Το Τέταρτο Κουδούνι / 14 Νοεμβρίου 2013
Εμπρός στο δρόμο που άνοιξε ο Σωτήρης ο Χατζάκης! Το ΚουΘουΒουΕ -του Γιάννη Βούρου, πλέον- εξαπέλυσε ανά τας οδούς και τας ρύμας της Θεσσαλονίκης την -Σαλονικιά, άλλωστε- Ζωζώ Σαπουντζάκη, τον Άκη Σακελλαρίου και τους λοιπούς της διανομής- για να προδιαφημίσει την παράστασή του που προορίζεται για τη Σκηνή « Σωκράτης Καραντινός» (τι έχουν να δουν ακόμα τα μάτια του Καραντινού…) της Μονής Λαζαριστών, ονόματι «Με μουσικές εξαίσιες… με φωνές…!». Ναι, ναι, το καβαφικό.
Όχι, δεν πρόκειται για αφιέρωμα στον Καβάφη με πρωταγωνίστρια την Ζωζώ Σαπουντζάκη, όπως καταρχάς νόμιζα. Αλλά για «Μια μουσική ιστορία της Θεσσαλονίκης», όπως διευκρινίζει ο υπότιτλος της παράστασης που ετοιμάζουν ο Λάμπρος Λιάβας (κείμενα – έρευνα) κι η Σοφία Σπυράτου (σκηνοθεσία – χορογραφία). Επαναλαμβάνοντας, προφανώς, την κερδοφόρο συνταγή του «Αναζητώντας τον Αττίκ» που ’καναν πρόπερσι στο «Badminton». Εμπρός, λοιπόν, και στο δρόμο που άνοιξε το «Badminton». Μόνο που σα να ’χει γίνει μια παρανόηση. Ή, μήπως, μου φαίνεται; Πως υπάρχουν κάποιες, μικρές έστω, διαφορές μεταξύ «Badminton» κι ενός κρατικού Θεάτρου; Αλλά μπορεί πια και όχι… Ζωζώ, Χατζάκης, Καραντινός, Καβάφης, Βούρος, κουλουβάχατα. Αν ακούσω πως το καλοκαίρι το ΚουΘουΒουΕ θα μετακομίσει την παράσταση στο «Δελφινάριο» με την προσθήκη του Σεφερλή στη διανομή καθόλου δε θα εκπλαγώ. Αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις…
Κι αν το ΚουΘουΒουΕ το γλίτωσε «Το κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας» που ’χε προγραμματίσει ο κ. Χατζάκης, τη Ζωζώ δεν τη γλιτώνει. Κι εγώ που νόμιζα όταν ανέλαβε ο Γιάννης Βούρος…
Υποσημείωση: όχι, στις φωτογραφίες δε διέκρινα την πρόεδρο του Θεάτρου κ. Μένη Λυσαρίδου.
Να κατεβάσει έργο πριν συμπληρώσει τρεις σεζόν, α πα πα πα πα, δεν το ’χει σε καλό η Ελένη Ράντου. Ούτε το κοινό που την ακολουθεί την αφήνει. Ο «Κατάδικός» της _ που τον συνυπογράφουν η Σάρα Γανωτή κι ο Νίκος Σταυρακούδης _ συνεχίζει, λοιπόν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη για τρίτο χειμώνα την ακάθεκτη πορεία του στο «Διάνα». Και το αξίζει. Η Ράντου κάνει λαϊκό θέατρο αλλά ποτέ λαϊκίστικο. Κάνει θέατρο χειροποίητο, σπιτικό κι όχι «της μηχανής». Κάνει κωμωδία χυμώδη αλλά ποτέ χυδαία και φτηνιάρικη. Η ίδια, άλλωστε, είναι ηθοποιός τόσο χυμώδης και αστεία! Χωρίς, ακριβώς, ποτέ να γίνεται χυδαία.
Σας έγραφα στο «Τέταρτο Κουδούνι» στις 17 Οκτωβρίου για το «Γελώντας άγρια», τη σκληρή σάτιρα του Κρίστοφερ Ντουράνγκ που ήδη παιζότανε στο «Βικτώρια» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαλισσόβα _ σε μια πολύ καλή παράσταση _ πως έκανε τη μέρα εκείνη πρεμιέρα στο «Vault» και μια άλλη εκδοχή του, σε σκηνοθεσία Λίλης Μελεμέ, που την έφερνε εδώ το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής.
«Σύγχρονο έργο να παίζεται ταυτόχρονα από δυο θιάσους στην ίδια πόλη δε μου ’χει τύχει πολλές φορές» έγραφα. Δίκαιη η απορία μου. Διότι όλα τα έργα _ ειδικά των ζώντων συγγραφέων… _ έχουν πνευματικά δικαιώματα κι όταν κάποιος τα πάρει δε γίνεται αυτά να δοθούν και σε άλλον. Σωστή απεδείχθη η απορία μου: μαθαίνω πως αυτή η πρεμιέρα δεν έγινε ποτέ. Διότι το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής δεν είχε πάρει τα δικαιώματα! Απορώ μάλιστα πώς είχε ήδη παρουσιάσει το έργο χωρίς να πληρώσει δικαιώματα στην Κομοτηνή. Και φανταστείτε πως πρόκειται περί Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου επιδοτούμενου _ εντάξει, μην το παίρνετε πια και τοις μετρητοίς αυτό το περί επιδότησης… _ απ’ το υπουργείο Πολιτισμού και τον Δήμο Κομοτηνής. Κι όχι για κανένα ψιλομπουλούκι που ανεβάζει κλεψιμέικα… Ερωτώ: λογοδότησε κάποιος; Ή θα λογοδοτήσει;
Είδα την παράσταση πέρσι στο Ίδρυμα «Κακογιάννης» αλλά δεν πρόλαβα να γράψω. Ιδού η ευκαιρία: ξαναπαίζεται φέτος στο «Μικρό Παλλάς». Δε θα χάσετε αν πάτε να τη δείτε -το αντίθετο.

Αυτόν τον καλλιτέχνη η Ελλάδα, αν δεν είχε αυτά τα θλιβερά, ανίδεα πρόσωπα να την κυβερνούν και να κατευθύνουν τις τύχες του πολιτισμού της και να ηγούνται υπουργείων _ τέλος πάντων… _ Πολιτισμού και «πολιτιστικών» οργανισμών και «πνευματικών» ιδρυμάτων, αυτά τα ανθρωπάρια που ευλογούν τα γένια τους και τα γένια των σφουγγοκωλάριών τους και που αλληλολιβανίζονται και αλληλογλείφονται και αλληλοεξυπηρετούνται _ οι ελάχιστες εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα… _ θα ’πρεπε ήδη να τον έχει τιμήσει και να του ’χει προσφέρει την ελληνική υπηκοότητα.
Αντ’ αυτού τι είπε ο Αλεξάντρ Ντεπλά σε συνέντευξή του στον Χρήστο Καρρά στο «Αθηνόραμα» -είναι αρκετός καιρός αλλά δεν μπορώ να την αγνοήσω: «Πρόσφατα ζήτησα ελληνικό διαβατήριο. Ίσως πάρει πολύ χρόνο γιατί έχει πολλή χαρτούρα. Αντιμετωπίζω μια καφκική κατάσταση…». Και κανείς δε ντράπηκε.
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή…


Τι λυγμούς έριξα όταν άκουσα τη φωνή του ίδιου του Βασίλη Ζιώγα στο τέλος στο μονόλογο της Ελένης...τι γλυκειά παράσταση...και τι όμορφα χρώματα.....Εχεις δίκιο Γιώργο....και για τη Ρόουζ....πιστεύω ότι ο Κοραής Δαμάτης 'ευθύνεται' που 'ξανακυττάξαμε' με άλλο μάτι όλες αυτές τις ώριμες πρωταγωνίστριες...από τις Δούλες και μετά....Πέταξε λοιπόν το ...σπουργιτάκι...ου συντροφεύει η δόξα....
ReplyDelete