Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση
Ο Στέλιος Μάινας, στο ρόλο του κορυφαίου άγγλου μαθηματικού, φιλόσοφου, θεωρητικού βιολόγου, αναλυτή κρυπτογράφου και πρόδρομου της πληροφορικής και των ηλεκτρονικών υπολογιστών Άλαν Τούρινγκ, και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης, στους υπόλοιπους ρόλους της διανομής θα πρωταγωνιστήσουν στο άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του Γάλου Μπενουά Σολές «La Machine de Turing» («Η Μηχανή του Τούρινγκ», ο ελληνικός τίτλος δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί) που θ’ ανεβάσει ο Σωτήρης Χατζάκης, σε μετάφραση Αντώνη Γαλέου στο θέατρο «Δημήτρης Χορν».
O Άλαν Μάθισον Τούρινγκ, ιδιοφυής μαθηματικός, με πολυετείς έρευνες που κατέληξαν στην Μηχανή Τούρινγκ -εξ ου και ο τίτλος του έργου-, πρόδρομο των ηλεκτρονικών υπολογιστών αλλά και σ’ άλλες ανακαλύψεις, αναλυτής κρυπτογραφημάτων, που, κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, δουλεύοντας για τη βρετανική κυβέρνηση, κατάφερε, με την ομάδα του, να σπάσει τον γερμανικό κρυπτογραφικό κώδικα Enigma, αναγνωρισμένος, σήμερα, ως πατέρας της πληροφορικής και της τεχνητής νοημοσύνης, παρέμεινε, στα χρόνια του, στο επιστημονικό περιθώριο, αφενός λόγω του απόρρητου των υπηρεσιών που πρόσφερε στην αποκρυπτογράφηση, αφετέρου -και κυρίως- εξαιτίας της καταδίκης του, το 1952, βάσει νόμου του 19ου αιώνα που συνέχιζε να ’ναι σε ισχύ, για ομοφυλοφιλικές πράξεις, όταν νεαρός εραστής του συνεργάστηκε σε διάρρηξη που έγινε στο σπίτι του Τούρινγκ κι εκείνος την κατάγγειλε, με αποτέλεσμα ν’ αποκαλυφθεί η σχέση τους.
Μετά την καταδίκη του, είχε να διαλέξει ανάμεσα σε φυλάκιση και ορμονοθεραπεία ενός χρόνου για χημικό «ευνουχισμό» του, «θεραπεία», με πολλές παρενέργειες, που αποδέχτηκε για να γλυτώσει τη φυλακή. Η καταδίκη προκάλεσε κατάρρευση της καριέρας του διαπομπευμένου στη μεταπολεμική πουριτανική, υποκριτική
βρετανική κοινωνία, ιδιοφυούς επιστήμονα. Το 1954 ο Άλαν Τούρινγκ βρέθηκε νεκρός στα 43 του χρόνια. Η νεκροψία έδειξε δηλητηρίαση από κυάνιο. Ένα μισοφαγωμένο μήλο που ήταν δίπλα του οδήγησε, με δεδομένο τα όσα είχε υποστεί τον προηγούμενο ενάμισι χρόνο, στην εκδοχή της αυτοκτονίας με κυάνιο με το οποίο είχε εμποτίσει το μήλο που ποτέ δεν εξετάστηκε αλλά δεν αποκλείστηκε και το ενδεχόμενο της εξ αμελείας δηλητηρίασής του.
Η αναγνώριση του μεγέθους του άρχισε βαθμιαία, μετά το θάνατό του, αλλά χρειάστηκε να περάσουν 57 χρόνια για να αποκατασταθεί δημόσια, όταν το 2009, ο τότε βρετανός πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν, μετά από υπόμνημα που υπέγραψαν δεκάδες χιλιάδες άτομα, ζήτησε, μεταθανάτια, συγγνώμη για τη «θεραπεία» στην οποία ο Άλαν Τούρινγκ είχε υποβληθεί και την οποία χαρακτήρισε «αποτρόπαιη», ενώ, το 2013, η βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ του απένειμε, μεταθανάτια, χάρη για την καταδίκη του.
Στο μεταξύ, ο Άλαν Τούρινγκ, με την πάροδο του χρόνου, εξελίχτηκε σε θρύλο: βραβεία και πανεπιστημιακά Τμήματα πήραν τ’ όνομά του ενώ κι η τέχνη τον τίμησε -βιογραφίες του και βιβλία εκδόθηκαν, για τη ζωή του γράφτηκαν θεατρικά έργα, έως και όπερα, και γυρίστηκαν ταινίες, για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, με γνωστότερη, το 2014, «Το παιχνίδι της μίμησης («The Imitation Game»), σε σκηνοθεσία Μόρτεν Τίλντουμ, με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ως Τούρινγκ.
Το έργο του 47χρονου, σήμερα, Μπενουά Σολές -ηθοποιού με πολύχρονη καριέρα στη σκηνή, στην οθόνη και στη μικρή οθόνη,
είναι το δεύτερο που γράφει-, το οποίο θ’ ανεβάσει ο Σωτήρης Χατζάκης στο «Δημήτρης Χορν», με Στέλιο Μάινα κι Αλέξανδρο Μπουρδούμη, πρωτοπαρουσιάστηκε, με τον ίδιο το συγγραφέα στο ρόλο του Άλαν Τούρινγκ, το καλοκαίρι του 2018 στο Φεστιβάλ της Αβινιόν -στο τμήμα Οφ- και, κατόπιν, στο Παρίσι όπου συνεχίζει να παίζεται, με τεράστια επιτυχία κι αφού τιμήθηκε φέτος με τέσσερα Βραβεία «Μολιέρ», εκ των οποίων δυο πήρε ο Σολές -ως Kαλύτερος εν Ζωή Γαλόφωνος Συγγραφέας για το 2018 αλλά και ως Καλύτερος
Άντρας Ηθοποιός σε Παράσταση του Ιδιωτικού Θεάτρου για την ερμηνεία του Tούρινγκ.
Στην Αθήνα η παράσταση προβλέπεται να κάνει πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου και θα παίζεται στο «Χορν» παράλληλα με το «Master Class» του Τέρενς ΜακΝάλι ,που παρουσιάζεται θριαμβευτικά για δεύτερη σεζόν, μεταφερμένο απ’ το «Μικρό Χορν», με την Μαρία Ναυπλιώτου στο ρόλο της Μαρίας Κάλλας και σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.
No comments:
Post a Comment