July 3, 2016

Η Δέσποινα Μπεμπεδέλη μετά από δέκα χρόνια και πάλι στην Αθήνα ως Φιλιώ Χαϊδεμένου


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 



Η Δέσποινα Μπεμπεδέλη επανέρχεται στην Αθήνα, δέκα ακριβώς χρόνια μετά την τελευταία εμφάνισή της σε αθηναϊκή θεατρική σκηνή, για να ερμηνεύσει στο θέατρο «Βεάκη», απ’ τον Νοέμβριο, την Φιλιώ Χαϊδεμένου, την Μικρασιάτισσα που αφιερώθηκε στη διατήρηση της μνήμης απ τη ζωή των Ελλήνων στην Μικρά Ασία κι απτην Μικρασιατική Καταστροφή.
Σ’ ένα έργο βασισμένο στο βιβλίο της «Η διαθήκη της Ιωνίας. Τρεις αιώνες, μια ζωή» που χει διασκευάσει η Άντρη Θεοδότου και που φέρει τον προσωρινό -και πιθανότατα οριστικό- τίτλο «Φιλιώ Χαϊδεμένου».
Πλάι της, στο ρόλο του Αφηγητή-Τραγουδιστή, ο εξαίρετος τραγουδιστής Ζαχαρίας Καρούνης, που θα ’χει, επίσης, τη μουσική επιμέλεια καθώς και την όλη καλλιτεχνική διεύθυνση, και τετραμελής θίασος που ακόμα καταρτίζεται. Τη σκηνοθεσία θα υπογράφει ο Βασίλης Ευταξόπουλος, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Άγγελος Αγγελή 
και τη διεύθυνση φωτισμών ο Τάσος Παλαιορούτας.
Η Φιλιώ Χαϊδεμένου, γεννημένη στα Βουρλά το 1899, κατέφυγε πρόσφυγας στην Ελλάδα το 1922 με τα επιζώντα μέλη της οικογένειάς της. Δούλεψε πολύ σκληρά στη ζωή της. Ενεργό μέλος πολλών μικρασιατικών σωματείων, βραβεύτηκε αρκετές φορές για τη δραστηριότητά της. Το 2005, όταν ήταν ήδη στα 96 της χρόνια, κυκλοφόρησε απ’ τις Εκδόσεις Λιβάνη το βιβλίο της-μαρτυρία «Η διαθήκη της Ιωνίας. Τρεις αιώνες, μια ζωή». 
Με συμπληρωμένα τα 90 της χρόνια δούλεψε ακούραστα και επίμονα για τη δημιουργία μουσείου, αφιερωμένου στον μικρασιατικό ελληνισμό. Το όνειρό της υλοποιήθηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1990, στο παλιό κτίριο του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας. Μετά το σεισμό του 1999, το κτίριο υπέστη σοβαρές ζημιές και τα εκθέματα αποσύρθηκαν. Το μουσείο βρήκε στέγη, λίγα χρόνια αργότερα, στο κτίριο του Ιδρύματος Απόδημου Ελληνισμού «Ανδρέας Παπανδρέου», εγκαινιάστηκε, μάλιστα, απ’ τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Παρ’ όλα αυτά, το μουσείο υπολειτουργούσε λόγω έλλειψης πόρων και προσωπικού.
Η Φιλιώ Χαϊδεμένου ξεκίνησε, για μια ακόμα φορά, εκστρατεία, φτάνοντας μέχρι το γραφείο του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή. Τελικά, το μουσείο που φέρει πια το όνομά της -Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού «Φιλιώ Χαϊδεμένου»- εγκαινιάστηκε γι ακόμα μια φορά, απ’ τον ίδιο τον πρωθυπουργό, τον Απρίλιο του 2007, δυο μήνες πριν απ το θάνατο της υπεραιωνόβιας Μικρασιάτισσας -πέθανε σε ηλικία 108 ετών.
Η τελευταία εμφάνιση στην Ελλάδα της σπουδαίας ηθοποιού Δέσποινας Μπεμπεδέλη που θα ενσαρκώσει την Φιλιώ Χαϊδεμένου και που είναι εγκατεστημένη στην Κύπρο όπου και, κυρίως, δημιούργησε την καριέρα της, βασικά ως πρωταγωνίστρια του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, αλλά έχει αφήσει τα χνάρια της, με σειρά εξαιρετικών ερμηνειών σε σημαντικούς ρόλους, και στην ελλαδική σκηνή, ήταν με το ρόλο της Μάνας στον «Ματωμένο γάμο» του Φεδερίκο Γαρθία Λόρκα που ανέβασε ο Σωτήρης Χατζάκης, τη σεζόν 2006/2007, στο θέατρο «Κάππα», για το Εθνικό Θέατρο.
Στην Λευκωσία, η πιο πρόσφατη εμφάνισή της ήταν, το χειμώνα που πέρασε, στο «Σατιρικό Θέατρο», όπου έπαιξε στην κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου-Μιχάλη Ρέππα «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός» την οποία και σκηνοθέτησε.
Πριν, πάντως, την Φιλιώ Χαϊδεμένου, η Δέσποινα Μπεμπεδέλη πρόκειται να ερμηνεύσει στην Ελλάδα την Εκάβη. Στην παράσταση «Εκάβη, μια πρόσφυγας», βασισμένη στους μονολόγους της Εκάβης απ’ την ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη κι απ’ τις «Τρωάδες» του, που επέλεξε και συνέθεσε ο Νίκος Καραγέωργος ο οποίος θα υπογράφει και τη σκηνοθεσία, σε μετάφραση του Κωστή Κολώτα.
Πρόκειται για μια παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, του οποίου ο Νίκος Καραγέωργος είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής, που θα παιχτεί στα αρχαία θέατρα της Στράτου -το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στην Αιτωλοακαρνανία, με θέα τον ποταμό Αχελώο και την κοιλάδα του, κλειστό και αχρησιμοποίητο εδώ και χρόνια-, στις 26 και 27 Αυγούστου, και της Δήλου, στις 3 Σεπτεμβρίου. 

Ο ρόλος της Εκάβης ακολουθεί την Δέσποινα Μπεμπεδέλη 34 χρόνια -απ’ το 1982, όταν τον ερμήνευσε με τον «Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου» στις «Τρωάδες», σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους. Σε σκηνοθεσία Χαραλάμπους έπαιξε τον επώνυμο ρόλο και στην «Εκάβη» το 1988, με τον ΘΟΚ πάντα -μια συγκλονιστική ερμηνεία. Εκάβη ήταν και το 2001 στο δίπτυχο Ευριπίδη «Εκάβη»-«Κύκλωπας» που ανέβασε ο Διαγόρας Χρονόπουλος με το ΚΘΒΕ (φωτογραφία) αλλά και το 2003, όταν αντικατέστησε, σε προχωρημένες δοκιμές, την Άννα Συνοδινού που αποχώρησε, στην ίδια τραγωδία την οποία ανέβασε με το «Αμφί-Θέατρό» του ο Σπύρος Ευαγγελάτος.
Την Εκάβη επωμίστηκε η Δέσποινα Μπεμπεδέλη και στο τρίπτυχο «Μυρμιδόνες, Νηρηίδες, Φρύγες» που ανέβηκε, σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, το 2004, απ’ τον ΘΟΚ, μια «ανασύσταση» απ’ τον Ηλία Μαλανδρή της χαμένης τριλογίας του Αισχύλου «Αχιλληίς» με βάση λίγους σωζόμενους στίχους της, εγχείρημα που ξεσήκωσε πολλές αντιδράσεις, φιλολογικών, κυρίως, κύκλων.
Τέλος, Εκάβη θα ’ναι η Δέσποινα Μπεμπεδέλη -για έβδομη φορά, ρεκόρ!- στις «Τρωάδες» που θ’ ανεβάσει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σε μια πολυεθνική, πολύγλωσση παράσταση, με ηθοποιούς από διχοτομημένες πόλεις του κόσμου, όπως η Λευκωσία, το Μόσταρ και η Ιερουσαλίμ, το επόμενο καλοκαίρι, σε σκηνική εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη, στην Πάφο, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της «Πάφου, Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2017».

2 comments:

  1. Τελειο
    Μολις τωρα το παρακολουθουμε...
    Μπραβο

    ReplyDelete
  2. Χαίρομαι :-) Εγώ δεν πήγα ακόμα αλλά θα πάω σύντομα.

    ReplyDelete