«Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο» / Σκηνοθεσία: Ζαν-Πιερ Μελβίλ
Nυχτερινά, σκοτάδια, ημίφωτα, οι μέρες συννεφιασμένες, μουντές πάντα, υπόγεια κλαμπ, παρισινό μετρό, σκοτεινά δωμάτια, τραβηγμένες κουρτίνες… -πουθενά άπλετο φως, ποτέ ήλιος. Κι ο πληρωμένος δολοφόνος Ζεφ Κοστελό, το ίδιο σκοτεινός: ψυχρός,
παγωμένος, μεταλλικός, σκληρός, αδιαπέραστος, ανέκφραστος, αγέλαστος… Μέχρι να τον γαζώσουν οι σφαίρες. Ο Ζαν-Πιερ Μελβίλ στον «Δολοφόνο με το αγγελικό πρόσωπο» («Le Samourai», 1967) -που προβάλλεται σε επανέκδοση- έχει οργανώσει, πάνω σ’ ένα ακριβέστατο σενάριο το οποίο συνυπογράφει με τον Ζορζ Πελεγκρέν, ένα φιλμ
νουάρ -έγχρωμο, πάντως- εξαιρετικά ισορροπημένο, εξαιρετικά μετρημένο -με το υποδεκάμετρο-, με εκπληκτικούς ρυθμούς -η παρακολούθηση στο μετρό!- και με ατμόσφαιρα, στην οποία αποφασιστικά συνεισφέρουν ο διευθυντής φωτογραφίας Ανρί Ντεκουέ κι ο Φρανσουά ντε Ρουμπέ με τις μουσικές του, δίνοντας, όμως, στην ταινία κι ένα βάθος πέρα απ’ τον συνήθη μέσο όρο του «αστυνομικού». Ο κατ’ επάγγελμα δολοφόνος Ζεφ Κοστελό, που, μετά από μια πληρωμένη δολοφονία του διευθυντή ενός κλαμπ την οποία εκτελεί, στοχοποιείται ως ύποπτος και παρακολουθείται στενά απ’ την αστυνομία
ενώ ο
παραγγελιοδόχος της δολοφονίας εντέλλεται τα τσιράκια του να τον καθαρίσουν για να μην οδηγήσει την αστυνομία στα ίχνη τους, και η προσπάθειά του ν’ ανακαλύψει, αν και παρακολουθούμενος, τον εντολέα της εκτέλεσής του για να τον σκοτώσει πρώτος, ντύνονται με μια πικρή επίγευση βαθύτατης μοναξιάς και μια αίσθηση θανάσιμου εγκλωβισμού -σύμβολό του, το κλεισμένο στο κλουβί πουλάκι, στο δωμάτιο του Ζεφ, το οποίο επανέρχεται ξανά και ξανά. ως λάιτ
παραγγελιοδόχος της δολοφονίας εντέλλεται τα τσιράκια του να τον καθαρίσουν για να μην οδηγήσει την αστυνομία στα ίχνη τους, και η προσπάθειά του ν’ ανακαλύψει, αν και παρακολουθούμενος, τον εντολέα της εκτέλεσής του για να τον σκοτώσει πρώτος, ντύνονται με μια πικρή επίγευση βαθύτατης μοναξιάς και μια αίσθηση θανάσιμου εγκλωβισμού -σύμβολό του, το κλεισμένο στο κλουβί πουλάκι, στο δωμάτιο του Ζεφ, το οποίο επανέρχεται ξανά και ξανά. ως λάιτ
μοτίφ της ταινίας-, που οδηγούν στην, κατά κάποιο τρόπο, αυτοκτονική κατάληξή του. Ο Αλέν Ντελόν, ηθοποιός όχι ιδιαίτερα εκφραστικός, είναι η ιδανική επιλογή για το ρόλο του ανέκφραστου Ζεφ, έχοντας πλάι του τον Φρανσουά Περιέ που εκτελεί άσκηση υποκριτικής δεξιοτεχνίας ως Αστυνομικός Επιθεωρητής και τις πολύ όμορφες αλλά και αποδοτικότατες -προφανώς πολύ καλά οδηγημένες- Ναταλί Ντελόν (Ζαν Λαγκράνζ) και Κατί Ροζιέ (η πιανίστα Βαλερί), αν και σε πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση και οι δυο. Αξίζει να το δείτε. Ή να το ξαναδείτε (στην αποκατεστημένη κόπια).
Κινηματογράφος «Ριβιέρα», 11 Αυγούστου 2018.
Κινηματογράφος «Ριβιέρα», 11 Αυγούστου 2018.




No comments:
Post a Comment