μ(εγάρου) Μ(ουσικής) Α(θηνών), πρώτη εκτέλεση 2011) του Γιώργου Κουμεντάκη άνοιξε τον καινούργιο, ενδιαφέροντα κύκλο «Σύγχρονα Ελληνικά Κοντσέρτα» του Μεγάρου. Και ήταν ευτυχές το άνοιγμα και ως προς το έργο καθαυτό και ως προς την 
εκτέλεσή του από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. Ο Γιώργος Κουμεντάκης, μακρινός αλλά γόνιμος επίγονος, με σύγχρονους τρόπους έκφρασης, της Εθνικής Μουσικής Σχολής, αφετηρία και εδώ έχει τη βυζαντινή
μουσική. Έχει, όμως, και την ικανότητα να μεταπλάθει τα ακούσματά του αυτά σε μουσική ουσιαστική αλλά και ελκυστική στον ακροατή. Και, παράλληλα, αντλεί από τη δημοτική μουσική παράδοση. Η υπέροχη καντέντσα του κοντσέρτου -το σόλο μέρος του σολίστα- βασίζεται σε ένα θρακιώτικο τραγούδι της τάβλας. Το έργο, πάντως, που έχει την πρωτοτυπία -καθόλου πρωτοτυπία για την πρωτοτυπία- να συνδυάζει, με νεανική πνοή, πιάνο και ορχήστρα εγχόρδων με τον εντελώς κόντρα ήχο του
κουαρτέτου των σαξοφώνων λιώνοντάς τα όλα σε εξαιρετικά γόνιμο αποτέλεσμα, έτυχε και στοργικής φροντίδας στην εκτέλεσή του. Ο πιανίστας Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, σολίστας υψηλού κύρους, το ερμήνευσε με απόλυτο έλεγχο, ευαισθησία και σπάνια εσωτερικότητα, με αποκορύφωμα την καντέντσα όπου οι νότες έπεφταν διακριτικά σαν πέρλες καθηλώνοντας. Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, με την ακριβέστατη Ζωή Τσόκανου στο πόντιουμ, τον συνόδευσε αγκαλιάζοντας τον πιανίστα και τα σαξόφωνα -άψογο το Κουαρτέτο Σαξοφώνων «S.T.A.B.» (Γκουίντο ντε Φλάβιις, σοπράνο σαξόφωνο, Στάθης Μαυρομμάτης, άλτο σαξόφωνο, Παναγιώτης Σκύφτας, τενόρο σαξόφωνο, Ιλιά Σαμψόνοφ, βαρύτονο σαξόφωνο). Η συναυλία άνοιξε με το φίνο -εμπνευσμένο από το 
ομώνυμο ποίημα (1876) του γάλου ποιητή Στεφάν Μαλαρμέ- «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» (1894) του συμπατριώτη του Κλοντ Ντεμπισί, εμβληματικό έργο του εμπρεσιονισμού στη μουσική. Η Ζωή Τσόκανου οδήγησε την ορχήστρα σε μία ικανοποιητικότατη ερμηνεία που πρόβαλε τις λεπτές αποχρώσεις του έργου. Δυστυχώς δεν έχω να πω τα ανάλογα για την εκτέλεση της Συμφωνίας αρ. 1 «Της άνοιξης» (1841) του Γερμανού Ρόμπερτ Σούμαν, ενός έργου επιγονικού που δεν με συναρπάζει, έτσι κι αλλιώς: ορχήστρα άδετη, ήχος οξύς, ο συντονισμός όχι πάντα επιτυχημένος, ολισθήματα... Τελικά, το κέρδος της βραδιάς ήταν το Κοντσέρτο του Κουμεντάκη (Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης)..
 
(Με τα βασικά, το έντυπο πρόγραμμα της συναυλίας -Τμήμα Εκδόσεων ΟΜΜΑ Λητώ Τσεκούρα. Το κείμενο για το έργο του Γιώργου Κουμεντάκη κατανοητό μόνο από μουσικούς και μουσικολόγους).
 
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κύκλος «Σύγχρονα Ελληνικά Κοντσέρτα», Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, 4 Μαΐου 2022.
 
(Τη συναυλία παρακολούθησα με πρόσκληση που είχε την ευγένεια να μου παραχωρήσει απευθείας η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ).

No comments:

Post a Comment