August 2, 2020

Ένας ήρως με κομπιούτερ ή Βυσσοδομώντας εποικοδομητικά...

Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια... 22

Δείτε στο Netflix το πολονέζικο (με ελληνικούς υπότιτλους) «Hejter» / «The Hater» («Αυτός που μισεί»): η καινούργια (Μάρτιος 2020), μετά το περσινό, έξοχο «Corpus Christi», ταινία του Γιαν Κομάσα. Ο Κομάσα έχει κάνει μία απερίφραστα πολιτική ταινία που

θεωρείται σίκουελ ή σπιν-οφ της παλαιότερής του (2011) «Δωμάτιο αυτοκτονίας». Μία ταινία που ανατέμνει την επικίνδυνη πολιτική κατάσταση στη σημερινή Πολονία αλλά και, γενικότερα, τους σατανικούς, μέσω των social media και των fake news τα οποία έντεχνα ρίχνονται, πολιτικούς «σχεδιασμούς» και υπονομεύσεις που μπορούν πια να καθορίσουν, όπως έχει αποδειχθεί, την έκβαση εκλογών και την τύχη πολιτικών προσώπων.


Ο αδίστακτος νεαρός Τόμας Γκιέμζα (ιδανικός για το ρόλο, ο 27χρονος Μάτσεϊ Μουσιαλόφσκι), μέσα από το εξαιρετικό σενάριο του Ματέους Πάτσεβιτς (που υπέγραφε και το, επίσης εξαιρετικό, σενάριο του «Corpus Christi»), ελίσσεται και εξελίσσεται, στην σπαρασσόμενη από ρατσιστικές διαδηλώσεις Πολονία -χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, από τα συνεχή ψέμματα και τους κοριούς μέχρι την εκμετάλλευση γκέι καταστάσεων και μέχρι «κρεβάτια», και παίζοντας σε διπλό ταμπλό-, από το τίποτα και τη λογοκλοπή στην πανεπιστημιακή εργασία του, που οδηγεί στην αποβολή του, σε αφανή κινητήρια δύναμη της

υπονόμευσης της προεκλογικής εκστρατείας ενός προοδευτικού πολιτικού και της δολοφονίας του από έναν πορωμένο ακροδεξιό. Καταφέρνοντας, τελικά, να αναδειχθεί σε... ήρωα και να συνεχίσει την αποτρεπτική άνοδό του. Συμβολική ματιά στη δολιότητα και στη μεθοδολογία της σημερινής αδίστακτης παγκόσμιας πολιτικής των τεχνασμάτων, της βίας, των εκφοβισμών, των εκβιασμών και των δολοπλοκιών μέσω των οποίων ασκείται, ματιά τολμηρή που μας αφορά άμεσα.



Το συγκλονιστικό φινάλε -η επίθεση και μαζική σφαγή υπό τους ήχους του (μπετοβενικού) Ύμνου (της Χαράς) της Ευρωπαϊκής Ένωσης-, το αποκορύφωμα της σαρκαστικής, δηλητηριώδους οπτικής του πολονού σκηνοθέτη, η οποία ολοκληρώνεται με την απόλυτη δικαίωση του άνευ ορίων ανήθικου τέρατος Τόμας και την επιβολή των όρων του στο φορτωμένο με ανθοδέσμες ευγνωμοσύνης γραφείο του. 

Άψογη όλη η διανομή -στο ρόλο της Μπεάτα η έξοχη Αγκάτα Κούλεσα, η Βάντα στην «Ida» και Ιρένα στον «Ψυχρό πόλεμο» του Παβλικόφσκι, που ξέρει να «μιλάει» και στις σιωπές της. 

Μία σπουδαία ταινία! Δεν είναι τυχαίο ότι το «The Hater» τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Αφηγηματικό Διαγωνιστικό Τμήμα του φετινού Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, Φεστιβάλ που προωθεί τον ανεξάρτητο κινηματογράφο.

Και επειδή, ενίοτε, η πραγματικότητα αντιγράφει την τέχνη, τρεις εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων της ταινίας, ένα τραγικό γεγονός ήρθε να την «επιβεβαιώσει»: η δολοφονία του επί χρόνια προοδευτικού δημάρχου του Γκντανσκ Πάβελ Αντάμοβιτς από έναν νεαρό του ακροδεξιού χώρου, με ψυχολογικά προβλήματα...

Όλος ο κόσμος, μια σκηνή...

No comments:

Post a Comment