July 15, 2020

«Θεσμός» κατά θεσμού: μετωπική! Ή Όταν ο Πολιτισμός ξεχειλίζει απ’ τα μπατζάκια...

Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια... 17

«Θεσμός», λοιπόν. «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Τάδε έφη υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Και εγένετο. Ως κατεπείγουσα

κίνηση σωτηρίας του πληγέντος και πληττόμενου κλάδου του Πολιτισμού: πλήθος εκδηλώσεων -270!- σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την επικράτεια, με δωρεάν είσοδο. «Χρήσιμη κίνηση», είπαμε, «υποβοηθητική για τους καλλιτέχνες που δεινοπαθούν», έστω κι αν όσοι θα συμμετάσχουν έχουν επιλεγεί με σπουδή και βάσει αγνώστων κριτηρίων, με άλλοθι το επείγον της οργάνωσης και τον λίγο χρόνο που υπήρχε. Αλλά, με το που αναγγέλθηκε ότι «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», πήραν αέρα τα μυαλά της κ. Μενδώνη. Της φάνηκε -ή των συμβούλων της...- πολύ πετυχημένο επικοινωνιακά αυτό και σου λέει «το κάνουμε θεσμό, ετήσιο καλοκαιρινό, κι ό,τι πιάσουμε από δημοφιλία για την υστεροφημία μας».

Κι αναρωτιέμαι εγώ -κι όχι μόνον εγώ...: δεν υπάρχουν το καλοκαίρι τα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Δεν έχουν -είχαν και θα ’χουν του χρόνου, άσχετο αν φέτος λόγω κορωνοϊού έχουν αποψιλωθεί- δεκάδες εκδηλώσεις; Οι εκδηλώσεις αυτές δε γίνονται (και) σε αρχαιολογικούς

χώρους, όπως το Ηρώδειο και τα δυο θέατρα της Επιδαύρου; Προς τι κι ΑΛΛΕΣ εκδηλώσεις; Ο πληθωρισμός που ’δειξε τα δόντια του το χειμώνα, με τις γνωστές συνέπειες, στα θέατρα κυρίως, κανέναν δεν περουνιάζει; Τίποτα δεν τον ανακόπτει; Όλοι συνεχίζουν στους ρυθμούς αυτούς; ΚΑΙ το κράτος;

Την  υποστήριξή της στα Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου έχει εκφράσει επανειλημμένα η υπουργός. Στα λόγια μόνο; Πώς τα υπονομεύει έτσι; Το Φεστιβάλ Αθηνών έχει δεχτεί ήδη, τα τελευταία χρόνια, ένα πρώτο πλήγμα απ’ το Summer Nostos Festival (SNF) που καθιέρωσε, μεσούντος του Ιουνίου, στην κορύφωση του Φεστιβάλ Αθηνών, το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». Μ’ εκλεκτές εκδηλώσεις και μάλιστα ΔΩΡΕΑΝ. Αλλά το SNF διαρκεί μια βδομάδα. «Όλη η Ελλάδα (που) είναι ένας πολιτισμός» θα κρατάει δυόμισι μήνες! Με εκδηλώσεις, επίσης, ΔΩΡΕΑΝ! Αθέμιτος ανταγωνισμός στην κυριολεξία του. «Νομίζω πως όχι, γιατί το κάθε ένα εξυπηρετεί τον δικό του σκοπό. Δεν είναι τα πράγματα

ανταγωνιστικά» είπε η κ. Μενδώνη, απαντώντας στην ερώτηση «δεν υπάρχει κίνδυνος να λειτουργήσει ανταγωνιστικά, είτε με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, είτε με τοπικά φεστιβάλ, αφού απλώνονται σε όλη την Περιφέρεια;» συνάδελφου που ’χε την ίδια απορία μ’ εμένα. Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου-ποταμό της υπουργού, την «απολογιστική», εν μέσω διαρκών υπαινιγμών για τους «προηγούμενους»..., της έως τώρα θητείας της (ανασχηματισμός μου μυρίζεται...), όπου εάν δεν ήξερες, θα πίστευες ότι έχει επιτελέσει τιτάνιο έργο κι ότι στην Ελλάδα, απ’ άκρου εις άκρον, ο πολιτισμός σφύζει...


Και, προς επίρρωσιν της «μη ανταγωνιστικότητας», ιδού η εναρκτήρια επίσημη εκδήλωση του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός»: το Σάββατο, στην Ρωμαϊκή Αγορά, και μάλιστα με live streaming, μετακλημένη απ’ την Εθνική Λυρική Σκηνή, η Ανίτα Ρατσβελιτσβίλι, απ’ τις κορυφαίες μέτζο της εποχής μας, δίνει ρεσιτάλ, συνοδευόμενη απ’ την Ορχήστρα της ΕΛΣ που διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, με «δημοφιλείς άριες»  Βέρντι, Γκουνό, Σεν Σανς. Την ίδια, σχεδόν, ώρα, το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει στο Ηρώδειο, σαφώς απευθυνόμενο στο ίδιο κοινό, την Εθνική Συμφωνική της ΕΡΤ υπό τον Γιώργο Πέτρου, σ’ ένα «Γκαλά Μπετόβεν», με σολίστ την πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου και τη

σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου. Αν αυτό δε θεωρείται υπονόμευση, πέστε μου εσείς τι θεωρείτε υπονόμευση... (Βέβαια, μου λένε, για τη συγκεκριμένη συναυλία στην Ρωμαϊκή Αγορά, ότι είναι «κλειστή» για το κοινό, έχουν διατεθεί μόνον προσκλήσεις. Αλλά αυτό δεν απομειώνει τον ανταγωνιστικό της, με τη συναυλία του Φεστιβάλ, χαρακτήρα, πόσο μάλλον εφόσον θα μεταδοθεί σε live streaming).

Απλώς, αυτός, ο μετά βαΐων και κλάδων αναγγελθείς «νέος θεσμός» δεν ξέρω αν θα φτουρήσει, όταν, στο θώκο του υπουργείου, την κ. Μενδώνη αντικαταστήσει άλλος, της ίδιας ή άλλης κυβέρνησης...

«Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» αλλά κι όλος ο κόσμος, μια σκηνή...

No comments:

Post a Comment