May 7, 2017

Η Αγγελική Παπαθεμελή γυρίζει στην Θεσσαλονίκη και στο ΚΘΒΕ με Πέτρα φον Καντ


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 

Η Αγγελική Παπαθεμελή, μια εξαίρετη ηθοποιός, με πολλές σημαντικές ερμηνείες στο ενεργητικό της αλλά και με ιδιαίτερα «χαμηλό προφίλ», που για κάθε εμφάνισή της είναι πια δεδομένο το ενδιαφέρον που δημιουργείται, μετά από πρόσκληση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ανεβαίνει την επόμενη σεζόν στη γενέτειρά της, την Θεσσαλονίκη, για να ερμηνεύσει τον επώνυμο ρόλο στο έργο του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» που θ’ ανεβάσει το νεαρό σκηνοθετικό δίδυμο -της Θεσσαλονίκης επίσης- Κορίνα Βασιλειάδου και Χάρης Πεχλιβανίδης στη δοκιμασμένη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα (Φωτογραφία: Σάκης Γιούμπασης).
Η Πέτρα φον Καντ, καταξιωμένη σχεδιάστρια μόδας -πρόσφατα χωρισμένη απ’ τον άντρα της, μετά από μια άτυχη συμβίωση, και με μια κόρη-, με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αριστοκρατική αλλά και εγωκεντρική, αλαζονική και κυνική, που ζει μαζί με την «ταμένη» σ’ αυτή βοηθό της, την Μαρλένε, έχει μάθει να εξουσιάζει τους ανθρώπους και να τους εκμεταλλεύεται. Η ζωή της ανατρέπεται όταν ερωτεύεται τη νεαρή Κάριν που εκτός από ερωμένη γίνεται και μοντέλο της. Η Πέτρα, παραμελώντας τους πάντες γύρω της, επενδύει απόλυτα σε μια άνιση σχέση καθώς η κοπέλα δεν ανταποκρίνεται στα συναισθήματά της. Αφού, μάλιστα, ξεκινήσει μια πετυχημένη καριέρα, η Κάριν δε θα αργήσει ν εγκαταλείψει την Πέτρα και να επιστρέψει στον άντρα της -γιατί είναι παντρεμένη. Το σοκ για την Πέτρα φον Καντ είναι ισχυρό. 
Αυτή είναι, σε γενικές γραμμές, η ιστορία του έργου -με έξι, γυναικείους μόνο, ρόλους- που έκανε την πρεμιέρα του το 1971 στην Φρανκφούρτη, σε σκηνοθεσία του ίδιου του Φασμπίντερ ο οποίος και το μετέφερε την επόμενη χρονιά (1972) στον 

κινηματογράφο, με πρωταγωνίστριες την Μάργκιτ Κάρστενσεν ως Πέτρα φον Καντ και την Χάνα Σιγκούλα ως Κάριν, για να γίνει διάσημο και «καλτ». Το 2005 έκανε πρεμιέρα στο Δουβλίνο και μετά στο Λονδίνο η βασισμένη στο έργο ομώνυμη όπερα του Ιρλανδού Τζέραλντ Μπάρι.

Στην Ελλάδα, το έργο του Φασμπίντερ έχει ανεβεί τέσσερις φορές: το 1987/1988 εγκαινίασε -για να επαναληφθεί και τον επόμενο χειμώνα 1988/1989- την «Πράξη» της Μπέττυς Αρβανίτη και του Βασίλη Πουλαντζά στο θέατρο «Οδού Κεφαλληνίας», σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη
-μια παράσταση που άφησε εποχή-, με την Μπέττυ Αρβανίτη στον επώνυμο ρόλο, τις Μαρία Μαρτίκα, Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Νικολέττα Βλαβιανού, Σοφία Κακαρελίδου και την Νινή Βοσνιάκου, συγκλονιστική στο βουβό ρόλο της Μαρλένε, να κλέβει την παράσταση.
Το χειμώνα 1990/1991 πρωτοανέβηκε στην Θεσσαλονίκη, στο Ινστιτούτο «Γκέτε», απ’ το θίασο «Παράθλαση» της Μόνας Κιτσοπούλου σε σκηνοθεσία της. Πέτρα ήταν η Άννα Γιαννακίδου και, μαζί της, οι Πελαγία Αγγελίδου, Μαρία Πασχαλίδου, Μαρία Σταυρακάκη, Τίνα Στεφανοπούλου και Ελένη Κασσίδου.
Το χειμώνα 2011/2012 «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» ανέβασε στην «Ακαδημία Πλάτωνος» ο Νίκος Καραγέωργος με την Αθηνά Τσιλύρα στον επώνυμο ρόλο και τις Ειρήνη Ράπτη, Φαίη Τζήμα, Καρολίνα Κάρτερ, Κατερίνα Σιώζου, Εύη Κολιούλη, Άννα Ρουμπούλια, Δομνίκη Μητροπούλου.
Τέλος, τη σεζόν 2015/2016 το έργο παρουσίασε -το πιο πρόσφατο ανέβασμα- το Εθνικό Θέατρο, στην Σκηνή «Κατίνα Παξινού»/«Μικρό Rex». Σκηνοθέτησε η Άντζελα Μπρούσκου, που κράτησε κι έναν απ’ τους ρόλους, με Πέτρα την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και με τις Παρθενόπη Μπουζούρη, Ρίκα Διαλυνά, Γιούλικα Σκαφιδά, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου.
Για τους υπόλοιπους ρόλους της καινούργιας παράστασης η οποία θ’ ανεβεί στο Φουαγιέ του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, τέλος Ιανουαρίου, μετά την επανάληψη του «Festen/Οικογενειακή γιορτή» που ’χει σκηνοθετήσει ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, πραγματοποιούνται ανοιχτές ακροάσεις στο ΚΘΒΕ στις 15 και 16 Μαΐου.
Και οι δυο σκηνοθέτες που θ ανεβάσουν τώρα «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» είναι Θεσσαλονικιοί και ήδη σχετίζονται με το ΚΘΒΕ. Ο 34χρονος Χάρης Πεχλιβανίδης συνεργάζεται με το Θέατρο, ως ηθοποιός και χορευτής, απ’ το 2007. Το 2013, μαζί με την 36χρονη Κορίνα Βασιλειάδου, βραβεύτηκαν απ’ το Διεθνές Ινστιτούτο Ίψεν της Νορβηγίας με την υποτροφία Ίψεν 2013 για την παράσταση -συμπαραγωγή με το ΚΘΒΕ- «Ορυχείο Ίψεν: Ένας εχθρός του λαού συναντάει το λαό», μια εύστοχη ανάγνωση του ιψενικού έργου «Ένας εχθρός του λαού» μέσα απ’ το πρίσμα των γεγονότων και της έντασης στις Σκουριές της Χαλκιδικής. Οι ίδιοι, το 2014 παρουσίασαν στον Παλαιό Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης, με το ΚΘΒΕ και την «Parallaxi/Θεσσαλονίκη Αλλιώς», στο πλαίσιο της, ενταγμένης στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης Πρωτεύουσας Νεολαίας 2014 και του αστικού πειράματος «Θεσσαλονίκη Αλλιώς» της «Parallaxi», δράσης «West Side Story. Μια δράση στα δυτικά της Θεσσαλονίκης», την παράσταση «Στην άλλη όχθη» (Φωτογραφία: Άγγελος Ζυμάρας, απ το Parallaxi). 
Για την Αγγελική Παπαθεμελή θα ’ναι η τρίτη συνεργασία της με το ΚΘΒΕ. Προηγήθηκαν, το 2005/2006, η Σάσα στον «Ιβάνοφ» του Τσέχοφ, που ανέβασε ο Νίκος Μαστοράκης -εξαιρετική παράσταση-  και, το καλοκαίρι του 2008, ο απολαυστικός Φρύγας στον «Ορέστη» του Ευριπίδη, που κανε ο Σλόμπονταν Ούνκοφσκι -η παράσταση παίχτηκε και στην Επίδαυρο για να συνεχιστεί και την επόμενη περίοδο 2008/2009.
Ας σημειωθεί ότι η Αγγελική Παπαθεμελή, που τη φετινή σεζόν έπαιξε σε δυο επαναλήψεις -«Θέλετε να χορέψουμε, Μαρία;», τη νουβέλα της Μέλπως Αξιώτη σε δραματουργική επεξεργασία Γιάννη Σκουρλέτη και Ηλέκτρας Ελληνικιώτη η οποία υπέγραφε και τη σκηνοθεσία, με την ομάδα «Bijoux de Kant», στο θέατρο «Οδού Κυκλάδων/Λευτέρης Βογιατζής» και «Και θα σφάξουμε το κουνέλι. Η ζωή είναι ωραία. Η ζωή είναι καλή. Θα σφάξουμε το κουνέλι» στην οποία συνυπέγραφε, επίσης, με την Σοφία Κορώνη, και τη σύνθεση των κειμένων και τη σκηνοθεσία- αλλά και στον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ξανθόπουλου για την Εφηβική Σκηνή της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση, κλείνει τις μέρες αυτές -στις 24 Μαΐου- 
ακριβώς είκοσι -επίσημα -γιατί έχουν προηγηθεί κι ανεπίσημα, προ δραματικής σχολής- χρόνια παρουσίας στη σκηνή. Απόφοιτος (1996) της δραματικής σχολής των «Μορφών», στη σημαδιακή πρώτη φουρνιά της, ήταν μια αυθεντική, συγκλονιστική Λόρα στο ανέβασμα-σταθμό του «Γυάλινου κόσμου» του Τένεσι Γουίλιαμς, απ’ τον Δημήτρη Μαυρίκιο, πλάι στην Ράνια Οικονομίδου, τον Νίκο Κουρή και τον Άγη Εμμανουήλ, παράσταση που ανέβηκε στο τέλος της περιόδου 1996/1997 και παίχτηκε απ’ τον θεατρικό οργανισμό «Μορφές», στον Πάνω Όροφο του «Εμπρός», επί τρεις σεζόν.

2 comments:

  1. *Απόφοιτος (1996) εννοείτε συν το γεγονός ότι στον πάνω όροφο του Εμπρός είχαν ήδη παιχτεί κι άλλες παραστάσεις (π.χ Αμερικάνικος Βούβαλος ) με τελευταία, πριν τον εμβληματικό Γυάλινο Κόσμο,το "ξενοδοχείο Ορφέας " του Κ.Ρήγου

    ReplyDelete
  2. Έχετε δίκιο, διορθώθηκαν, ευχαριστώ αγαπητό Εμπρός :-)

    ReplyDelete