September 8, 2025

Είπα, ξείπα…

 

Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια… 252 
 



Πριν από αρκετές μέρες το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ανάγγειλε το λεπτομερή προγραμματισμό του για το τελευταίο τετράμηνο (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος) του 2025 και την έναρξη της προπώλησης από σήμερα 8 Σεπτεμβρίου των εισιτηρίων για τις εκδηλώσεις αυτής της περιόδου. Ανάμεσά τους, συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ορχήστρας in Residence του Μεγάρου, με σολίστ τον, εκ των κορυφαίων, ρόσο πιανίστα Ντένις Ματσούεφ και με τον Βασίλη Χριστόπουλο στο πόντιουμ. 
Και, ξαφνικά, απομεσήμερο της ίδια μέρας, πριν αλέκτορα φωνήσαι, φτάνει απ’ το Τμήμα Προβολής και Επικοινωνίας - Γραφείο Τύπου του Μεγάρου ένα… ηθικοπλαστικό δελτίο Τύπου που αναγγέλλει ότι η συναυλία θα πραγματοποιηθεί «με άλλο σολίστ». Γιατί; Διότι, λέει, η ΚΟΑ «υπηρετεί την καλλιτεχνική αρτιότητα αλλά και τις αξίες του ανοιχτού διαλόγου και του σεβασμού που διέπουν την ευρωπαϊκή πολιτιστική κοινότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, επιλέγει να αναπροσαρμόσει τον προγραμματισμό της σεβόμενη την πολύ πρόσφατη διεθνή συγκυρία». Δηλαδή, κόβουμε τον Ματσούεφ γιατί είναι Ρόσος απ’ την Ροσία του Πούτιν που εισέβαλε στην Ουκρανία. 
Η τακτική αυτή, του μποϊκοταρίσματος των ρόσων καλλιτεχνών, που πέρασε σε πολλούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς Ευρώπης και ΗΠΑ, είχε εφαρμοστεί απ’ το Μέγαρο Μουσικής και με υπόδειξη της υπουργού Πολιτισμού κ. Μενδώνη την πρώτη χρονιά μετά την εισβολή. Απ’ την επόμενη, η ΚΟΑ την αγνόησε και κάλεσε ουκ ολίγους ρόσους καλλιτέχνες. Την είχα επαινέσει μάλιστα, τότε, γι αυτή της την ανοιχτομυαλιά. Τώρα, προφανώς, επενέβησαν «ανώτερες δυνάμεις»... 
Διότι αυτά τα περί «διεθνούς συγκυρίας» και λοιπά φληναφήματα του αμήχανου δελτίου Τύπου που φοβάται να πει τα πράγματα με τ’ όνομά τους και δε λέει ουσιαστικά, τίποτα, δεν τα ’ξεραν όταν έκαναν τον προγραμματισμό, μήνες πριν; Εν πάση περιπτώσει, ας κάνουν φακέλους με τους «επικίνδυνους» κι ας μην τους καλούν για να μην εκτίθενται εκ των υστέρων. Εκτός κι αν τους βάζουν να υπογράφουν, εκ των προτέρων, «δηλώσεις μετανοίας» -αυτά συνέβαιναν και παλιά... Εξάλλου, αυτός ο «σεβασμός που διέπει την ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα» δεν ίσχυε για τους προηγούμενους ρόσους που κάλεσαν, όπως, π. χ., για τον πιανίστα Μιχαήλ Πλετνιόφ που εκλήθη δυο, μάλιστα φορές; 

No comments:

Post a Comment