September 19, 2019

Το καινούργιο έργο του Μάρτιν Σέρμαν ανεβάζει ο Γιάννης Λεοντάρης στον «Σταθμό» του Μάνου Καρατζογιάννη


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 


«Όπως πάει το ποτάμι» είναι ο -ελληνικός- τίτλος του πιο πρόσφατου έργου του ξεχωριστού αμερικανού συγγραφέα Μάρτιν Σέρμαν «Gently Down the Stream» που θα παρουσιαστεί, για πρώτη φορά στην Ελλάδα (την οποία ο Σέρμαν πολύ αγαπάει και συχνά επισκέπτεται) αλλά και στην ηπειρωτική Ευρώπη, απ’ τις 23 Απριλίου και μέχρι τις 7 Ιουνίου 2020, στο θέατρο «Σταθμός» που διευθύνει καλλιτεχνικά ο Μάνος Καρατζογιάννης, παραγωγή της «Lead-in-Arts ΑΜΚΕ», επιχορηγούμενη απ’ το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Μεταφραστής ο Αντώνης Πέρης,
σκηνοθετεί ο Γιάννης Λεοντάρης και πρωταγωνιστούν ο Περικλής Μουστάκης (φωτογραφία: Κυριάκος Μακαρονίδης), ο Μάνος Καρατζογιάννης κι ο Μάνος Στεφανάκης.
Με το έργο αυτό ο 81χρονος πια Μάρτιν Σέρμαν επιστρέφει, 38 χρόνια (όταν το νέο έργο γράφτηκε) μετά το «Bent» (1979)
-έργο-ορόσημο, γραμμένο για τις διώξεις των ομοφυλόφιλων στη ναζιστική Γερμανία, που ξεκίνησαν το 1934 με τις μαζικές δολοφονίες της «Νύχτας των Μεγάλων Μαχαιριών» για να καταλήξουν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης/εξόντωσης
και στα ραμμένα στις στολές τους «ροζ τρίγωνα», που βοήθησε καθοριστικά στη συνειδητοποίηση, από τα ευρύτερα στρώματα που το αγνοούσαν παντελώς, ότι οι ομοφυλόφιλοι υπήρξαν επίσης θύματα του Ολοκαυτώματος- στο θέμα της ομοφυλοφιλίας. Θέλοντας, αυτή τη φορά, να δείξει πόσο έχουν πια αλλάξει τα πράγματα στην γκέι κοινότητα στη διάρκεια της ζωής του.
Στο «Όπως το ποτάμι», ένα συγκινητικό αλλά και με χιούμορ σαρκαστικό, ρομαντικό έργο για τρία πρόσωπα, που έκανε την πρεμιέρα του στην Νέα Ιόρκη το 2017, με τους Χάρβεϊ Φάιερστιν, Γκάμπριελ Έμπερτ και Κρίστοφερ Σίαρς στους τρεις ρόλους, σε σκηνοθεσία του Σον Ματίας -ο οποίος είχε ανεβάσει παλαιότερα και το «Bent»- και που παρουσιάστηκε, φέτος τον Φεβρουάριο, σε ανέβασμα του ίδιου σκηνοθέτη, και στο Λονδίνο, μ’ επιτυχία και διθυραμβικές κριτικές και στις δυο περιπτώσεις, ο Μπο, ένας ηλικιωμένος αμερικανός πιανίστας που ζει στο Λονδίνο, ομοφυλόφιλος που πέρασε δια πυρός και σιδήρου -και από τη δεκαετία του ’80, δεκαετία της εμφάνισης του AIDS και του τρόμου για τους γκέι- και που ακράδαντα πιστεύει πως μια ομοφυλόφιλη σχέση έχει ημερομηνία λήξης, στα 62 του συναντάει διαδικτυακά
τον Ρούφας, έναν 29χρονο εκκεντρικό, διπολικό ομοφυλόφιλο δικηγόρο ο οποίος γοητεύεται από το παρελθόν που ο Μπο αντιπροσωπεύει και κάνουν σχέση. Από την οποία και οι δυο μαθαίνουν: ο Μπο πως τα πράγματα έχουν πια αλλάξει στην γκέι κοινότητα και ο Ρούφας για την πολυπλοκότητα, τις δυσκολίες και, κάποτε, την επικινδυνότητα που είχαν παλαιότερα οι ομοφυλόφιλες συναντήσεις, για τις ήττες αλλά και τους θριάμβους του γκέι κινήματος. Η ερωτική τους σχέση θα λήξει αλλά όχι και η συναισθηματική. Όταν ο Ρούφας παντρεύεται τον Χάρι, ο Μπο θα ’ναι κοντά τους καθώς αντιλαμβάνεται ότι τις πεποιθήσεις του τις έχει ανατρέψει η ζωή. 
Τον Μάρτιν Σέρμαν μας τον γνώρισε στην Ελλάδα, το 1980/1981, ο Γιώργος Θεοδοσιάδης που ανέβασε το «Μπεντ» στο θέατρο «Αθηνά» για το θίασο του Γιάννη Φέρτη ο οποίος συμπρωταγωνιστούσε με τον Πέτρο Φυσσούν -δυο σημαδιακές ερμηνείες. 
Αξίζει να σημειωθεί πως φέτος θα δούμε στην Αθήνα, στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο» απ’ την Δέσποινα Μπεμπεδέλη και σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, και τον συγκλονιστικό μονόλογο του Μάρτιν Σέρμαν «Ρόουζ» (1999), που, εδώ πρωτοπαρουσίασε, το 2000/2001, στο «Ιλίσια Studio» και με σκηνοθέτη τον Κοραή Δαμάτη, η Αντιγόνη Βαλάκου, σε μια ερμηνεία-σταθμό την οποία επανέλαβε, το 2003/2004, στο «Χώρα». 

No comments:

Post a Comment