Ο Χίτλερ δεν υπήρξε δέντρο αυτοφυές. Βρήκε ευρωπαϊκό έδαφος γόνιμο, ήδη καλλιεργημένο, και ήρθε και φούντωσε και άνθισε. «Μόνον όταν ο ιθαγενής παράγει κάτι με αξία που να εξυπηρετεί την ανώτερη φυλή, τότε μόνο αποκτά το ηθικό δικαίωμα να υπάρχει» έγραφε στο βιβλίο του «Η γερμανική σκέψη στον κόσμο» ο θεωρητικός της αποικιοκρατίας Πάουλ Ρόαρμπαχ το 1912, ρίχνοντας τους σπόρους για τα Άουσβιτς.
Η -ενταγμένη στο «Fast Forward Festival 3», που οργανώνει η «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση- έκθεση/περφόρμανς του Νοτιοαφρικανού Μπρετ Μπέιλι -μία σειρά ζωντανών εγκαταστάσεων- στο κτίριο αριθμός 23 της οδού Ακαδημίας, με εξαιρετική αίσθηση της δραματικής οικονομίας δίνει μία ζοφερή εικόνα των αγριοτήτων -εκεί να δείτε γενοκτονία, που η επίσημη ιστορία την περνάει στα ψιλά, αν δεν την αγνοεί…- τις οποίες διέπραξαν Γερμανοί, Γάλοι, Βρετανοί, Βέλγοι, Ολανδοί, Ισπανοί, Ιταλοί, Πορτογάλοι και λοιπές ιμπεριαλιστικές «Μεγάλες Δυνάμεις» στην Αφρική βασανίζοντας, ακρωτηριάζοντας, σφάζοντας, λεηλατώντας και ρουφώντας το πλούσιο υπέδαφός της με το πρόσχημα του... εκπολιτισμού.
Ο Μπρετ Μπέιλι με ζωντανά εκθέματα μαύρους συμπολίτες μας που αναπαριστούν χαρακτηριστικά γεγονότα από την εποχή της αποικιοκρατίας αλλά και τους ανθρώπινους ζωολογικούς κήπους με «Άγριους» που περιόδευαν στην Ευρώπη από το μέσο του 19ου αιώνα, με μία τετραμελή χορωδία «κομμένων κεφαλών» από την Ναμίμπια, ντύνοντας με μουσικές κατάλληλες τις εγκαταστάσεις αυτές προκαλεί εντυπώσεις συγκλονιστικές δένοντας, παράλληλα, το παρελθόν με το ρατσισμό εδώ -στην Ελλάδα- και τώρα. Τα βλέμματα των ζωντανών αγαλμάτων του που σε κοιτάζουν με έκαναν να ντρέπομαι που ανήκω στο ανθρώπινο είδος και να κατεβάζω τα δικά μου. Και το καλάθι με τα κομμένα χέρια που κρατούσε ένα(ς) τους με σημάδεψε. Μία φίλη είπε πως θα έπρεπε, στο τέλος. να υπάρχει και ένα δωμάτιο δακρύων... Είμαι συγκλονισμένος. ΠΡΕΠΕΙ Να πάτε (Φωτογραφίες: Χρήστος Σαρρής).
Ακαδημίας 23, «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση, «Fast Forward Festival 3», 25 Μαΐου 2016.
Η -ενταγμένη στο «Fast Forward Festival 3», που οργανώνει η «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση- έκθεση/περφόρμανς του Νοτιοαφρικανού Μπρετ Μπέιλι -μία σειρά ζωντανών εγκαταστάσεων- στο κτίριο αριθμός 23 της οδού Ακαδημίας, με εξαιρετική αίσθηση της δραματικής οικονομίας δίνει μία ζοφερή εικόνα των αγριοτήτων -εκεί να δείτε γενοκτονία, που η επίσημη ιστορία την περνάει στα ψιλά, αν δεν την αγνοεί…- τις οποίες διέπραξαν Γερμανοί, Γάλοι, Βρετανοί, Βέλγοι, Ολανδοί, Ισπανοί, Ιταλοί, Πορτογάλοι και λοιπές ιμπεριαλιστικές «Μεγάλες Δυνάμεις» στην Αφρική βασανίζοντας, ακρωτηριάζοντας, σφάζοντας, λεηλατώντας και ρουφώντας το πλούσιο υπέδαφός της με το πρόσχημα του... εκπολιτισμού.
Ο Μπρετ Μπέιλι με ζωντανά εκθέματα μαύρους συμπολίτες μας που αναπαριστούν χαρακτηριστικά γεγονότα από την εποχή της αποικιοκρατίας αλλά και τους ανθρώπινους ζωολογικούς κήπους με «Άγριους» που περιόδευαν στην Ευρώπη από το μέσο του 19ου αιώνα, με μία τετραμελή χορωδία «κομμένων κεφαλών» από την Ναμίμπια, ντύνοντας με μουσικές κατάλληλες τις εγκαταστάσεις αυτές προκαλεί εντυπώσεις συγκλονιστικές δένοντας, παράλληλα, το παρελθόν με το ρατσισμό εδώ -στην Ελλάδα- και τώρα. Τα βλέμματα των ζωντανών αγαλμάτων του που σε κοιτάζουν με έκαναν να ντρέπομαι που ανήκω στο ανθρώπινο είδος και να κατεβάζω τα δικά μου. Και το καλάθι με τα κομμένα χέρια που κρατούσε ένα(ς) τους με σημάδεψε. Μία φίλη είπε πως θα έπρεπε, στο τέλος. να υπάρχει και ένα δωμάτιο δακρύων... Είμαι συγκλονισμένος. ΠΡΕΠΕΙ Να πάτε (Φωτογραφίες: Χρήστος Σαρρής).
Ακαδημίας 23, «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση, «Fast Forward Festival 3», 25 Μαΐου 2016.
No comments:
Post a Comment