July 26, 2013

Ο Αλέκος μπήκε στον παράδεισο!




Το έργο. Αλέκος Σακελλάριος: δημοσιογράφος, χρονογράφος, ευθυμογράφος, συγγραφέας θεατρικός _ κωμωδιών (στις πιο επιτυχημένες με συν-συγγραφέα τον Χρήστο Γιαννακόπουλο) που έγραψαν και παίζονται ακόμα και επιθεωρήσεων _, στιχουργός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης στον κινηματογράφο και στο θέατρο… Έγραψε ιστορία. Έξοχος, αξιοζήλευτος, απολαυστικός δάσκαλος του χρονογραφήματος, συγγραφέας με χιούμορ, με αίσθηση της ατάκας, με αίσθηση της οικονομίας, με έξυπνα θέματα πριν εξαντληθεί και «ευκολύνει», προς το τέλος, τις επιλογές του.

Συμπληρώνονται φέτος εκατό χρόνια από τη γέννησή του. Και ο Δημήτρης Μαλισσόβας ετοίμασε με τον ευφυή τίτλο «Ο Αλέκος βγήκε απ’ τον παράδεισο» ένα μουσικοθεατρικό θέαμα _ που παίχτηκε το χειμώνα και επαναλαμβάνεται τώρα _ αφιερωμένο στον Αλέκο Σακελλάριο. Έδεσε, με σύμβουλο την Τίνα Σακελλάριου, μία επιλογή χαρακτηριστικών χρονογραφημάτων του συγγραφέα που συνδέονται με στιγμές της ζωής του και αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία (ή από συνεντεύξεις του;) με μία ευρύτατη γκάμα τραγουδιών σε στίχους του και με κείμενα δικά του _ εικάζω, γιατί στο μονόφυλλο που μοιράζεται στο θέατρο μόνον ως σκηνοθέτης αναφέρεται.

Εύκολη δουλειά θα μου πείτε _ ο Σακελλάριος άφησε ένα μεταλλείο κειμένων και στίχων να διαλέξεις. Πολύ δύσκολη, θα σας απαντούσα διαφωνώντας. Εφόσον θέλεις να κάνεις δουλειά σοβαρή και όχι στο πόδι, όπως συνήθως συμβαίνει στις περιπτώσεις αυτές του «ελαφρού» θεάτρου και της «ελαφράς» μουσικής, όπου ετοιμάζονται βιβλία, βιογραφίες, αυτοβιογραφίες, παραστάσεις, θεάματα… στο άρπα - κόλλα. Ο Δημήτρης Μαλισσόβας, αντίθετα, επέλεξε _ και η επιλογή θα πρέπει να ήταν ακόμα πιο δύσκολη στη δεδομένη περίπτωση λόγω ακριβώς του πακτωλού τού υλικού _ κείμενα και τραγούδια που δένονται μεταξύ τους εξαιρετικά. (Κι ας αποσιωπάται βέβαια η συνεργασία του Σακελλάριου με τον χουντικό «Ελεύθερο Κόσμο»…). Η σύνθεσή του για δύο πρόσωπα _ ο Σακελλάριος και μία γυναίκα που υποδύεται γυναίκες της ζωής του, από τη μητέρα του μέχρι συζύγους του _, με εντυπωσιακή επιδεξιότητα περνάει από το τρίτο πρόσωπο και την αφήγηση στο πρώτο πρόσωπο θεμελιώνοντας θεατρικότητα απρόσμενη.

Η παράσταση. Ο ίδιος ο Δημήτρης Μαλισσόβας υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Και τη σύνθεσή του αυτή την παρουσιάζει ανάλαφρα, όπως ταιριάζει στο θέμα του, με εξαίρετους ρυθμούς, καλόγουστα και με πολύ χιούμορ απόλυτα συμβατό με το χιούμορ του Σακελλάριου της εποχής της ακμής του.

Καθοριστική η συνεργασία στο μουσικό μέρος της παράστασης του έμπειρου Νίκου Λαβράνου που υπογράφει τις ενορχηστρώσεις και ακαταπόνητος διευθύνει ορμητικά την καλή ζωντανή ορχήστρα ενώ τα κοστούμια του Miltos που αλλάζει η Χριστίνα Αλεξανιάν ανεβάζουν την αισθητική της παράστασης.

Οι ηθοποιοί. Η Χριστίνα Αλεξανιάν έχει μέτρο, γούστο, ελαφράδα και αυτό που ονομάζουμε τάλαντο. Χωρίς να έχει ρόλο να υποστηρίξει, με χιούμορ και με μέτρο, δίνει το μέγιστο δυνατόν. Η φωνή της, πολύ καλή στην αρχή, δείχνει στη συνέχεια να κάμπτεται και να χάνει τους σωστούς τόνους. Αυτό είναι και το μόνο πρόβλημα της παράστασης, που εξαιτίας του το δεύτερο μέρος πέφτει κάπως _ τη βραδιά που το είδα εγώ, τουλάχιστον. Αλλά, επειδή πρόκειται για ηθοποιό και όχι τραγουδίστρια, κολάζεται.

Εκείνος που για μένα ήταν η έκπληξη είναι ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης. Έχω διαπιστώσει πως έχει ικανότητες και φωνάρα και τον βλέπω πάντα να προσπαθεί το καλύτερο ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Αλλά ποτέ δεν τον έχω δει τόσο καίριο, τόσο άμεσο, με τόσο χιούμορ, σε τόση _ διαρκή! _ επαφή με το κοινό, σε τόση ετοιμότητα ενώ ούτε σε ρόλο πατάει ούτε τα κείμενα που έχει να υπερασπιστεί είναι θεατρικά _ χρονογραφήματα είναι. Ίσως στο είδος αυτό έχει το χάρισμα που πρέπει να το εκμεταλλευτεί. Προσέχοντας μόνο το σώμα του που το έχει αφήσει να βαρύνει με αποτέλεσμα να βαραίνει την κίνησή του.

Το συμπέρασμα. Μία υποδειγματικής δροσιάς  μουσικοθεατρική παράσταση που ανατρέπει την εικόνα πως ελαφρό θέαμα = φτηνό θέαμα. Θα το απολαύσετε, ειδικά αν είστε και… κάποιας ηλικίας.



Θέατρο «Badminton» / Μουσικό Προαύλιο, 16 Ιουλίου 2013

No comments:

Post a Comment