March 23, 2017

Διεθνές ντεμπούτο στην όπερα: ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί «Αΐντα» στην Όπερα «Λα Μονέ» των Βριξελών


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 

Εντυπωσιακό ντεμπούτο στη σκηνοθεσία όπερας κάνει, εκτός Ελλάδος, ο Στάθης Λιβαθινός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού μας Θεάτρου,: ανεβάζει την «Αΐντα» του Τζουζέπε Βέρντι στο ιστορικό θέατρο «Λα Μονέ» των Βριξελών -στην Βασιλική Όπερα «Ντε Λα Μονέ», κατά την επίσημη ονομασία της.
Η «Αΐντα» του Στάθη Λιβαθινού θα κάνει πρεμιέρα στη βελγική κρατική Όπερα -απ’ τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς οπερατικούς οργανισμούς- στις 16 Μαΐου και θα παιχτεί μέχρι τις 4 Ιουνίου. Η όπερα, που θα παρουσιαστεί, φυσικά, στα ιταλικά -με γαλλικούς κι ολανδικούς υπέρτιτλους- θα μεταδοθεί, επίσης, ζωντανά απ’ το τηλεοπτικό κανάλι Arte/Concert στις 28 Μαΐου.
Τη μουσική διεύθυνση θα ’χουν, εναλλάξ, ο γάλος, αρμενικής καταγωγής Αλέν Αλτινογκλού (φωτογραφία) κι ο επίσης γάλος Σαμουέλ Ζαν. Τον επώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν -η διανομή είναι, βέβαια, διπλή για όλους τους ρόλους- η αφροαμερικανίδα σοπράνο  Αντίνα Άαρον κι η ιταλίδα Μόνικα Τζανετίν και τον Ρανταμές ο ιταλός τενόρος Αντρέ Καρέ κι ο κορεάτης Άλφρεντ Κιμ. Άμνερις θα ’ναι η γαλίδα μέτζο Νορά Γκουμπίς κι η Ουζμπέκα Ξένια Ντουντνίκοβα κι Αμονάσρο ο έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός που κάνει διεθνή καριέρα κι ο ιταλός Τζοβάνι Μεόνι. Μεταξύ των συντελεστών, άλλος ένας δικός μας: ο Αλέκος Αναστασίου στη διεύθυνση φωτισμών.
Ας σημειωθεί πως ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός έχει ήδη συνεργαστεί με την Όπερα «Λα Μονέ»: τραγούδησε το 2011/2012 
Κόμη ντι Λούνα στον «Τροβατόρε» του Τζουζέπε Βέρντι, το 2013/2014 τον επώνυμο ρόλο στον «Ριγκολέτο», του Βέρντι επίσης, και μάλιστα εναλλάξ μ’ άλλον έναν Έλληνα, το βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά, και το 2014/2015 το ρόλο του Μαλατέστα στη μονόπρακτη όπερα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ «Φραντσέσκα ντα Ρίμινι» που παίχτηκε ενταγμένη στο τρίπτυχο «Ραχμάνινοφ Τρόικα» μαζί με τις άλλες δυο μονόπρακτες όπερες του συνθέτη «Αλέκο» κι «Ο φιλάργυρος ιππότης».
Υπογραμμίζω πως το προηγούμενο ανέβασμα της «Αΐντα» στο «Λα Μονέ», που χρονολογείται απ’ τη σεζόν 2001/2002, το

υπέγραφε σκηνοθετικά ο Ρόμπερτ Γουίλσον ενώ η μουσική διεύθυνση ήταν του Αντόνιο Παπάνο. Η παράσταση του Γουίλσον επαναλήφθηκε τη σεζόν 2003/2004 στο Λονδίνο, στην Βασιλική Όπερα του Κόβεντ Γκάρντεν, ως συμπαραγωγή με το «Λα Μονέ», το 2004/2005 και πάλι στις Βριξέλες και το 2005/2006 σε περιοδεία στο Μπάντεν Μπάντεν.
Πολλοί σίγουρα είναι οι Έλληνες που έχουν συνεργαστεί, εκτός απ’ τους προαναφερόμενους, με το Θέατρο «Λα Μονέ» στην πολύχρονη ιστορία του -ως θεσμός υφίσταται απ το 1700, ως το σημερινό θέατρο απ το 1856. Δεν έχω τη δυνατότητα να τους εντοπίσω όλους. Να επισημάνω, πάντως, την έντονη παρουσία  του Μάνου Χατζιδάκι στη βελγική Όπερα: τη σεζόν 1964/1965 -μ’ επανάληψη την επόμενη- ο Μορίς Μπεζάρ, καλλιτεχνικός διευθυντής τότε του «Μπαλέτου του 20ου Αιώνα» που έδρα του είχε το «Λα Μονέ», χορογράφησε την εκδοχή της εμβληματικής μουσικής του για τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη -τους οποίους ο Κάρολος Κουν είχε ανεβάσει με το «Θέατρο Τέχνης» σε μια ιστορική για το ελληνικό θέατρο παράσταση- ως όπερα-μπαλέτο που ο Μάνος Χατζιδάκις και διηύθυνε, όπως και τη

σεζόν 1972/1973 διηύθυνε εκεί την «Τραβιάτα» του Βέρντι, σε σκηνοθεσία Μορίς Μπεζάρ, επίσης, και με τη σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου -η οποία είχε ήδη τραγουδήσει εκεί Μιμή στην «Μποέμ» του Πουτσίνι ενώ, αργότερα, τραγούδησε και Μαργαρίτα στον «Φάουστ» του Γκουνό- στο ρόλο της Βιολέτα. Ο Μάνος Χατζιδάκις, τις σεζόν 1973/1974 και 1980/1981, συνόδευσε, ακόμη, στο πιάνο το βαρύτονο Σπύρο Σακκά που έδωσε στο «Λα Μονέ» ρεσιτάλ με τραγούδια Χατζιδάκι.
Ο Στάθης Λιβαθινός θα βρίσκεται στις Βριξέλες στις 30 Μαρτίου, οπότε κι αρχίζουν οι δοκιμές της «Αΐντα».
Πιο πρόσφατη σκηνοθεσία του ήταν η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή που ανέβασε, το περσινό καλοκαίρι, στην Επίδαυρο, με το Εθνικό Θέατρο στο οποίο εκφράζει την επιθυμία να μη σκηνοθετήσει σύντομα προτιμώντας να δίνει ευκαιρίες σε συνεργάτες του.

No comments:

Post a Comment