July 29, 2014

Φιλίππογλου σκηνοθετεί Ναταλία Τσαλίκη-Αλέξανδρο Λογοθέτη στον «Γλάρο»


Το Τέταρτο Κουδούνι/Έκτακτο


Η Ναταλία Τσαλίκη θα ’ναι η Ιρίνα Νικαλάιεβνα Αρκάντινα κι ο Αλέξανδρος Λογοθέτης ο Μπαρίς Γκριγκόριεβιτς Τριγκόριν στο καινούργιο ανέβασμα του «Γλάρου» του Αντόν Τσέχοφ που σκηνοθετικά θα υπογράψει το φθινόπωρο -η πρεμιέρα υπολογίζεται τον Νοέμβριο- στο «Θησείον», σε παραγωγή του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, ο ταχύτατα ανερχόμενος τελευταία, αφότου επέστρεψε στην Ελλάδα απ’ την καριέρα που έκανε στο εξωτερικό, κυρίως ως μέλος του βρετανικού Θεάτρου «Κομπλισιτέ», Κώστας Φιλίππογλου (η φωτογραφία του απ την Ιωάννα Μπλάτσου).
Το πρώτο απ’ τα τέσσερα αριστουργήματα του Τσέχοφ, που που ο συγγραφέας του έχει χαρακτηρίσει «κωμωδία» -κομμάτια ζωής όπως αυτή εξελίσσεται μέσα σε δυο χρόνια γύρω απ’ τη θεατρίνα Αρκάντινα, τον εραστή της συγγραφέα Τριγκόριν, το γιο της επίδοξο συγγραφέα Κονσταντίν Γκαβρίλοβιτς Τριέπλιεφ, τον αδελφό της Πιοτρ Νικαλάιεβιτς Σόριν, τη νεαρή Νίνα Μιχάιλοβνα Ζαρέτσναγια, επίδοξη και τελικά αποτυχημένη ηθοποιό, αγαπημένη του Τριέπλιεφ που γίνεται ερωμένη του Τριγκόριν αλλά εκείνος την εγκαταλείπει και ξαναγυρίζει στην Αρκάντινα, και τον περίγυρό τους στο αγρόκτημα του Σόριν- γραμμένο μεταξύ 1895 και 1896 έκανε την πρεμιέρα του το 1896 στο θέατρο «Αλεξαντρίνσκι» της Αγίας Πετρούπολης με την διάσημη τότε Βέρα Καμισαρζέφσκαγια στο ρόλο της Νίνας. Μια πρεμιέρα που στέφθηκε από αποτυχία και υπήρξε τραυματική για τον Τσέχοφ ο οποίος εν θερμώ αποφάσισε να μην ξαναγράψει για το θέατρο. Όταν, όμως, ο Κανσταντίν Στανισλάφσκι κι ο Βλαντίμιρ Νεμιρόβιτς-Ντάντσεκο ανέβασαν και πάλι το έργο, το 1898, στο νεοπαγές τότε «Θέατρο Τέχνης» της Μόσχας, που οι ίδιοι είχαν ιδρύσει -τέταρτο έργο της πρώτης καλλιτεχνικής περιόδου του-, η επιτυχία του ήταν τόση που εκτόξευσε τον Τσέχοφ και η παράσταση αυτή δεν έγινε απλώς η εμβληματική του «Θεάτρου Τέχνης» αλλά σημάδεψε την ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου.
Ο «Γλάρος», πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα το 1932 -σεζόν 1931/1932- απ’ το θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη με την ίδια ως Αρκάντινα και την Ελένη Παπαδάκη ως Νίνα, τον Δημήτρη Μυράτ ως Τρέπλιεφ, τον Χρήστο Τσαγανέα ως Σόριν ενώ ο Βασίλης Λογοθετίδης έπαιζε τον Σαμράιεφ. Το πιο πρόσφατο ανέβασμά του στην ελληνική σκηνή έγινε στην Αθήνα, στο «Βυρσοδεψείο», τη σεζόν 2012/2013, απ’ την «Ομάδα 7» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Παπαδάκη.
Ο Κώστας Φιλίππογλου, εντοπίζοντας στον «Γλάρο» μια διπολικότητα, ετοιμάζει δική του μετάφραση/διασκευή του έργου για έξι ηθοποιούς αναθέτοντας στον καθένα τους, χωρίς να πειράξει το κείμενο αλλά με ορισμένες περικοπές, δυο ρόλους. Έτσι η Ναταλία Τσαλίκη εκτός από Αρκάντινα θα παίξει και την Παλίνα Αντρέεβνα, ο Αλέξανδρος Λογοθέτης εκτός από Τριγκόριν και το γιατρό Ντορν ενώ στη διανομή σίγουροι είναι ακόμα ο Γιάννης Στεφόπουλος (Σόριν αλλά και Σαμράιεφ), η Σοφία Γεωργοβασίλη που θα επωμιστεί την Νίνα και η Ίρις Μάρα που θα ’ναι η Μάσα -και οι δυο όμως θα ’χουν παρουσία και στα σύνολα. Αναζητείται ακόμα ο νέος που θ’ αναλάβει τον Τριέπλιεφ αλλά και το δάσκαλο Μεντβιεντένκα.

Για την παράσταση ο Κώστας Φιλίππογλου, ο οποίος ανέβασε φέτος το καλοκαίρι -συμπαραγωγή της εταιρείας «ΑρτIVITIES» του Αιμίλιου Χειλάκη με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας -τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή, που παίχτηκε και στην Επίδαυρο, στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Επιδαύρου, θα συνεργαστεί με την Φρόσω Κορρού (κίνηση), τους Lost Bodies (μουσική), την Όλγα Μπρούμα (βίντεο-εικαστικά). Βοηθός σκηνοθέτη θα ’ναι η Εριφύλη Στεφανίδου ενώ την καλλιτεχνική διεύθυνση και το συντονισμό θα ’χει η Ελένη Καψαμπέλη.
Ας σημειωθεί πως η Ναταλία Τσαλίκη έχει ήδη κάνει Τσέχοφ -την Ελένα στον «Θείο Βάνια» που ανέβασε ο Γιάννης Μπέζος το χειμώνα του 2003/2004-, ο Αλέξανδρος Λογοθέτης καταπιάνεται για πρώτη φορά με ρόλο του κορυφαίου ρώσου θεατρικού συγγραφέα ενώ ο Κώστας Φιλίππογλου έχει παίξει στην Γαλλία, το 2008, σε μια παράσταση με τον τίτλο «Fish Love» πάνω σε διηγήματά του Τσέχοφ, που προσάρμοσε η Ελέν Παταρό και σκηνοθέτησε η Λίλο Μπάουρ.
«Γλάρο», πάντως, έχει αναγγείλει για το χειμώνα κι ο Γιάννης Βούρος στο ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσία του, με Αρκάντινα την Κοραλία Καράντη.

No comments:

Post a Comment