Το Τέταρτο Κουδούνι / 10 Οκτωβρίου 2013
Πρώτα η υπόθεση Σταύρος Ξαρχάκος, ύστερα η υπόθεση Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, τώρα η υπόθεση Δημήτρης Μαυρίκιος… Κάθε δεύτερη βδομάδα όλο και κάτι σκάει στο υπό τον Σωτήρη Χατζάκη (και τη σκηνογράφο κ. Έρση Δρίνη, ως προκύπτει εκ των συμφραζομένων) Ν.Ε.Θ. («Νέο» Εθνικό Θέατρο).


Πού ξέρετε, όμως; Μπορεί κι εδώ να επωάζεται ανάλογο «κόμμα» με τίτλο «Οι Φίλοι του Σωτήρη»…
Είδα την «Θλιμμένη Τζάσμιν» του Γούντι Άλεν. Μη μου θυμώσετε αλλά δεν τρελάθηκα. Μια απλώς συμπαθητική ταινία μού φάνηκε. Και την Κέιτ Μπλάντσετ, που ’ναι κι αγαπημένη μου, πολύ καλή τη βρήκα αλλά σαφώς μου ’χει αρέσει πολύ περισσότερο σ’ άλλους ρόλους. Αλλά δεν ειν’ αυτό το θέμα μου. Το θέμα μου είναι πως έμεινα με την απορία ότι ενώ ήδη απ’ το πρώτα πλάνα κατάλαβα ότι πρόκειται για διασκευή απ’ το «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τενεσί Γουίλιαμς _ ναι, καλή, δημιουργική διασκευή αλλά, πάντως, διασκευή _, ούτε μια, σύντομη αναφορά, ούτε μια, έστω, αράδα δε διάβασα περί αυτού στους τίτλους _ αρχής τε και τέλους.
Έψαξα έως και στην επίσημη ιστοσελίδα της ταινίας, τίποτα.
Καλά, εδώ γίνεται χαμός με τα πνευματικά δικαιώματα, καλά εδώ ολόκληρη αμερικάνικη κινηματογραφική βαριά βιομηχανία έχουμε, κανένας δεν αντέδρασε; Κανένας δε διεκδίκησε δικαιώματα Τενεσί Γουίλιαμς; Δεν υπάρχουν δικαιώματα; Ξέρω πως αυτά αβέρτα συμβαίνουν εν Ελλάδι _ κάποτε είχα βγάλει στη φόρα μια τέτοια ιστορία κι είχα, μάλιστα, εμπλακεί σε δίκη και πώς τα κουκούλωσε στο άψε – σβήσε το κύκλωμα πού να σας τα λέω… Αλλά συμβαίνουν, τελικά, και εις Εσπερίαν…
Είδα τον «Ονιέγκιν» της Μετροπόλιταν Όπερα σε ζωντανή μετάδοση στο Μέγαρο και σας έγραψα ήδη για τα κοστούμια της _ τα ανεπανάληπτα. Διάβασα και την εξαιρετική συνέντευξη της Χλόης Ομπολένσκι στην Ίσμα Τουλάτου _ μαζί με το ρεπορτάζ για την πρεμιέρα _, στο «Βήμα», στην ηλεκτρονική έκδοση.

Το διάβασα, γραμμένο από μια κυρία, στο ιστολόγιο «Τόπος Θεάτρου»: «Έχω πεθυμήσει να δω μια ωραία κλασική παράσταση. Μια παράσταση που να βασίζεται στο κείμενο, στις εσωτερικές ερμηνείες. Χωρίς εφέ, χωρίς ανούσιους μοντερνισμούς, χωρίς ‘βασισμένο στο....’ και χωρίς το απαραίτητο γυμνό... Αισθάνομαι, σα θεατής, ότι πολλές παραγωγές με αντιμετωπίζουν σαν πεινασμένο καταναλωτή. Σα γάϊδαρο που κυνηγάει το καρότο. Αν κάποιος έχει δει μια παράσταση και έχει συγκινηθεί παρακαλώ να το πει. Ευχαριστώ εκ των προτέρων». Κάποιες στιγμές νοιώθω να 'χω πεθυμήσει το ίδιο. Και με «κανονικά» σκηνικά να προσθέσω…
Προσπαθώ να βλέπω τις παραστάσεις των καινούργιων, των νεανικών ομάδων. Κάποτε έβλεπα τις περισσότερες. Τώρα πια δεν μπορώ. Δεν είναι μόνο πως κουράστηκα. Είναι πως έχουν πληθύνει τόσο πολύ... Η άμμος της θαλάσσης! Δεν τις προλαβαίνεις. Πληθωρισμός. Και τ’ αποτελέσματα πολύ φτωχά _ να το κρύψω;
Ξαφνικά, όμως, να την η εξαίρεση. Η ομάδα δεν έχει καν όνομα _ είναι οι φετινοί απόφοιτοι της δραματικής σχολής του Εθνικού. Κι η παράσταση, η διπλωματική τους εργασία ως τελειοφοίτων: «Πενθεσίλεια». Κλάιστ, Γερμανία, 19ος αιώνας και σκηνοθέτης ο δάσκαλός τους Ακύλλας Καραζήσης. Η Πενθεσίλεια των Αμαζόνων κι ο Αχιλλέας των Ελλήνων στη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου παύουν να κάνουν πόλεμο και κάνουν έρωτα.
Ο Ακύλλας Καραζήσης τους οδηγεί, μέσα απ’ την αφαίρεση και το «φτωχό θέατρο», στην ουσία του κειμένου με όργανο την _ όπως πάντα _ εξαίρετη μετάφραση της Τζένης Μαστοράκη. Το αποτέλεσμα ξεχειλίζει από φρεσκάδα και τάλαντο. Γιατί μπορεί τα δέκα παιδιά να ήξερε να τα διδάξει και να τα οδηγήσει ο Ακύλλας Καραζήσης, που, τελικά, αποδεικνύεται σκηνοθέτης – δάσκαλος, αλλά η αλήθεια είναι πως βρήκε και πρόσφορο έδαφος: είναι και τα δέκα υπέροχα. Μάνος Βαβαδάκης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά - Μάτα Γιαννάτου, Δάφνη Ιωακειμίδου - Πατακιά, Γιάννης Νιάρρος, Γιώργος Ονησιφόρου, Κατερίνα Παπανδρέου, Σπύρος Σταμούλης, Αλέξανδρος Φράγκος, τα ονόματά τους.
Πηγαίνετε να τα δείτε στο «Bios». Παίζουν τα Δευτερότριτα _ η παράσταση παρατάθηκε μέχρι τις 29 Οκτωβρίου. Θα ευφρανθείτε.
Η απορία μου: γιατί τα ταλαντούχα αυτά παιδιά δε σχηματίζουν μια σταθερή ομάδα; Τον _ καλό _ σκηνοθέτη τον έχουν. Λίγη τόλμη χρειάζεται. Και επιθετική πολιτική. Και παραμέρισμα των εγωισμών. Αν δεν το κάνουν τώρα, πότε θα το κάνουν;
Το σημερινό «Τέταρτο Κουδούνι» θα ’θελα να το αφιερώσω στον Κωστή Σκαλιόρα. Οι σχέσεις μας ήταν τυπικές. Ίσως και να μην ήξερε πόσο μ’ είχε επηρεάσει όταν, πολύ νέος ακόμα, διάβαζα στο «Βήμα» τις κινηματογραφικές κριτικές του. Πόσο, απ’ τα κείμενα αυτά, έμαθα. Έμαθα να βλέπω _ όσο γίνεται _ ψύχραιμα την καλλιτεχνική πράξη και ν' αποφεύγω να γράφω _ όσο γίνεται _ τη γνώμη μου αγοραία και προς εντυπωσιασμόν. Ίσως και να μην ήξερε πόσο Τον εκτιμούσα. Κι όχι μόνο για τη δουλειά του. Αλλά για το Ήθος και την Ευγένεια και τη Σεμνότητα που δίδαξε. Ο Κωστής Σκαλιόρας ήταν για μένα ένα μοντέλο αυτού που ονομάζουμε πνευματικό άνθρωπο και Κύριο. Θα τον θυμάμαι. Ας είναι αναπαυμένος.
No comments:
Post a Comment