August 3, 2017

Στον Ντοστογιέφσκι επιστρέφει η Ελένη Μποζά


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 

«Dostoyevskaya Metro Station» είναι ο τίτλος της βασισμένης στον Φιόντορ Μιχάιλοβιτς Ντοστογιέφσκι σκηνικής σύνθεσης που θα παρουσιάσει στην Β΄ Σκηνή του θεάτρου «Οδού Κεφαλληνίας», απ’ τις 25 Oκτωβρίου, η Ελένη Μποζά (φωτογραφία: Παναγιώτης Μουλίνος) σε δική της δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία.
Στη διανομή, ο Νίκος Γιαλελής, η Ελένη Ανδρικοπούλου, ο Κώστας Κουτρουμπής, η Νίκη Παύλου.
Πρόκειται για μια σκηνική σύνθεση το κείμενο της οποίας προκύπτει απ’ τη δραματουργική επεξεργασία τεσσάρων διηγημάτων της ώριμης περιόδου του κορυφαίου συγγραφέα: «Μια αισχρή ιστορία» (1862), «Ο κροκόδειλος» (1865), «Μπαμπόκ» (1873), «Το όνειρο ενός γελοίου» (1877).
«Σε μια εμφανώς μεταβατική στιγμή της ανθρώπινης ιστορίας, εν αναμονή της επερχόμενης δυστοπικής πραγματικότητας που προκαλεί στα άκρα την ανθρώπινη ύπαρξη», όπως σημειώνεται, «τέσσερις ηθοποιοί, με όχημα το αιχμηρό χιούμορ του Φιόντορ Μιχάιλοβιτς Ντοστογιέφσκι, διαπραγματεύονται τη σύνδεση του χτες με το σήμερα ατενίζοντας το αύριο κατάματα».
Απ’ τα συγκεκριμένα διηγήματα του Ντοστογιέφσκι σκηνική έκφραση στην Ελλάδα έχουν, ήδη,  βρει τα τρία.
Τρεις φορές έγινε αφορμή για θεατρική παράσταση «Το όνειρο ενός γελοίου»: το καλοκαίρι του 2014 παρουσιάστηκε ως μονόλογος, μ ερμηνευτή τον Δημήτρη Βερύκιο, σε σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου, αρχικά στην Λευκάδα. Η παράσταση μεταφέρθηκε, τη σεζόν 2014/2015, στην Αθήνα, στο θέατρο «Βαφείο-Λάκης Καραλής», περιόδευσε και τον επόμενο χειμώνα 2015/2016 ανέβηκε στο θέατρο «Σοφούλη» της Θεσσαλονίκης. Τη σεζόν 2015/2016 η Γλύκα Στοΐου διασκεύασε και σκηνοθέτησε «Το όνειρο ενός γελοίου» για το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Πιο πρόσφατα, το χειμώνα 2016/2017, το παρουσίασε στο θέατρό του «Μορφές Έκφρασης», ως μονόλογο που ερμήνευε ο ίδιος, ο Θωμάς Κινδύνης, σε διασκευή του και σε σκηνοθεσία Άννας Σεβαστής Τζίμα.
«Ο κροκόδειλος» έγινε παράσταση θεατρική, πρώτα, σε σκηνοθεσία Μπάμπη Καλαντζή, τη σεζόν 2006/2007, στο τότε «Άλεκτον», και, πιο πρόσφατα, το 2013/2014, στο θέατρο «Από Μηχανής», απ’ την Κατερίνα Μπερδέκα που υπέγραφε τη διασκευή για το θέατρο -μαζί με τον Στράτο Σωπύλη- και τη σκηνοθεσία.
Το «Μπαμπόκ», τέλος, μαζί με τα κοινής θεματικής διηγήματα «Επίσκεψη στη χώρα των νεκρών» του Φραντς Κάφκα και «Ο διάβολος» του Μαξίμ Γκόρκι, ήταν το «έδαφος», μ’ ενδιάμεσα ιντερμέδια που παρέπεμπαν σε αυτοσχεδιασμό καμπαρέ, για την παράσταση «Ο διάβολος» που ανέβασε ο Ανδρέας Θεοχάρης στο θέατρό του «Κορύβαντες», με την ομώνυμη ομάδα του, το 2013/2014 κι επανέλαβε το 2014/2015. Τη σεζόν 2013/2014 -μ επίσης επανάληψη την επόμενη 2014/2015- το ίδιο διήγημα ανέβασε, με τον τίτλο «Μπόμποκ», κι ο Τάσος Προύσαλης, σε διασκευή του, στο «Εσωθέατρό» του.
Ας σημειωθεί ότι με Ντοστογιέφσκι ντεμπουτάρησε στη σκηνοθεσία η Ελένη Μποζά: ως μια απ’ τους πέντε νέους σκηνοθέτες, απόφοιτους του Εργαστηρίου Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας που ’χε δημιουργήσει ο Στάθης Λιβαθινός, στο πλαίσιο της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου την οποία, εκείνη την εποχή, διηύθυνε, ανέβασε, το 2004/2005, στο τότε «Γκαράζ» του Εθνικού

την παράσταση «Με αφορμή το χιόνι που λιώνει» -εξαιρετική πρώτη εμφάνιση-, βασισμένη στη νουβέλα (1864) του Ντοστογιέφσκι «Σημειώσεις από την παρανομία» («Το υπόγειο»), σε δική της σκηνική απόδοση, και, μάλιστα, με πρωταγωνιστές τον Νίκο Γιαλελή με τον οποίο θα συνεργαστεί και τώρα στο «Dostoyevskaya Metro Station» και την Σοφιάννα Θεοφάνους. Την ίδια παράσταση, ξαναδουλεμένη, με την ίδια διανομή, σκηνοθέτησε και πάλι, για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας -στη δραματική σχολή του οποίου είχε τη διεύθυνση σπουδών ενώ σήμερα είναι αναπληρώτρια διευθύντρια στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου-, στον Εκπαιδευτικό Χώρο «Μπάρι», το 2013/2014.

No comments:

Post a Comment