Το Τέταρτο Κουδούνι / 9 Ιουλίου 2015

Ναι. Ο σκηνοθέτης Σωτήρης Χατζάκης. Ο Σωτήρης Χατζάκης του «Θεάτρου (της κομμουνιστικής) Καισαριανής», ο Σωτήρης Χατζάκης, ο, επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή, διορισθείς αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής στο Εθνικό και, στη συνέχεια, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚουΘουΒουΕ, ο Σωτήρης Χατζάκης της ένθερμης προεκλογικής φωτογραφίας του 2012 με τον Αντώνη Σαμαρά, ο Σωτήρης Χατζάκης, ο, επί κυβέρνησης του αυτού Σαμαρά, διορισθείς καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, ο Σωτήρης Χατζάκης της «πολιτικής δίωξης» του 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ.
Τι κρίμα που δεν υπάρχει φωτογραφική μαρτυρία της υψωμένης γροθιάς… Τι κρίμα που σε κανένα απ’ τα ρεπορτάζ των συναδέλφων δεν την εντόπισα την υψωμένη γροθιά ως πληροφορία… Τι εννοούσε ο Σωτήρης Χατζάκης; Τι σήμαινε και προς ποιον απευθυνόταν η γροθιά; Ε, προς πάσαν κατεύθυνσιν υποθέτω. «Όπου δει» που λένε… «Είσαι lowbap και είναι μαγκιά σου/σήκωσε ψηλά τη γροθιά σου» που λέει κι ο B. D. Foxmoor.


Το έργο, στο πρόσωπο του Βίκτωρα Αρδίττη, μοιάζει να βρήκε τον ιδεώδη σκηνοθέτη: μια «λουστραρισμένη», «ψυχρή», «μεταλλική», αποστασιοποιημένη, δηλητηριώδης παράσταση -«Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-, με κινησιολογική γεωμετρία -λίγο φλύαρος, ο βουβός πρόλογος-, με φοβερή ακρίβεια κι έλεγχο σχεδιασμένη κι εκτελεσμένη, που ανέδειξε το κείμενο -ουσιαστικά μοντέρνα κι όχι επιδεικτικά μοντερνίζουσα. Η τέλεια κίνηση που υπέγραφε η Ίρις Νικολάου, η μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού με τα ψήγματα απ’ τα -τόσο επιδέξια!- πειραγμένα γνωστά μας τραγουδάκια -έξοχα αυτά τα γκρουπαρίσματα των ηθοποιών για την εκτέλεσή τους-, οι θαυμαστοί φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη κι η άψογη εκτέλεση του σκηνοθετικού πλάνου απ’ τους επτά επί σκηνής και τους δυο off ηθοποιούς σε υποδειγματικό συντονισμό έδιναν ένα αρμονικότατο αποτέλεσμα.
Θέλω, πάντως, να ξεχωρίσω τη μεταμόρφωση της Σοφίας Σεϊρλή από χύμα, λαϊκή -«σκάσε και πλάνταξε»- γριά Οικονόμο σε υπέροχη βισκοντική οπτασία της Νεκρής Γιαγιάς. Και θέλω να ξεχωρίσω, με ακόμα μεγαλύτερη έμφαση, τη δουλειά του Αντώνη Δαγκλίδη στα σκηνικά και στα κοστούμια.

Υπέροχη η αισθητική του παρέμβαση και στο «Textilen». Το μαλακό, πράσινο -«σμαραγδί» μου διευκρίνισε καλλονή διπλανή μου- φόρεμα που είχε την τύχη να φοράει -αλλά, ομολογουμένως, ΞΕΡΕΙ και να το φοράει- η Θέμις Μπαζάκα, κομμάτι μουσείου (Φωτογραφίες: η πρώτη πάνω του Νίκου Βουρλιώτη, η δεύτερη της Εύης Φυλακτού).

Έχοντας κληρονομήσει απ’ τον πατέρα του και την αγάπη του για την Ελλάδα, με πολλή Ύδρα κι αυτός στο DNA του, μας την έδειξε την αγάπη του αυτή, εξάντλησε τα ελληνικά του -με «αρωγό» τον μαέστρο…-, μας συμπαραστάθηκε, παραμονές δημοψηφίσματος, στα προβλήματά μας σίγουρος ότι θα τα ξεπεράσουμε, πέταξε και μια-δυο αντιγερμανικές σπόντες και χειροκροτήθηκε -κι ας υπήρχαν προβλήματα στον ήχο, που δεν τον πτόησαν, πάντως, κι ας μην του ταίριαζε τόσο το Ηρώδειο αλλά κάποιος πιο συμμαζεμένος χώρος- με θέρμη. Και με ακόμη μεγαλύτερη θέρμη απ’ τους φίλους του της Ύδρας που ’χαν μαζευτεί κάπου στα ορεινά του Ηρώδειου.
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή…
Θέλω πολύ να το δω απόψε αυτό το –Κραουνάκης/Νικολακοπούλου- «Avanti Dario» του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο. Πρώτον, διότι ο πληθωρισμός του Ντάριο Φο έρχεται κουτί στον πληθωρισμό του Σταμάτη Κραουνάκη και της Σπείρας Σπείρας και, δεύτερον, διότι, συμμετέχουν - εξαιρετική η επιλογή- εννιά ηθοποιοί που εκτιμώ -μερικούς όσο τίποτα.
No comments:
Post a Comment