March 5, 2019

Στο Φτερό / Ατόφιο τζαζ χρυσάφι


Κουαρτέτο Τζορτζ Κέιμπλς και Βίκτορ Λούις 


Ένας αφροαμερικανός πιανίστας εξαιρετικός. Ένας αφροαμερικανός ντράμερ πρώτης γραμμής. Ένας εκπληκτικός κοντραμπασίστας, αφροαμερικανός κι αυτός. Ένας σπουδαίος ιταλός τενόρος σαξοφωνίστας. Τέσσερις πολύ καλοί μουσικοί -ο 
Τζορτζ Κέιμπλς, ο Βίκτορ Λούις, ο Ντάριλ Χολ, ο Πιέρο Οντόριτσι, αντίστοιχα- δεν είναι, όμως, σίγουρο ότι μπορούν να συνεργαστούν αποδοτικά. Οι συγκεκριμένοι τα κατάφεραν: το Κουαρτέτο Τζορτζ Κέιμπλς και Βίκτορ Λούις εμφανίστηκε στην Αθήνα μ’ έναν ήχο καλά, γερά δεμένο, μεστό, αποδοτικότατο κι 
εμένα, τουλάχιστον, προσωπικά -αλλά, εμφανώς, και το κοινό τους- μ’ ενθουσίασε. Ειδικά ο 75χρονος πιανίστας Τζορτζ Κέιμπλς, με πρόσφατα κομμένο το ’να του πόδι λόγω επιπλοκών του διαβήτη του, μ’ εντυπωσίασε με το σθένος, με το κέφι, με την ερμηνευτική ευελιξία του -ακατάβλητος, δυο ώρες και δεκαπέντε λεπτά καθαρά στο σανίδι!- επιβεβαιώνοντας την ιστορία του και σ’ αυτήν -την τέταρτη- εμφάνισή του στην Αθήνα. Στη μουσική από παιδάκι, ο Τζορτζ Κέιμπλς, μ’ αφετηρία την κλασική, «προσχώρησε» γρήγορα στην τζαζ. Αγαπημένος πιανίστας πολλών μεγάλων του χώρου, επηρεασμένος, κυρίως, απ’ τη διετή συνεργασία του με τον Ντέξτερ Γκόρντον, συνεργάτης γι ακόμα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα του Αρτ Πέπερ, συνθέτης πια κι ο 
ίδιος, με σχεδόν 40 προσωπικούς δίσκους στο ενεργητικό του κι εκατοντάδες συμμετοχές σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών,
συνδέθηκε με φιλία, απ’ την εποχή του Ντέξτερ Γκόρντον, με τον ντράμερ -αλλά και συνθέτη επίσης- Βίκτορ Λούις με τον οποίο εδώ και πολλά χρόνια συνεργάζονται. Μ’ απαρχές στην κλασική μουσική κι ο Λούις, συνεργάτης μεγάλων ονομάτων της τζαζ, για πάνω από μια δεκαετία ντράμερ του Σταν Γκετς, έχει λιγότερους απ’ τον Τζορτζ Κέιμπλς προσωπικούς δίσκους αλλά εκατοντάδες,
κι αυτός, συμμετοχές σε σημαδιακές ηχογραφήσεις. Οι τέσσερίς τους, λοιπόν, μαζί κι ο καθένας χωριστά, σολάροντας -ο Βίκτορ Λούις έκανε τα ντραμς κάποια στιγμή να ηχούν σαν ταμ-ταμ-, έπαιξαν συνθέσεις τρίτων, έπαιξαν συνθέσεις του Κέιμπλς, αυτοσχεδίασαν και, στο δεύτερο μέρος, έφτασαν στο διονυσιασμό -ατόφιο τζαζ χρυσάφι. Θα κρατήσω ως πιο πολύτιμο της βραδιάς το «διάλογο» Τζορτζ Κέιμπλς στο πιάνο και Ντάριλ Χολ με το κοντραμπάσο του: ένας μαύρος ήχος-διαμάντι, απολαυστικός, ανεπανάληπτος. Καταπληκτική βραδιά -είμαι, βλέπετε, και πιο ευαισθητοποιημένος, καθώς πρόσφατα είδα στο σινεμά «Το πράσινο βιβλίο» του Πίτερ
Φάρελι, για τον τολμηρό αφροαμερικανό πιανίστα Ντον -Ντόκτορ- Σέρλι... Άλλη μια καίρια επιλογή του Θράσου Ειρήνη -ριζιμιό λιθάρι του «Half Note» (Φωτογραφίες: Θράσος Ειρήνης).

«Half Note Jazz Club», 4 Μαρτίου 2019.

No comments:

Post a Comment