November 8, 2013

Violet Louise: περφόρμανς για μια παραγνωρισμένη της πρωτοπορίας


Το Τέταρτο Κουδούνι / Έκτακτο



Εμπνευσμένη απ’ τη μουσική ιδιοφυΐα της αγγλίδας συνθέτριας  Ντίλια Ντάρμπισίαρ και βασισμένη στην πραγματική ζωή της είναι η καινούργια μουσικοθεατρική παράσταση «Στα υπόγεια του BBC» της Violet Louise (Λουΐζας Κωστούλα) που θα παρουσιαστεί απ’ τις 10 Ιανουαρίου και για δώδεκα παραστάσεις, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στην αίθουσα «Black Box» του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης».   
Πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής αναλογικής μουσικής και της musique concrète, η Ντίλια Ντάρμπισίαρ υπήρξε ένα απ’ τα πρώτα στελέχη του Radiophonic Workshop του BBC και συνέθεσε επί έντεκα χρόνια μουσική και ήχους για περίπου διακόσια ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα καθώς και το θρυλικό μουσικό θέμα της σειράς επιστημονικής φαντασίας «Doctor Who». Ο συνθέτης Ρον Γκρέινερ πρότεινε  την Ντίλια Ντάρμπισίαρ  ως συν-συνθέτρια  για την μουσική του «Doctor Who» αλλά το BBC αρνήθηκε να της καταβάλει τα δικαιώματα με τη δικαιολογία ότι είχε προσληφθεί ως ηχολήπτρια απ’ τον ραδιοφωνικό σταθμό.
Η μουσικός συνεργάστηκε με συνθέτες της πρωτοπορίας αλλά και δημοφιλείς εκπροσώπους της εμπορικής μουσικής βιομηχανίας όπως ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ, οι Πινκ Φλόιντ ή η Γιόκο Όνο Το 1973, εμφανώς απογοητευμένη και θεωρώντας ότι το έργο και η ουσία της δουλειάς της δεν αναγνωρίστηκαν ποτέ, αποχωρεί απ’ το BBC και εργάζεται σε χώρους που αντικείμενό τους δεν ήταν η μουσική.
Το 2000 ο Πίτερ Κέμπερ, μουσικός νεώτερης γενιάς, την πείθει να αναμειχθεί εκ νέου στη μουσική βιομηχανία, ωστόσο η Ντίλια Ντάρμπισίαρ δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει το νέο μουσικό της έργο καθώς πεθαίνει το 2001 στα  64 χρόνια της από κίρρωση του ήπατος, εξαιτίας του μακροχρόνιου αλκοολισμού της.  Στη σοφίτα της βρέθηκαν 264 μαγνητοταινίες με μουσική και χιλιάδες παρτιτούρες. 
Η Ντίλια Ντάρμπισίαρ υπήρξε μια γυναίκα δημιουργός η οποία τόλμησε να ασχοληθεί με  την  ηλεκτρονική σύνθεση σ’ ένα κυρίαρχο ανδροκρατούμενο περιβάλλον. Με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να κερδίσει την καλλιτεχνική αναγνώριση και την οικονομική ανεξαρτησία, αν και προηγήθηκε της εποχής της και με τις επιλογές της οδήγησε στη δημιουργία μιας νέας μουσικής σχολής και επηρέασε καταλυτικά όλα τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα της ηλεκτρονικής μουσικής.
Λάτρης της χειροποίητης αναλογικής μουσικής, αποσύρθηκε όταν η παραγωγή αυτής της μουσικής άρχισε να τυποποιείται. Αρνήθηκε να ενταχθεί σ’ ένα σύστημα το οποίο,  με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών προγραμμάτων και των υπολογιστών, έγινε εύκολη υπόθεση για όποιον ήθελε να γράφει ηλεκτρονική μουσική, ακόμα και αν δεν είχε ιδέα από παραγωγή ήχου.
Στην παράσταση «Στα υπόγεια του BBC» η Λουΐζα Κωστούλα (Violet Louise) υπογράφει τη σύλληψη, τη σκηνοθεσία και τη μουσική. Ο σχεδιασμός της κατασκευής θα ’ναι του Γκάυ Στεφάνου, τα βίντεο του Βασίλη Κουντούρη (Studio 19), ο σχεδιασμός του ήχου των Άρη Παυλίδη και Βασίλη Κουντούρη, η κατασκευή των αναλογικών ηχητικών συσκευών Μοnotron του Aντρέα Μονόπωλη (MoCm). Βοηθός παραγωγής, ο Νεόφυτος Παναγιώτου. Ηθοποιοί-μουσικοί της παράστασης, ο Παναγιώτης Γαρμπής και η ίδια η Λουίζα Κωστούλα.
Η Violet Louise (Λουΐζα Κωστούλα) ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με το Εθνικό θέατρο, το Φεστιβάλ Αθηνών, και πολλές άλλες θεατρικές Σκηνές. Ως μουσικός έχει συνεργαστεί με διάφορα μουσικά σχήματα της εγχώριας σκηνής (Polaroid, Film) κι έχει συμμετάσχει σε πλήθος μουσικών φεστιβάλ και διοργανώσεων.
Το 2011 παρουσίασε το πρώτο σόλο μουσικό πρότζεκτ της με τον τίτλο «Cardinals and Lovers» σε συνεργασία στην παραγωγή με τον Δημήτρη Καμαρωτό και το Studio 19. Την ίδια χρονιά πραγματοποίησε και την πρώτη της σόλο περφόρμανς με τίτλο «The Forest» στο «Bios», σε σύλληψη, σκηνοθεσία, μουσική και ερμηνεία δικά της. Τη σεζόν 2012/2013 παρουσίασε στο «Θησείον» την εξαίρετη περφόρμανς «Γράμματα στα κοριτσάκια», βασισμένη στη μυστική αλληλογραφία του Λιούις Κάρολ, συγγραφέα της «Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων». Συμμετείχε, επίσης, με μια μίνι περφόρμανς, στο 1ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών του ΕΚΕΒΙ, που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης». 

No comments:

Post a Comment