Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση
Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις επανέρχεται στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, τέσσερα χρόνια μετά απ’ τον συγκλονιστικό «Οιδίποδα τύραννό» του, για ν’ ανεβάσει τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια ιδιαίτερα ολιγοπαιγμένη στην Ελλάδα τραγωδία, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που για πρώτη, ίσως, φορά στην ιστορία του, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Γιάννη Αναστασάκη, κλείνει τόσο νωρίς συμφωνία για τη βασική απ’ τις καλοκαιρινές του παραγωγές.
Η τραγωδία του Αισχύλου, επιλογή του Γκραουζίνις, θέμα της έχει την εκστρατεία που ξεσήκωσε καταφεύγοντας στο Άργος και συμμαχώντας με το βασιλέα του Άδραστο κι άλλους πέντε βασιλείς, ο Πολυνείκης, γιος του Οιδίποδος, ενάντια στην πατρίδα του την Θήβα για να διεκδικήσει απ’ τον αδελφό του Ετεοκλή την εξουσία που, μετά την εξορία του πατέρα τους, είχαν συμφωνήσει να μοιράζονται εναλλάξ. Η εκστρατεία θα λήξει με την αλληλοεξόντωση των δυο αδελφών.
Είναι η δεύτερη φορά που ο εγκατεστημένος στην Ελλάδα και δεμένος με δεσμούς αίματος μαζί της λιθουανός σκηνοθέτης καταπιάνεται με την αρχαία ελληνική τραγωδία μετά τον «Οιδίποδα τύραννο» του Σοφοκλή, συμπαραγωγή της «Artivities»
του Αιμίλιου Χειλάκη και του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, με τον Αιμίλιο Χειλάκη –εξαιρετικό- στον επώνυμο ρόλο και τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη ως Ιοκάστη, που άνοιξε το Φεστιβάλ Επιδαύρου το 2012 -μια παράσταση-σταθμό στην ερμηνεία του αρχαίου δράματος στον τόπο μας, κατά τη γνώμη μου. Στο ενδιάμεσο, βέβαια, υπέγραψε και δυο παραστάσεις Αριστοφάνη -τον «Πλούτο» για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και την «Λυσιστράτη», συμπαραγωγή των «Λυκόφως« και «Highway» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου και του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου.
Οι «Επτά επί Θήβας» έχουν παρουσιαστεί για τελευταία φορά στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2014 απ’ το «Metaθέατρο» του Πάνου Νακόπουλου σε σκηνοθεσία του, μ’ Ετεοκλή τον Γιώργο Βούτο.
Στην Επίδαυρο, όμως, έχουν να παιχτούν 14(!) χρόνια: απ’ το 2002, όταν την τραγωδία παρουσίασε -στα γερμανικά-, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, ενταγμένη στο τετράπτυχο «Θηβαϊκός κύκλος», το «Θέατρο του Ντίσελντορφ» σε σκηνοθεσία του Ρώσου Βαλέρι Φοκίν. Στα ελληνικά έχουν να παιχτούν στο θέατρο του Πολυκλείτου απ’ το 2001 -έκτοτε και μέχρι το 2014 δε μεσολάβησε γενικώς άλλη παραγωγή-, όταν την τραγωδία παρουσίασε ο «Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου» σε σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή με Ετεοκλή, μάλιστα, τον Γιάννη Βούρο, τέως καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ σήμερα, στον πρώτο πρωταγωνιστικό ρόλο του στην αρχαία τραγωδία.
Το ΚΘΒΕ έχει ανεβάσει τους «Επτά επί Θήβας» μια και μόνη, ως τώρα, φορά στην 55χρονη ιστορία του: το καλοκαίρι του 1993, συμμετοχή του στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Ετεοκλής ο αξέχαστος Δημήτρης Καρέλλης.
Το 2011, όμως, στην επετειακή για τα 50 του χρόνια παράσταση «Μικρά Διονύσια», σύνθεση κειμένων Κ. Χ. Μύρη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα και Γρηγόρη Καραντινάκη -σύνθεση από 28 αποσπάσματα έργων αρχαίου δράματος που είχε παρουσιάσει το ΚΘΒΕ κατά τη διάρκεια της πενηντάχρονης πορείας του-, περιλαμβανόταν κι ένα απόσπασμα απ' τους «Επτά επί Θήβας».
Το 2007, επίσης, στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Θεάτρου Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με θέμα και τίτλο «Όψεις Αρχαίου Δράματος, που οργάνωσε το ΚΘΒΕ, παρουσιάστηκε, σε σύνθεση-σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς, η σερβική παράσταση, παραγωγή του Φεστιβάλ BITEF, «My Homeland-Seven Dreams» («Η πατρίδα μου-Επτά όνειρα»), βασισμένη στις τραγωδίες «Αντιγόνη», «Οιδίπους τύραννος«, «Οιδίπους επί Κολωνώ», «Φοίνισσες» αλλά και «Επτά επί Θήβας».
Οι συζητήσεις για τους συντελεστές και τη διανομή του καινούργιου ανεβάσματος δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει.
No comments:
Post a Comment