Το Τέταρτο Κουδούνι /8 Ιανουαρίου 2015
Καλή (τέλος πάντων, που λέει ο λόγος, έτσι όπως άρχισε...) χρονιά! Σ’ όλους σας.
Έξυπνη γυναίκα η Ξένια Καλογεροπούλου. Και τυχερή. Καθόλου δεν την έβαλε κάτω η ηλικία. Αποδέχτηκε το χρόνο, παρέμεινε και παραμένει πάντα με ενεργές τις δυνάμεις της, έκανε αυτό που της άρεσε να κάνει -και το ’κανε πολύ καλά-, επέλεξε συντρόφους και φίλους και συνεργάτες που της άξιζαν κι ενώ η φύση τής στέρησε ένα παιδί που διακαώς το επιθυμούσε και για το οποίο τόσο αγωνίστηκε, τόσο πάλεψε χωρίς να καταφέρει να το αποκτήσει, τελικά την αποζημίωσε. Με τον Θωμά Μοσχόπουλο -καλύτερο γιο δε θα μπορούσε να ’χει.
Βρέθηκε πλάι της -νεαρός σκηνοθέτης ακόμα-, εκείνη τον εμπιστεύτηκε, συνεργάστηκε καρποφόρα μαζί του, ακούμπησε πάνω του και του πέρασε την «Πόρτα» της. Σοφή σκέψη κι ακόμα σοφότερη απόφαση. Έξυπνος άνθρωπος, καλλιεργημένος, ευαίσθητος, συμπαθέστατος, με χιούμορ, έγκυρος αποδέκτης των μηνυμάτων της εποχής, δουλευταράς, μεθοδικός, ικανός καλλιτέχνης, με εξαίρετες παραστάσεις στο ενεργητικό του, με τη διοικητική/καλλιτεχνική πείρα του «Θεάτρου του Νότου» και του «Αμόρε» πίσω του, πλάι στον Γιάννη Χουβαρδά ως συνδιευθυντής πρώτα, μόνος του κατόπιν -ο Χουβαρδάς επίσης τον εμπιστεύτηκε, ο Θωμάς Μοσχόπουλος όντως είναι ο άνθρωπος που μπορείς να τον εμπιστεύεσαι-, αναλαμβάνοντας την καλλιτεχνική διεύθυνση της «Πόρτας» προχώρησε στη σύνθεση, για την πρώτη σεζόν, ενός πλούσιου προγράμματος-βεντάλιας -θέατρο για μεγάλους και μικρούς, χορός, μουσική...- πολύ ενδιαφέροντος, με σύνεση και σοβαρότητα καταρτισμένου. Το οποίο -ομολογώ πως φοβόμουνα τον πληθωρισμό- δείχνει να καρποφορεί. Αν το στοίχημα κερδηθεί θα ’ναι ελπιδοφόρο για το θέατρό μας που άγεται και φέρεται πια από... -άντε, ας μην εκφραστώ.
Είδα μέσα σε οκτώ μέρες τρεις απ’ τις πρώτες παραστάσεις της ανανεωμένης «Πόρτας» κι είδα το θέατρο γεμάτο. Κι επιπλέον είδα τρεις παραστάσεις με τις οποίες ευφράνθηκα. Και με τις τρεις -δεν είναι δα και συνηθισμένο αυτό: τον «Σλάντεκ» του Χόρβατ σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά και τον «Λίλιομ» του Μόλναρ σε σκηνοθεσία του ίδιου του Θωμά Μοσχόπουλου και, μαζί με τις βαφτιστήρες μου, «Το μυστήριο της πολιτείας Χάμελιν» -μια παράσταση για παιδιά με κείμενο και σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, και πάλι, και μουσική του Κορνήλιου Σελαμσή.

Είναι η αίσθηση που είχα: μια «Πόρτα» γεμάτη και πάλι από παιδάκια τα οποία κλήθηκαν -στιγμή μοναδική- να σηκωθούν και ν’ ακολουθήσουν τον αυλητή, υποδυόμενα τα παιδάκια του Χάμελιν που χάθηκαν. Ξαφνικά, καθώς τα ’βλεπα έτσι, όλα μαζί, τα 42 χρόνια της Παιδικής Σκηνής του θιάσου Γιάννη Φέρτη-Ξένιας Καλογεροπούλου που μετεξελίχθηκε σε Παιδική Σκηνή του θιάσου Ξένιας Καλογεροπούλου και, κατόπιν, σε «Μικρή Πόρτα» και που τα ’χω παρακολουθήσει απ’ το ’72 βήμα-βήμα άρχισαν να τρέχουν σαν τρέιλερ στο μυαλό μου. Σκηνές, στιγμές αλησμόνητες, πρόσωπα, συγκινήσεις, χρώματα, μουσικές, φωνούλες παιδικές, φατσούλες, χεράκια ιδρωμένα, ματάκια διάπλατα ανοιγμένα...
Δεν ξεχνώ. ΠΟΤΕ. Επιπλέον, τώρα που είδα στην «Πόρτα» ν’ αναγεννάται μέσα απ’ τον Θωμά Μοσχόπουλο το θέατρο για παιδιά όπως το οραματίστηκε -να σέβεται τα παιδιά και τον εαυτό του- η Ξένια Καλογεροπούλου κι όχι όπως το κατάντησαν και το κάνουν οι περισσότεροι στους καιρούς μας..., συγκινήθηκα κιόλας. Πολύ. Και σκεφτόμουνα πως η Ξένια Καλογεροπούλου θα ’ναι ευτυχισμένη. Της αξίζει όμως.
Με την ευκαιρία, ν’ αποσπάσω απ’ την -πολύ καλή- συνέντευξη του Θωμά Μοσχόπουλου στην Έφη Μαρίνου, που δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» -με καίει το θέμα...: «Δεν έχουμε ιδέα πια τι επηρεάζει το κοινό. Υπάρχουν έντυπα που σου τηλεφωνούν εντελώς απροκάλυπτα λέγοντας: ‘Θέλω τόσα για να σε βάλω στον οδηγό θεάτρου’. Ενα νταβατζιλίκι που για να σταματήσει πρέπει να πάψουμε εμείς την παραδοχή ότι εκδιδόμαστε». Η δημοσιογραφική ξεφτίλα των καιρών μας...
Σε κώμα βρίσκονται τα ΔΗ(μοτικά)ΠΕ(ριφερειακά)ΘΕ(ατρα) εδώ και χρόνια. Κάτι ψιχία τους πετάει το υπουργείο Πολιτισμού (;) κι όσα λειτουργούν ακόμα, λειτουργούν, αν δεν κατέληξαν τοπικοί ερασιτεχνικοί θίασοι, χάρη στις θυσίες και στους αγώνες κάποιων καλλιτεχνικών διευθυντών και χάρη σε κάποιους δημάρχους που τα στηρίζουν ακόμα οικονομικά.
Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, ίσως, είναι το μόνο που μπορεί να ισχυριστεί πως δε φυτοζωεί αλλά πως λειτουργεί προσφέροντας ακόμα κάτι ουσιαστικό το οποίο μάλιστα μπορεί να θεωρηθεί γεγονός ακόμα και για την κορεσμένη αθηναϊκή θεατρική πιάτσα. Χάρη στον Θοδωρή Αμπαζή που το διευθύνει και χάρη στον Δήμο Πατρέων.
Βρέθηκα τα Χριστούγεννα στην Πάτρα και είδα τις δυο παραστάσεις που παίζονται εκεί -στον «Απόλλωνα».


Και την «Βασίλισσα του χιονιού» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν -μια παράσταση για παιδιά. Αλλά όχι απλώς ως άλλο ένα θεατροποιημένο παραμύθι. Αλλά μετασχηματισμένο απ’ τον Θοδωρή Αμπαζή -ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία-, με μουσική του και σε λιμπρέτο της -καλής- ηθοποιού- Σοφιάννας Θεοφάνους, σε όπερα! Αυτή κι αν είναι τολμηρή απόφαση! Σε μια επαρχιακή πόλη, όπερα για παιδιά -έστω και πάνω σ’ ένα γνωστό παραμύθι; Κι όμως! Δε λειτούργησε απλώς. Φίσκα είναι το θέατρο. Με τον Θοδωρή Αμπαζή -δραστήριος κι έξυπνος άνθρωπος- να ’χει προλειάνει το έδαφος στέλνοντας εκ των προτέρων στα σχολεία το cd με τη μουσική του έργου, ώστε τα παιδάκια να ’ναι προετοιμασμένα και να μην τα ξενίσει το άκουσμα. Το αποτέλεσμα τον δικαιώνει: μια καλόγουστη παράσταση με την αισθητική που χαρακτηρίζει τον Κένι ΜακΛέλαν, ο οποίος, με κάθε άλλο παρά μεγάλο προϋπολογισμό..., υπογράφει ευφάνταστα σκηνικά και κοστούμια, και με έξι ικανούς τραγουδιστές/ηθοποιούς να στηρίζουν με θέρμη την πρόταση.
Είδα την «Προδοσία», το μετατσεχοφικό αυτό αριστούργημα του Πίντερ, την Πρωτοχρονιά στο ΚΘΒΕ. Στο λεγόμενο «Νέο Υπερώο» του ΚΘΒΕ, στην Θεσσαλονίκη, στο κτίριο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Στην άθλια αυτή, κακήν-κακώς διαμορφωμένη σε θέατρο επί καλλιτεχνικής διεύθυνσης Σωτήρη Χατζάκη, αίθουσα. Κρύο και των γονέων, όλοι με τα παλτά και τα μπουφάν μας, στριμωγμένοι -καλό αυτό, σε τελευταία ανάλυση, για να ζεσταθούμε κάπως...-, σε κάτι καρέκλες που χωρούν άτομα κάτω των 50 κιλών... Αυτό δε μ’ εμπόδισε να χαρώ τη δουλειά της Γλυκερίας Καλαϊτζή που υπέγραφε τη σκηνοθεσία. Και που έδειξε πολύ καλά πως ξέρει τι σημαίνει Πίντερ, τι σημαίνουν οι παύσεις κι οι σιωπές του.



Μετανοείτε αμαρτωλοί, τα ύστερα του κόζμου! Κάτι σαν κυρία Λουκά...
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή...

No comments:
Post a Comment