Το Τέταρτο Κουδούνι / 6 Σεπτεμβρίου 2012
Ο Τάκης Ζαχαράτος _ ανακοινώθηκε απ’ την «Ελληνική Θεαμάτων», με τις εκπτώσεις εν εξελίξει ακόμα _ θα εμφανιστεί στο θέατρο «Αλίκη», παρακαλώ, τον επόμενο χειμώνα. Σε ουάν μαν σόου. Μ’ αυτή την κρίση έχουμε πολλά ακόμα να δούμε …
«Έφη. Απ’ το Ευτυχία»: είναι ο τίτλος του μονόλογου της πρωτοεμφανιζόμενης στο χώρο του θεάτρου Κατερίνας Μαγγανά. Θα τον ερμηνεύσει το χειμώνα που μας έρχεται ο Θανάσης Ευθυμιάδης. Ο οποίος σχεδιάζει διπλή παρουσία στη σκηνή τη σεζόν αυτή καθώς θα παίζει, μαζί με Κώστα Κόκλα, Κώστα Ευριπιώτη, Γιάννη Τσιμιτσέλη, Μαίρη Σταυρακέλλη, Ευαγγελία Μουμούρη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Μαρία Φιλίππου…, και στην κωμωδία των Στέφεν Σίνκλερ – Άντονι ΜακΚάρτεν «Άντρες έτοιμοι για όλα» που θ’ ανεβάσουν στο «Λαμπέτη», σε απόδοσή τους, οι Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας.
Ο μονόλογος θα παρουσιάζεται τα Δευτερότριτα στο θέατρο «Βασιλάκου» σε παραγωγή των Σίγμα Productions του Κώστα Σπυρόπουλου _ ο οποίος ευδόκιμα έχει ξανοιχτεί τα τελευταία χρόνια στο χώρο της παραγωγής και για παραστάσεις στις οποίες δεν παίζει ο ίδιος. Τη σκηνοθεσία θα υπογράψει ο Ακύλλας Καραζήσης. Σκηνογράφος και ενδυματολόγος της παράστασης, η Ιωάννα Τσάμη.
Πρόκειται για το πρώτο θεατρικό έργο της ψυχολόγου Κατερίνας Μαγγανά: ο Φώτης, ένας σαρανταπεντάρης φορτηγατζής που ζει _ γέννημα θρέμμα _ στην Τούμπα της Θεσσαλονίκης με τη μάνα του, λαϊκό παιδί, από οικογένεια λαϊκή, που ξεκίνησε οδηγώντας το ταξί του πατέρα του ο οποίος τους έχει εγκαταλείψει φεύγοντας με μια Βουλγάρα και με το… ταξί, ανύπαντρος ακόμα, κολλημένος στον νεανικό έρωτά του με μια φοιτήτρια διαφορετικής κοινωνικής τάξης και κουλτούρας, η οποία κάποια στιγμή αποφάσισε να εξαφανιστεί απ’ τη ζωή του, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια καταλυτική πραγματικότητα, όταν εκείνη επανεμφανίζεται, είκοσι χρόνια μετά, και τον συναντά για να του αποκαλύψει ένα μυστικό της και να του ζητήσει να πάρει μια απόφαση που θ’ αλλάξει ριζικά τη ζωή του.
Η Κατερίνα Μαγγανά, ψυχολόγος, πήρε το έναυσμά της για το έργο που συνδυάζει την τρυφερότητα, τη συγκίνηση, το χιούμορ και την αμεσότητα, από βιωματικό εργαστήριο δραματοθεραπείας στο πλαίσιο ενός συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά το 2010 με τον τίτλο «Τέχνη και ψυχιατρική» και στο οποίο συμμετείχε. Τότε της δόθηκε να δουλέψει πάνω στο συγκεκριμένο πρόσωπο που αρχικά ήταν νταβατζής. Η δουλειά της εξελίχθηκε το 2011 σε μονόλογο ο οποίος της έχει δώσει την ώθηση να συνεχίσει στο χώρο του θεάτρου.
Σας θυμίζω πως ο Θανάσης Ευθυμιάδης έχει συναντηθεί στη σκηνή με το σκηνοθέτη του μονολόγου _ Θεσσαλονικιό όπως κι ο ήρωας του έργου _ Ακύλλα Καραζήση το 1994 / ’95, στο «Αμόρε», στο «Θέατρο του Νότου», όταν έπαιζαν μαζί στις «Τρεις αδελφές» του Τσέχοφ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, και με τον παραγωγό του Κώστα Σπυρόπουλο το 1997 / ’98, στο «Μπρόντγουαίη», όταν συμπρωταγωνιστούσαν στο μιούζικαλ του Ουίλι Ράσελ «Blood Brothers» με σκηνοθέτη τον Βασίλη Νικολαΐδη.
Απόψε και αύριο παίζεται στο Ηρώδειο. Ο «Οιδίπους τύραννος» του Τσέζαρις Γκραουζίνις. Με Αιμίλιο Χειλάκη σε μια ερμηνεία – σταθμό του επώνυμου ρόλου στην κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και Χρήστο Σαπουντζή. Θεωρώ πως δεν είναι απλώς η καλύτερη παράσταση που είδα το φετινό καλοκαίρι. Αλλά μια παράσταση θεμελιώδης στην ερμηνεία του αρχαίου δράματος στον τόπο μας. Δείτε την! Κι ελπίζω να συμφωνήσετε μαζί μου. Όταν γράφω με τόσο ενθουσιασμό, ύστερα φοβάμαι μήπως έχω υπερβάλει κι απογοητεύσω όσους απ’ αυτούς που με διαβάζουν πάνε να δούνε την παράσταση και πιθανόν διαφωνήσουν. Αλλά θα ’ταν τσιγκούνικο από μέρους μου αν τον περιόριζα… Κι ας «εκτεθώ».
Σα να τους βλέπω μπροστά μου: κρυμμένοι στη γωνία. Στα σκοτεινά. Ατζέντηδες, εκλεκτοί καλλιτέχνες μας _ σιτεμένοι κατά κύριο λόγο _, άνθρωποι, εκλεκτοί επίσης, του «πνευματικού» μας κόσμου, τα τσιράκια τους… Περιμένουν. Αδημονούν. Μαδούν τη μαργαρίτα: τον «κόβουν» τον Λούκο από πρόεδρο στο Ελληνικό Φεστιβάλ; Δεν τον «κόβουν»; Σασπένς! Έξι χρόνια δούλευαν, ροκάνιζαν, λασπολογούσαν, ρυπαρογραφούσαν, ανωνυμογραφούσαν με το στόχο αυτό. Τόσοι κόποι να πάνε χαμένοι; Ε, όχι! Έφτασε ο καιρός να αμειφθούν. Μεταφορικά. Και κυριολεκτικά.
Απλώς απογοητεύει εντελώς _ αν και, σίγουρα, τίποτα δεν πρέπει πια να μας εκπλήσσει μέσα στο όλο παρακμιακό κλίμα της εποχής… _ το γεγονός ότι το Ελληνικό Φεστιβάλ, η ίδια κυβέρνηση που με λύσσα δηλώνει τον ευρωπαϊκό της προσανατολισμό, ετοιμάζεται, εν έτει 2012, να το τορπιλίσει και να το πισωγυρίσει δεκαετίες. Με.... καθόλου ευρωπαϊκό προσανατολισμό: να άγεται και να φέρεται από μικροκομματικές σκοπιμότητες _ διότι μια τέτοιου τύπου «λύση» είναι έτοιμη απ’ ό,τι ψιθυρίζεται. Αφήστε που κάτι ανάλογο μαγειρεύεται _ ακούω _ και για το Εθνικό… Μωρέ, με τίποτα δεν αλλάζει το ρωμέικο. Κι ας υποκρίνεται πως το επιδιώκει.
Να συμπληρώσω στα περί «Ιλιάδας» _ την οποία θ’ ανεβάσει ο Στάθης Λιβαθινός πρώτος στην Ελλάδα σε πλήρη θεατρική μορφή για ενήλικες _ που ’γραφα στο «Τέταρτο Κουδούνι» στις 12 Ιουλίου, πως η Κέλλυ Σταμουλάκη, που παρουσίασε με το θίασό της «Αβάντι» την «Ιλιάδα» για παιδιά σε διασκευή της, την πρωτοανέβασε στον «Ορφέα» τη σεζόν 2003 – 2004 κι όχι στο «Περοκέ» το 2008 – 2009, όπως τότε είχα αναφέρει. Εκεί, απλώς, την επανέλαβε με αλλαγές.
Το έργο του Γάλλου Ερίκ Βεστφάλ «Εσύ, εγώ και τα σύννεφά σου» (1969), ένα ιδιόρρυθμο θρίλερ με άφθονα γκόθικ στοιχεία, σκληρό αλλά παράλληλα και τρυφερό, με απρόσμενες κωμικές καταστάσεις, ανεβάζει, τέλη Οκτωβρίου, ο Γιώργος Γραμματικός στο «Θέατρο της Ημέρας» της Ανδρομάχης Μοντζολή και του Λάκη Κουρετζή, που γιορτάζει φέτος τα είκοσί του χρόνια.
Η απόδοση / διασκευή θα ’ναι της Βίκυς Ευαγγέλου, τα σκηνικά, τα κοστούμια και τη μουσική επιμέλεια έχει αναλάβει ο σκηνοθέτης, τους φωτισμούς ο Γιώργος Σηφάκης και την επιμέλεια κίνησης η Γεωργία Σακελλάρη. Τους τέσσερις ρόλους θα ερμηνεύσουν οι Εύη Θεοδωρίδου, Βίκυ Ευαγγέλου, Δημήτρης Γρηγοριάδης κι ο ίδιος ο Γιώργος Γραμματικός.
Το έργο του Βεστφάλ πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα το 1972 / ’73 απ’ το ΚΘΒΕ _ στην Νέα Σκηνή του, στην «Αυλαία» της Θεσσαλονίκης _ με τον τίτλο, «Εσύ και τα σύννεφά σου» σε σκηνοθεσία Νίκου Ραφτόπουλου, με Αλέκα Κατσέλη _ την οποία αντικατέστησε στην εαρινή περιοδεία η Κατερίνα Χέλμη _, Λίνα Τριανταφύλλου, Νέλσωνα Μωραϊτόπουλο, Δημήτρη Δαμαλά. Έκτοτε ανέβηκε άλλες τέσσερις φορές, Η πιο πρόσφατη, τη σεζόν 2009 / 2010, στο «Αγγέλων Βήμα» σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη με Αντιγόνη Βαλάκου, Σμαράγδα Σμυρναίου _ την οποία αντικατέστησε αργότερα η Ιλιάδα Λαμπρίδου _, Αντώνη Θεοδωρακόπουλο, Δημήτρη Μπικηρόπουλο.
Προ 50ετίας
Τα Θεατρικά Νέα
Αύριο το «Πειραϊκό Θέατρο» του Δημήτρη Ροντήρη παρουσιάζει την «Μήδεια» του Ευριπίδου στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Το έργο […] θα ανεβασθή κατά μετάφρασιν Δημ. Σάρρου, σκηνοθεσίαν Ροντήρη και χορογραφίες Λουκίας και μουσική Κυδωνιάτη […]. 6 Σεπτεμβρίου 1962.
Πρωταγωνίστρια του Ελληνικού Λαϊκού Θεάτρου κατά την χειμερινή περίοδο θα είναι η Βέρα Ζαβιτσιάνου. Ως γνωστόν το Ε.Λ.Θ. του Μάνου Κατράκη θα στεγασθή και εφέτος τον χειμώνα στο θέατρο «Καλουτά» της οδού Πατησίων όπου ως πρώτο έργο θα παρουσιάση το έργο του Μίκη Θεοδωράκη «Του Νεκρού Αδελφού» με σκηνοθεσία Πέλου Κατσέλη […]. 11 Σεπτεμβρίου 1962.
Από σήμερα και έως την προσεχή Κυριακή ο Στέλιος Καζαντζίδης θα εμφανίζεται ντουέττο με τον Γρηγόρη Μπιθικότση στην «Όμορφη Πόλη» που παίζεται στο «Παρκ» […]. 11 Σεπτεμβρίου 1962.
Απόψε, στο Ωδείον Ηρώδου του Αττικού, θα δοθή η πρεμιέρα της τραγωδίας του Νίκου Καζαντζάκη «Μέλισσα», που παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο στην σειρά των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών. Η «Μέλισσα» ανεβάζεται κατά σκηνοθεσίαν Αλέξη Σολομού, με σκηνικά και κοστούμια Γιώργου Βακαλό […]. Τους κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Θάνος Κωτσόπουλος, Ελένη Χατζηαργύρη, Λυκούργος Καλλέργης, Άννα Ραυτοπούλου, Νίκος Καζής και Πέτρος Φυσσούν […]. 12 Σεπτεμβρίου 1962.
Δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ».
No comments:
Post a Comment