


Η ερωτευμένη
Κόνι, που δεν έχει μάθει ότι τα χάπια του Τρίσταν είναι, τελικά, ίδια με τα
δικά της και που νομίζει το αντίθετο, του περνάει, στόμα με στόμα, το δικό της
χάπι. Μοιραία κίνηση: εκείνος, από την υπερβολική δόση, παθαίνει σοκ -ολική αμνησία.
Παροδική λένε οι γιατροί. Η Κόνι θα του σταθεί με μεγάλη υπομονή. Θα διαλύσει το δεσμό της και θα
τον πάρει σπίτι της -το μέλλον άδηλο. Η Λόρνα θα πέσει σε άλλη μία κρίση κατάθλιψης. Σοβαρή. Ο
Τόμπι της συμπαραστέκεται. Εκείνη, στο τέλος, αποφασίζει να πάρει τα
αντικαταθλιπτικά που της δίνει.

Η συγγραφέας,
βέβαια, μπορεί να μιλάει για το θρίαμβο του έρωτα αλλά το πρίσμα της είναι διαφορετικό:
πλέκει το θέμα της αυτό με ένα δεύτερο που καίει -και που τελικά κυριαρχεί: τα ψυχοφάρμακα
και οι παρενέργειές τους. Τα θέματά της αυτά τα χειρίζεται με έναν εξαιρετικά
ενδιαφέροντα τρόπο: γερή αίσθηση της δραματικής οικονομίας, σφιχτοδεμένη πλοκή,
τέσσερα πρόσωπα που χαρακτηρίζονται με επιτυχία, καλοζυγισμένη ισορροπία ανάμεσα
στα δύο ζευγάρια -γιατροί και πειραματόζωα-, ευφάνταστες λύσεις, θεατρικότατοι,
ελλειπτικοί διάλογοι, ατάκες που δεξιοτεχνικά και με απαράμιλλη ακρίβεια «διακόπτονται»...
Σίγουρα το σύνολο το διακρίνει μία εγκεφαλικότητα -ιδιαίτερα στις συζητήσεις
των δύο γιατρών- αλλά αυτή δεν το εμποδίζει να ζεσταθεί από χιούμορ και, προς το
τέλος, από ανθρωπιά. Η Πρεμπλ καταφέρνει με ιατρικούς όρους να κάνει παλλόμενο θέατρο.


Η παράσταση. Ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, πάνω σε
μία εξαιρετική, άμεση, θεατρικότατη μετάφραση που υπογράφει ο ίδιος -δύσκολη δουλειά
με όλες αυτές τις συγκοπές στο διάλογο-, οργάνωσε μία καθηλωτική παράσταση. Με
εξαίρετους ρυθμούς, με μεγάλη ακρίβεια, με μία διαρκή, απρόσκοπτη ροή. «Ψυχρή»,
εργαστηριακή, όπως αρμόζει στο «ιατρικό» της θέμα, αλλά και εκτιμώντας και
αναδεικνύοντας το χιούμορ του κειμένου.
Αποφασιστικός
παράγοντας στο άψογο αποτέλεσμα, η λιτή αλλά τόσο, μα τόσο λειτουργική σκηνογραφία
και, κυρίως, τα βίντεο του Στάθη Μήτσιου. Σπάνια έχω συναντήσει τόσο αποτελεσματική
σκηνική χρήση του βίντεο: δουλειά τεχνικά άψογη, υψηλής αισθητικής, που
εξυπηρετεί καίρια έργο και παράσταση. Η σαφήνεια και η ακρίβεια του «ιατρικού»
μέρους σε κείμενο και παράσταση θα πρέπει πολλά να οφείλουν και στον
επιστημονικό συμβουλο Μενέλαο Καραντζά.

Οι ερμηνείες. Μία καλοσχεδιασμένη παράσταση δεν θα μπορούσε να σταθεί χωρίς τους ηθοποιούς της. Και ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης φαίνεται να έχει διδάξει τους δικούς του με μεγάλη προσοχή οδηγώντας το αποτέλεσμα σε ένα επίτευγμα.

Οι ερμηνείες. Μία καλοσχεδιασμένη παράσταση δεν θα μπορούσε να σταθεί χωρίς τους ηθοποιούς της. Και ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης φαίνεται να έχει διδάξει τους δικούς του με μεγάλη προσοχή οδηγώντας το αποτέλεσμα σε ένα επίτευγμα.
Η Άννα Μάσχα,
μία από τις καλύτερες ηθοποιούς της γενιάς της, και ο Αντώνης Καρυστινός έχουν
βρει τις ανάσες και τους ρυθμούς του κειμένου και κάνουν ερμηνείες πάνω σε
ρόλους με ψυχρό και καθόλου συγκινησιακό υπόστρωμα -διόλου εύκολη δουλειά. Λίγο-πολύ,
όμως, αναμενόμενο από δύο καλούς και έμπειρους ηθοποιούς.

Το συμπέρασμα. Ένα πολύ ενδιαφέρον έργο, που αγγίζει
σημερινά προβλήματα και τολμάει να αγγίξει την καυτή πατάτα
φάρμακα/φαρμακευτικές εταιρείες/γιατροί χωρίς να αγνοεί τη «χημεία» του έρωτα, σε
μία εξαίρετη παράσταση ερμηνευμένη από ένα τέλειο κουαρτέτο. Μία έκπληξη -κάθε
άλλο «τηρουμένων των αναλογιών»...- που παίρνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις -γεγονότος-
μέσα στό άνυδρο τοπίο -στην έρημο θα ήταν πιο σωστό...- των ΔΗΠΕΘΕ. Μην τη
χάσετε αν ζείτε στην Πάτρα ή όταν έρθει στην Αθήνα.
(Οι φωτογραφίες του Βασίλη Σπύρου).
(Οι φωτογραφίες του Βασίλη Σπύρου).
Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», Πάτρα, από
το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας, 26 Δεκεμβρίου 2014.
No comments:
Post a Comment