Το Τέταρτο Κουδούνι / Έκτακτο
Η καλή Μαρία Σκούντζου επιστρέφει στη σκηνή με το ρόλο της Κοντέσσας Βαλέραινας στο δράμα του Γρηγορίου Ξενοπούλου «Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας» που θ’ ανεβάσει ο Γιώργος Φρατζεσκάκης στο θέατρο «Eliart».
Στη διανομή, επίσης, Χρήστος Ευθυμίου, Αννέτα Παπαθανασιου –που είναι συνδημιουργός, μαζί με τον Γιώργο Φρατζεσκάκη και τον Θανάση Ρουμελιώτη, του «Eliart»- Ελένη Βουτυρά, Κώστας Ζέκος, Στέλιος Καραγεωργίου ενώ το σκηνικό και τα κοστούμια θα ’ναι του Σάββα Πασχαλίδη.
Στο έργο, που διαδραματίζεται στην Ζάκυνθο -πατρίδα, ουσιαστικά, του Ξενόπουλου που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη αλλά έζησε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια στο νησί απ’ το οποίο καταγόταν ο πατέρας του-, εγκαινιάζοντας τη σειρά των «ζακυνθινών» έργων του, οι Βαλέρηδες, αρχοντική γενιά, έχουν ξεπέσει οικονομικά αγγίζοντας την εσχάτη ένδεια. Η ηλικιωμένη Κοντέσσα Βαλέραινα συνεχίζει, πάντως, να παρασκευάζει ένα γιατροσόφι που θεραπεύει τη θέλα _ τον καταρράκτη των ματιών _ και που η πλήρης συνταγή της παρασκευής του είναι μυστικό επτασφράγιστο το οποίο περνάει μόνο στις γυναίκες της οικογένειας, τις συζύγους των πρωτότοκων Βαλέρηδων, απ’ τη μια στην άλλη, όταν η πρεσβύτερη νοιώσει πως αγγίζει το θάνατο. Και το οποίο παρέχεται και πρέπει να παρέχεται -με όρκο που δίνεται απ’ την παρασκευάστρια- αφιλοκερδώς σ’ όποιον το χρειάζεται.

«Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας», μετασχηματισμός και ανάπτυξη του ομώνυμου διηγήματος που ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είχε γράψει το 1897 -πρακτική την οποία στη συνέχεια εφάρμοζε συχνά μεταποιώντας πεζά του σε θεατρικά-, έκανε την πρεμιέρα του -ήταν το τέταρτο θεατρικό που ’γραψε- την 1 Αυγούστου του 1904 στην «Νέα Σκηνή» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, σε διδασκαλία του, με τη βεντέτα της εποχής Ευαγγελία Παρασκευοπούλου στον βασικό ρόλο, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Ο Ξενόπουλος, που πίστευε το έργο, το ξαναδούλεψε το 1918, αλλάζοντας μάλιστα το τέλος του το οποίο είχε αίσια έκβαση -η Βαλέραινα σώζεται την τελευταία στιγμή ενώ στη νεότερη εκδοχή, η οποία και διασώθηκε, πεθαίνει- για την Μαρίκα Κοτοπούλη που επωμίστηκε το ρόλο.
Τον έπαιξαν έκτοτε, μεταξύ άλλων, η Κυβέλη, η κόρη της η Αλίκη (Πωλ Νορ), η Νίκη Τριανταφυλλίδη, η Τζένη Ρουσσέα, η Μαρούλα Ρώτα… Το πιο πρόσφατο ανέβασμα του έργου έγινε τη σεζόν 2005/2006 στο θέατρο «Κνωσσός» απ’ τον Λάμπρο Τσάγκα με Κοντέσσα Βαλέραινα την Άννα Συνοδινού η οποία είχε ερμηνεύσει τον ίδιο ρόλο και στο ανέβασμα του «Μυστικού» στο Εθνικό απ’ τον Γιώργο Μεσσάλα το χειμώνα του 1991/1992 με επανάληψη την επόμενη σεζόν, παράσταση στην οποία, μάλιστα, ο σκηνοθέτης του επικείμενου τον Ιανουάριο ανεβάσματος στο «Eliart» Γιώργος Φρατζεσκάκης κρατούσε το ρόλο του Παυλάκη, του εγγονού της Βαλέραινας.
Η Μαρία Σκούντζου, στο Εθνικό Θέατρο -του οποίου αναδείχθηκε σε μια εκ των βασικών πρωταγωνιστών του στις δεκαετίες του ’70, του ’80 και του ’90- επί 32 χρόνια (1964 – 1996), είχε να εμφανιστεί στη σκηνή απ’ τη σεζόν 2010/2011 όταν ερμήνευσε τον κεντρικό ρόλο στο έργο του Χάρη Ρώμα «Γηραιά ηθοποιός χάνει τον έλεγχο» που παίχτηκε στο αμφιθέατρο του δημοτικού ραδιοσταθμού Αθήνα 9.84, στο Γκάζι.
No comments:
Post a Comment