Το Τέταρτο Κουδούνι / 18 Οκτω(μ)βρίου 2017
Αποτελέσματα προεδρικών εκλογών, αποτελέσματα βουλευτικών… Με τίποτα δεν κρατιούνται οι Αυστριακοί -θελ’ η πουτάνα να κρυφτεί κι η χαρά δεν την αφήνει. Εκδηλώθηκαν κι οι γείτονες, οι Γερμανοί… Μωρέ, μήπως το Άνσλους Νο 2 έχει μπει στην κατσαρόλα και σιγοψήνεται; Μωρέ, μήπως στις 15 του ερχόμενου Μαρτίου -του 2018-, που ’ναι κι η στρογγυλή η επέτειος των 80 χρόνων του πρώτου, είναι μια ευκαιρία να κάνει «πρεμιέρα» το sequel; Ή έστω ένα rebout; Μωρέ, μήπως κάτι περισσότερο ήξερε ο Τόμας Μπέρνχαρντ κι άδικα χολερικό τον ανεβάζω, χολερικό τον κατεβάζω; Μωρέ, μήπως η διά
θαυματουργών χειρών Δημήτρη Καραντζά «Πλατεία Ηρώων» του πρέπει να ανακληθεί στη σκηνή του «Οδού Κυκλάδων/Λευτέρης Βογιατζής»; Κοχλάζει το θέμα... (Φωτογραφία 2: Γκέλυ Καλαμπάκα).


Στην παράσταση, που φιλοδοξεί «να μας ταξιδέψει στον επίκαιρο όσο ποτέ λόγο του εθνικού μας ποιητή και στο άχρονο και σπαραχτικό βάθος της ποίησης του», τα σκηνικά και τα κοστούμια θα ’ναι της Νόρας Δεληδήμου, η διαγραφική ηχητική εγκατάσταση του Λάμπρου Κουκούλη κι οι φωτισμοί του Νύσσου Βασιλόπουλου.
Ο ηρωικός αγώνας των Μεσολογγιτών κατά τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου (1825-1826) ήταν που ενέπνευσε τον Διονύσιο Σολωμό να γράψει ένα απ’ τα κορυφαία ποιήματα στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας: έναν ύμνο στην ανθρώπινη ελευθερία, σε μια σειρά από συγκλονιστικές εικόνες, εντός και εκτός των τειχών του Μεσολογγίου, που εξιστορούν τον άνισο αγώνα του ανθρώπου ο οποίος δεν μπορεί να πάψει να διεκδικεί και να ονειρεύεται.
Απ’ τα σημαντικότερα ποιητικά έργα του Σολωμού, οι «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» ήταν ένα έργο ζωής, που το δούλευε πάνω από είκοσι χρόνια, χωρίς ποτέ να το ολοκληρώσει. Σώζονται τρία διαφορετικά σχεδιάσματά του ενώ το ποίημα εμφανίζεται με τέσσερις διαφορετικούς τίτλους -«Το Μεσολόγγι», «Οι αδερφοποιτοί», «Το χρέος» και «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» με τον οποίο και καθιερώθηκε, Στα τρία απ’ τα σχεδιάσματα προτάχθηκαν οι «Στοχασμοί» του ποιητή, γραμμένοι στα ιταλικά.

Στην ερώτησή μου γιατί δε δημοσιοποιούνται τα εισιτήρια κι οι πληρότητες ανά εκδήλωση, όπως γινόταν στο παλιό Φεστιβάλ, μου ’πε πως θα ’ταν εντελώς άδικο να συγκρίνονται παραστάσεις ή συναυλίες μεγάλης απήχησης με τη δουλειά πειραματικών σχημάτων μέσα απ’ τα οποία ακριβώς προσπαθεί να ενισχύσει το σύγχρονο προφίλ των δυο Φεστιβάλ. Και πάλι δε θα μπορούσα να διαφωνήσω -θυμάμαι πως παρόμοιο ήταν το επιχείρημα και του προκατόχου του, του Γιώργου Λούκου, ο οποίος, επίσης, δεν έδινε τα εισιτήρια της κάθε εκδήλωσης χωριστά (Φωτογραφία: Εύη Φυλακτού).


τέχνη; Τι πιο κορυφαίο απ’ τ’ όνομα «Μαρία Κάλλας», ας πούμε; «Σταύρος Νιάρχος»;...
Εντάξει έδωσαν, μετά θάνατον, τ’ όνομα του Χρήστου Λαμπράκη στην, έως τότε, Αίθουσα «Φίλων της Μουσικής» του Μεγάρου Μουσικής. Αλλά δικαίως. Γιατί ήταν εκ των εμπνευστών του, γιατί, επί χρόνια, εκείνος το κίνησε. Αλλά ούτε στο συνολικό Μέγαρο το ’δωσαν ενώ στις άλλες αίθουσές του τα ονόματα της Αλεξάνδρας Τριάντη, του Δημήτρη Μητρόπουλου, του Νίκου Σκαλκώτα έχουν δώσει. Ονόματα που σχετίζονται με τη μουσική.


Στο έργο, ο τραπεζίτης Μπόρκμαν, ένας τύπος υπεράνθρωπου, που συνέλαβε στα νιάτα του τη μεγαλόπνοη ιδέα να υποτάξει στην εξουσία του τις κρυμμένες δυνάμεις της γης -μεταλλεία, νερά, θάλασσες…- για να εξασφαλίσει την ευημερία στους συνανθρώπους του, ήρωας τραγικός, προμηθεϊκός καθώς μάχεται με δυνάμεις ανώτερές του, προσπαθώντας να πραγματώσει το όραμά του ξεπερνάει το μέτρο και φτάνει στην Ύβρι για να συντριβεί, τελικά. Αφού φυλακίστηκε
για κατάχρηση, που σκοπός της ήταν να εξασφαλίσει τα οικονομικά μέσα για να πραγματοποιήσει τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του, αποφυλακίζεται κι επιστρέφει στο σπίτι του αποφασισμένος να μείνει κλεισμένος εκεί μέχρι το θάνατό του. Η γυναίκα του, η Γκούνχιλντ, η δίδυμη αδελφή της, η Ελα, παλιός του έρωτας, ο γιος του, ο Ερχαρτ ζωντανεύουν όλο το παρελθόν και μέσα σε μια νύχτα λύνεται ο γόρδιος δεσμός μιας ολόκληρης ζωής.

Τον «Μπόρκμαν» ανέβασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη σεζόν 1927/1928, ο Φώτος Πολίτης, με τους μαθητές της Επαγγελματικής Σχολής Θεάτρου στην οποία δίδασκε. Μπόρκμαν ήταν ο Πάρις Χατζηπέτρος, Έλα η Κατίνα Γρατιάνου -ψευδώνυμο, τότε ακόμη, της Κατερίνας (Ανδρεάδη), όπως πληροφορούμαι απ’ τη μνημειώδη μελέτη «Ο Ίψεν στην ελληνική Σκηνή» του Γιάννη Μόσχου- και Γκούνχιλντ η Νίνα Κωνσταντίνου. Η τελευταία φορά που το έργο του κορυφαίου νορβηγού συγγραφέα παρουσιάστηκε εν Ελλάδι ήταν τη σεζόν 2013/2014, όταν το ανέβασε, στο θέατρο «Χορν», ο Σταμάτης Φασουλής, με τον Γιώργο Κιμούλη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, την Πέμη Ζούνη ως Ελα και την Σμαράγδα Σμυρναίου ως Γκούνχιλντ (Φωτογραφία: Στέφανος Καστρινάκης).
Χρόνια περίμενα αυτή την κίνηση να την κάνει το Εθνικό Θέατρο που με την παρουσία του σ’ αυτό, ως καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης, ο Δημήτρης Ροντήρης το σημάδεψε σημαδεύοντας και τη θεατρική μας ιστορία. Αλλά εις μάτην. Κι εκφράζω, γενικότερα, γι άλλη μια φορά, την απορία: μόνο του Νίκου Κούρκουλου τ’ όνομα θεωρήθηκε κατάλληλο να δοθεί σ’ αίθουσα του Εθνικού -την Νέα Σκηνή του- μετά τις προϋπάρχουσες «Μαρίκα Κοτοπούλη» και «Κατίνα Παξινού» στο «Rex»; Φώτος Πολίτης, Δημήτρης Ροντήρης, Αλέξης Μινωτής, Αιμίλιος Βεάκης, Ελένη Παπαδάκη, Αιμίλιος Χουρμούζιος… -πρόχειρα σταχυολογώ- δεν άξιζαν ανάλογη τιμή; Να μην είχε πολλές αίθουσες και φουαγιέ το Εθνικό να πω…
Συνεχίζω να σας θυμίζω και να σας προτρέπω να δείτε παραστάσεις που φέτος επαναλαμβάνονται και που πιστεύω πως αξίζει να τις δείτε:
«Σουήνυ Τοντ, ο δαιμόνιος κουρέας της οδού Φλητ» (όπως δίνει τον τίτλο το Μέγαρο) ή «Σουίνι Τοντ, ο δαιμόνιος κουρέας της οδού Φλιτ» (όπως θα τον έδινα εγώ). Το είδατε στο Ηρώδειο; Όχι; Να το δείτε στο Μέγαρο Μουσικής -τρεις παραστάσεις, 27, 29 Οκτωβρίου και 2 Νοεμβρίου)-, όπου το μιούζικαλ (μιούζικαλ απλώς;…) του Στίβεν Σόντχάιμ επαναλαμβάνουν «Οι Μουσικοί της Καμεράτας» -ή όπως, τέλος πάντων, αλλιώς λέγεται αυτό το ταλαιπωρημένο, εκκρεμές εξαίρετο μουσικό σύνολο. Ορχήστρα, μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου -στο Μέγαρο θα διευθύνει ο Στάθης Σούλης-, σκηνοθεσία του Γιώργου Πέτρου, επίσης, σκηνικά του Πάρι Μέξη, η δουλειά των λοιπών συντελεστών κι η εξαίρετη διανομή δένουν -σας τα ’γραφα στο totetartokoudouni.blogspot.com στις 11 Σεπτεμβρίου- σ’ ένα αποτέλεσμα που πιστεύω πως δεν πρέπει να το χάσετε.

«Το ψέμα» του Φλοριάν Ζελέρ, που παίζεται στο «Μικρό Παλλάς», είναι το flipside -που λέγαμε, κάποτε, για το τραγούδι της δεύτερης πλευράς στα 45άρια βινίλια- του «Μου λες αλήθεια;» του ίδιου γάλου συγγραφέα, που πήγε τρεις χειμώνες στο «Κάππα» απ’ τον Σπύρο Παπαδόπουλο, σε σκηνοθεσία του -εξαίρετη παράσταση. Το ίδιο θέμα -η συζυγική απιστία- σε παραλλαγή: το ίδιο «γαλική» -με την…καλή έννοια-, το ίδιο έξυπνη, μ’ ανάλογο -πολύ καλού επιπέδου- χιούμορ και με μια ανεπαίσθητη πίκρα να υποβόσκει. Μια γραφή νεο-μπουλβάρ θεατρικότατη, ανάλαφρη, πανέξυπνη, καθόλου εύκολη και φτηνή -ένα θέατρο λαϊκό αλλά με κάτι περισσότερο. Θέατρο καλό.
Η παράσταση του Θοδωρή Αθερίδη τη σέβεται αυτή τη γραμμή και τα δυο ζευγάρια του έργου βρίσκουν καλούς ενσαρκωτές στον ίδιο, την Σμαράγδα Καρύδη, την Μυρτώ Αλικάκη και τον Κωνσταντίνο Κάππα. Μια βραδιά για την οποία, μετά, δε θα ντρέπεστε.
Με χαρά διαπιστώνω πως ταξιτζήδες κι Εκκλησία συνεχίζουν ν’ αποτελούν, διαχρονικά, τα δυο βασικά, ριζιμιά target groups στα οποία ακουμπούν οι ελληνικές κυβερνήσεις όλης της γκάμας. Είναι κάποιες αξίες που παραμένουν αναλλοίωτες στο χρόνο. Εικόνα σου είμαι, κοινωνία, και σου μοιάζω…
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή…

Στους beetroot.gr, οι οφειλόμενοι έπαινοι για το σχεδιασμό, στην Χριστίνα Κοσμόγλου για την επιμέλεια της έκδοσης, στην Αντιγόνη Νικολαΐδη για το συντονισμό της έκδοσης, στον Βασίλη Δουβίτσα για την επιμέλεια των κειμένων.
Τι περιμένω; Ε, έχω κι εγώ τις εμμονές μου. Από τρεις ηθοποιούς μας -για τους άντρες μιλάω, αυτούς που βρίσκονται στην ακμή και στην ωριμότητά τους- είναι που περιμένω, μετά κι απ’ το καλοκαίρι που πέρασε και τους ρόλους που ’παιξαν, να

No comments:
Post a Comment