March 3, 2022

SOS! Πνιγόμαστε! Σε θάλασσα αίματος, σε θάλασσα μισαλλοδοξίας

 
Το Τέταρτο Κουδούνι / Τέτοιες Μέρες, Τέτοια Λόγια... 109 
 
«In mar di sangue» -με «θάλασσα αίματος- απειλεί τους Εβρέους ο Ναμπούκο των Βαβιλονίων στην όπερα του Βέρντι. 6ος αιώνας προ Χριστού. Έκτοτε πολλοί πολύ απείλησαν, έκτοτε πολλοί έπνιξαν έθνη ή και ολόκληρο τον κόσμο σε θάλασσα αίματος. Σειρά του Πούτιν, τώρα, του εισβολέα της Ουκρανίας, που απειλεί με mar di sangue ολόκληρο τον κόσμο. Και τι κάνει ο κόσμος για να αμυνθεί; Απαντάει με μια θάλασσα μισαλλοδοξίας.
Ο ροσικός λαός που εξέλεξε τον Βλαντίμιρ Πούτιν για ηγέτη του σαφώς και ευθύνεται. Όπως όλοι ευθυνόμαστε για τους ηγέτες που ’χουμε εκλέξει. Αλλά τα πογκρόμ νόμιζα πως ανήκουν πια στο παρελθόν. Ειδικά αυτό που εξαπέλυσε η Δύση εναντίον των ρόσων καλλιτεχνών ως «αντίποινα». Ήξερα ότι μπορεί να μποϊκοτάρεις τον επιδρομέα / δράστη αρνούμενος να συμμετέχεις, να συμπράττεις, να εμφανίζεσαι ως καλλιτέχνης στον τόπο του. Τώρα, πολιτιστικά ιδρύματα, καλλιτεχνικοί οργανισμοί, Όπερες, συμφωνικά συγκροτήματα, φεστιβαλικοί θεσμοί προχωρούν σε καταγγελίες καλλιτεχνών, συμβόλαια, συναυλίες, παραστάσεις ακυρώνονται, ονόματα αμαυρώνονται, καλλιτέχνες απολύονται, καλλιτέχνες εκβιάζονται να αποκηρύξουν τον Πούτιν και την εισβολή... Είτε πρόκειται για φίλους του είτε για ανύποπτους, απλώς Ρόσους. Αδυνατώ να καταλάβω το σκεπτικό. Πώς γνωρίζουν ότι ο καλλιτέχνης που ακυρώνουν δεν είναι εναντίον του Πούτιν και εναντίον της εισβολής αλλά έχει διάφορους λόγους -για παράδειγμα οικογένεια στην Ροσία...- που αρνείται να τον αποκηρύξει δημόσια.
Στον τορό, εκ των πρώτων -μη και χάσει...- το δικό μας υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού -η υπουργός προσωπικά. «Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, έδωσε σήμερα οδηγίες να ανασταλεί οποιαδήποτε υλοποίηση, συνεργασία, προγραμματισμός ή συζήτηση εκδηλώσεων με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς. Σημειώνεται ότι η ήδη αναβληθείσα εκδήλωση του Gala Όπερας, που ήταν προγραμματισμένη για την Πέμπτη 3 Μαρτίου, ακυρώνεται, όπως και η μετάδοση της παράστασης «Η Λίμνη των Κύκνων», στο πλαίσιο του κύκλου The Bolshoi Ballet Live from Moscow, την Κυριακή 6 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών», ήταν η ανάρτηση την οποία έσπευσε να κάνει αδειάζοντας το Μέγαρο που, κρατώντας τα προσχήματα, είχε ανακοινώσει αναβολή του gala στο οποίο θα συμμετείχε, μαζί με τον δικό μας βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά, η κορυφαία αζέρα σοπράνο Ντινάρα Αλίεβα, που ανήκει στη δύναμη της Όπερας Μπολσόι -χωρίς, στη συγκεκριμένη περίπτωση, να το εκπροσωπεί.
Πριν αλέκτορα φωνήσαι, σήμερα, ως διά μαγείας, εξαφανίστηκαν απ’ τη σελίδα του Μεγάρου Μουσικής και ο δεξιοτέχνης της βιόλας και μαέστρος Γιούρι Μπασμέτ με το σύνολό του οι «Σολίστ της Μόσχας, που χαν μάλιστα εγκαινιάσει τη λειτουργία του Μεγάρου το 1991 (συναυλία προγραμματισμένη στις 29 Μαρτίου), ο Μεγάλος  πιανίστας Γκριγκόρι Σοκόλοφ (ρεσιτάλ προγραμματισμένο στις 14 Απριλίου) και το νεαρό, ανερχόμενο αστέρι του πιάνου, η 15χρονη Αλεξάντρα Ντόβγκαν (ρεσιτάλ προγραμματισμένο για τις 15 Απριλίου). Γιατί είναι Ρόσοι. Και γιατί αυτές είναι οι οδηγίες της κ. υπουργού. Απορώ πώς ο Γιάννης Βακαρέλης, ένας επίσης σπουδαίος πιανίστας, ένα καλλιτέχνης ο ίδιος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου, συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις και δεν έχει ακόμα παραιτηθεί...
Το τραγικότερο, όμως, είναι ότι στο κυνήγι -ροσίδων- μαγισσών έχει εμπλακεί ένας ευρύς κύκλος καλλιτεχνών, διανοούμενων, δημοσιογράφων του πολιτιστικού ενώ αυτοί θα ’πρεπε να ’ναι οι πρώτοι που θα αντιστέκονταν στο πογκρόμ αυτό... Διαβάζω, αντίθετα, να ξεχύνεται, μέσα από λεξιλόγιο, ενίοτε, νταλικιέρηδων -με την κακή έννοια-, χυδαιότητα, κακία, δηλητήριο, χολή, όξος, όπου εμπλέκονται απ’ τον Γκεργκίεφ και την Νετρέμπκο έως ακόμη κι o... Κεν Λόουτς.
Απορώ: δεν το καταλαβαίνουν πόσο επικίνδυνο είναι; Στις ΗΠΑ έχουν μια ευκολία λόγω προπαίδειας στον μακαρθισμό, εδώ; Ίσως υπάρχει μια τάση διαμορφωμένη απ’ την εποχή του Εμφύλιου, που να τη, πετιέται αποξαρχής...  
Θέλω να ελπίζω ότι δε θα πνιγούμε, τελικά, όλοι μαζί σ’ αυτή τη θάλασσα της μισαλλοδοξίας.

No comments:

Post a Comment