Το έργο. Τρωικός πόλεμος. Οργισμένος με τον αρχιστράτηγό του Αγαμέμνονα, ο Αχιλλέας, στον οποίο κυρίως οι Αργείοι βασίζονται για τις επιχειρήσεις τους, έχει αποσυρθεί στη σκηνή του και αρνείται να πολεμήσει. Οι Τρώες σηκώνουν κεφάλι και απωθούν τους Αργείους μέχρι τα καράβια τους και το στρατόπεδό τους. Ο Δίας επεμβαίνει υπέρ τους και ρίχνει τη νύχτα νωρίτερα για να σταματήσει την επέλαση των Τρώων. Φωτιές στο βυθισμένο στο σκοτάδι ελληνικό στρατόπεδο αναστατώνουν το στρατόπεδο των Τρώων. Μήπως οι Έλληνες ετοιμάζονται να φύγουν; Ζητείται κατάσκοπος.
Ο Έκτορας στέλνει τον Δόλωνα, σύμμαχο των Τρώων, που προσφέρεται εθελοντικά ζητώντας ως αντάλλαγμα, όταν οι Τρώες νικήσουν, τα περίφημα αθάνατα άλογα του Αχιλλέα. Ο Οδυσσέας, όμως, και ο Διομήδης, τον συλλαμβάνουν και τον σκοτώνουν αφού μάθουν το σύνθημα για να τρυπώσουν στο τρωικό στρατόπεδο. Το κάνουν με σκοπό να εξολοθρεύσουν τον Έκτορα. Αλλά η Αθηνά τους καθοδηγεί να σκοτώσουν τον Ρήσο -τον γενναίο βασιλιά της Θράκης, που μόλις έχει φτάσει στο στρατόπεδο να βοηθήσει τους Τρώες και παρέμεινε για να επιτεθεί την επομένη στους Έλληνες παρά τα παράπονα του Έκτορα πως πολύ άργησε, στα οποία απολογήθηκε εξηγώντας πως η καθυστέρηση οφειλόταν στον πόλεμο που είχε με τους Σκύθες- και να κλέψουν τα ονομαστά άλογά του. Όπερ και γίνεται.



Για τη σύνδεση με τον Αριστοτέλη αλλά και με το χώρο, με το εύρημα «όνειρο» και με το εύρημα της «παράστασης με παιδιά που παίζουν», η πολύ καλή επιλογή της είναι τρία κείμενά του: «Ο τόπος» από τα «Φυσικά», «Περί ενυπνίων» -το πιο ενδιαφέρον -από τα «Μικρά Φυσικά» και «Τα ήθη των νέων» από την «Ρητορική» του. Τα κείμενα αυτά ακούγονται στον «περιπατητικό» πρόλογο της παράστασης -οι θεατές «περιηγούνται» το χώρο με τέσσερις στάσεις πριν σταθεροποιηθούν- αλλά και στη διάρκειά της.


Αλλά… Αλλά ο περήφανος χώρος με τα ερείπια στην καρδιά της Αθήνας αντιστάθηκε και εκδικήθηκε. Έχει καταπιεί την παράσταση. Δεν μπορούσα να δω και να καταλάβω τι συνέβαινε λόγω των μεγάλων αποστάσεων, δύσκολη η επαφή των ηθοποιών -ο Έκτορας και ο Ρήσος συνομιλούν από απόσταση είκοσι μέτρων μεταξύ τους-, ακυρωμένα τα σωματικά ηχεία τους, όλες οι φωνές να ακούγονται καθαρά (σχεδιασμός ήχου Κώστας Μιχόπουλος, ηχοληψία Αλέξανδρος Διάκος) αλλά ισοπεδωμένες, σαν μία, μέσα από ένα ηχείο που βρισκόταν μπροστά από τη δική μας φυσική «εξέδρα» θεατών… Αγωνιούσα να καταλάβω ποιος μιλούσε, από πού και από ποιον ερχόταν η φωνή -ένα σκορποχώρι και το κείμενο να χάνεται.
Ο συνειρμός μου ήταν -σε άλλα μεγέθη βέβαια- η αποτυχία του Βασίλη Παπαβασιλείου στον «Αίαντα» με το ΚΘΒΕ, το 1996, όταν χρησιμοποίησε στην Επίδαυρο μικρόφωνα και άλλες τεχνητές ηχητικές πηγές και το θέατρο εκδικήθηκε καθώς τίποτα δεν δούλεψε σωστά.
Ο συνειρμός μου ήταν -σε άλλα μεγέθη βέβαια- η αποτυχία του Βασίλη Παπαβασιλείου στον «Αίαντα» με το ΚΘΒΕ, το 1996, όταν χρησιμοποίησε στην Επίδαυρο μικρόφωνα και άλλες τεχνητές ηχητικές πηγές και το θέατρο εκδικήθηκε καθώς τίποτα δεν δούλεψε σωστά.
Ερμηνείες. Μου είναι αδύνατον να πω τη γνώμη μου για ηθοποιούς που δεν έβλεπα, που οι περισσότεροι είναι νέοι και δεν ξέρω ποιος είναι ποιος, που δεν καταλάβαινα ποιανού είναι η φωνή την οποία ακούω και που, επιπλέον, στο πρόγραμμα δεν αναφέρεται τι ρόλους παίζει ο καθένας. Με δυσκολία αναγνώρισα τον Αργύρη Πανταζάρα-Έκτορα και Αθηνά -η φωνή του ηχεί καρατερίστικη-, τον Ορφέα Αυγουστίδη-Ρήσο -νομίζω ο επαρκέστερος- και τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο-Ηνίοχο.
Το συμπέρασμα. Μία παράσταση γοητευτική οπτικά, που σαν να αδιαφορεί, όμως, για το κείμενο. Πιστεύω πως, κατά βάθος, το έργο, αυτό καθαυτό, δεν άρεσε στην Κατερίνα Ευαγγελάτου, απλώς το βρήκε βολικό για τη συγκεκριμένη παράσταση που ήθελε να κάνει (Οι φωτογραφίες που δεν υπογράφονται, της Χριστίνας Γεωργιάδου).
Λύκειον Αριστοτέλους, Φεστιβάλ Αθηνών, Εταιρεία Παραγωγής «Λυκόφως», 10 Ιουλίου 2015.
No comments:
Post a Comment