April 5, 2012

Από Οιδίπους, Ιοκάστη


Το Τέταρτο Κουδούνι / 5 Απριλίου 2012
 
Ναι, οι εξετάσεις τους, τα τελευταία, τουλάχιστον, χρόνια, ήταν «ανοιχτές». Αλλά είναι, η πρώτη, αν δε λαθεύω, φορά που το Εθνικό δίνει στους τριτοετείς της δραματικής σχολής του την ευκαιρία να πατήσουν, πριν απ’ τις εξετάσεις, το σανίδι παίζοντας ενώπιον κοινού, σε μέρες τακτικές, μια πλήρη παράσταση. Και μάλιστα να εξερευνήσουν, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη, μ’ ένα έξοχο ελληνικό έργο, τον «Γενικό γραμματέα» του Ηλία Καπετανάκη, τις αναλογίες μιας καυτής πολιτικής σάτιρας του 1893 με το σήμερα.


Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
θα ’ναι η Ιοκάστη πλάι στον Αιμίλιο Χειλάκη – Οιδίποδα και με Κρέοντα τον Χρήστο Σαπουντζή στον «Οιδίποδα τύραννο» που θα σκηνοθετήσει μόνο με άνδρες ηθοποιούς ο Τσέζαρις Γκραουζίνις το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου, συμπαραγωγή της εταιρείας «Αρτivities» του Αιμίλιου Χειλάκη με το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου και με το Ελληνικό Φεστιβάλ.
Αξιοσημείωτο είναι πως ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης θα επωμιστεί την Ιοκάστη _ αλλά και άλλους ρόλους, όπως κι οι υπόλοιποι δυο εκ των τριών υποκριτών της παράστασης _ ενώ στο προηγούμενο ελληνικό ανέβασμα της τραγωδίας του Σοφοκλή απ’ τον Σπύρο Ευαγγελάτο με το «Αμφι-Θέατρό» του και πάλι στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, μόλις το προπέρσινο καλοκαίρι, του 2010, κρατούσε τον επώνυμο ρόλο.
Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις θ’ ανεβάσει το έργο _ μια παράσταση που παρουσιάζει καταρχάς εξαιρετικό ενδιαφέρον _ στη μετάφραση του Μίνου Βολανάκη, με σκηνικά και κοστούμια Κένι ΜακΛίλαν, μουσική Δημήτρη Θεοχάρη και φωτισμούς Νίκου Βλασόπουλου.
Ο Κώστας Κορωναίος θα ’ναι ο κορυφαίος του Χορού τον οποίο θα συναπαρτίζουν οι Αλμπέρτο Φάις, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Κώστας Σειραδάκης, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ονίκ Κετσογιάν, Γιώργος Παπανδρέου (όχι, περί συνωνυμίας πρόκειται…), Τζεφ Μααράουι. Βοηθός του σκηνοθέτη, η γυναίκα του, ηθοποιός Μάρω Παπαδοπούλου.




Μόλις επέστρεψε απ’ την Ζιρίχη, όπου σκηνοθέτησε στο εκεί, σαρανταεξάχρονο _ απ’ το 1966 _, σημαντικό Θέατρο «Νόιμαρκτ» τον «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ στη «μιούζικαλ» εκδοχή του (2002) απ’ τον Ρόμπερτ Γουίλσον και τον Τομ Γουέιτς, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού μας Γιάννης Χουβαρδάς. Με αποθεωτικές κριτικές: «Δεν είναι σε καμιά περίπτωση υπερβολικός ο ισχυρισμός, ότι η παράστασή του αφήνει εποχή», «Απελευθερώνει μόνο ένα συναίσθημα: ενθουσιασμό», «Ένα συνταρακτικό ρέκβιεμ πάνω στην αξιοπρέπεια», «Σου κόβει την ανάσα με την αισθητική του συνέπεια και τη δραματουργική του ανατροπή», «Σε καμιά σύσπαση των μυών δεν υπάρχει λάθος, καμιά φράση δεν είναι περιττή. Θρίαμβος» έγραψαν, μεταξύ άλλων, οι εφημερίδες της  Ζιρίχης.
Να σας θυμίσω πως η Μπάρμπαρα Βέμπερ, συνδιευθύντρια του «Νόιμαρκτ» απ’ το 2008, έχει κληθεί απ’ τον Γιάννη Χουβαρδά και θ’ ανεβάσει τον επόμενο Φεβρουάριο στην Νέα Σκηνή του Εθνικού «Ορφέα στον Άδη» του Τενεσί Γουίλιαμς.
Όσο για τον «Περικλή» του Σέξπιρ, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Χουβαρδά στο Εθνικό Θέατρο, πρόκειται σύντομα να ταξιδέψει στο Λονδίνο για να παιχτεί στο θέατρο «Γκλόουμπ», στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Σέξπιρ _ με άπαντα τα σεξπιρικά έργα που θα τα παρουσιάσουν θίασοι απ’ όλο τον κόσμο _ το οποίο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας που οργανώνεται με αφορμή τους εκεί φετινούς Ολυμπιακούς Αγώνες.


Σχετικά με τα όσα έγραφα στο Τέταρτο Κουδούνι στις 9 Φεβρουαρίου για την ελληνική προϊστορία του συγκεκριμένου «Περικλή» και με αφορμή την πληροφορία που ’δωσε ο δικός μας Κώστας Γεωργουσόπουλος στην κριτική του στις 5 Μαρτίου για την παράσταση, να διορθώσω πως το ανέβασμα δεν είναι το πρώτο στην Αθήνα στα ελληνικά. Είναι απλώς το πρώτο απ’ το Εθνικό.
Μετά την παράσταση του έργου απ’ το «Prospect Theatre» στο Ηρώδειο, στο πρωτότυπο βέβαια, στα ελληνικά πρώτος το ανέβασε, το καλοκαίρι του 1980, στον ίδιο χώρο, ο Αλέξης Σολομός με το «Προσκήνιό» του για ν’ ακολουθήσει ο Νίκος Χουρμουζιάδης με την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» στην Θεσσαλονίκη το 1998 / ’99.


Δεν αρκούνται,
φέτος, οι αδελφοί Κούφαλη _ Αντώνης και Κωνσταντίνος _ στον επιτυχημένο μονόλογό τους «Η έκτη Καρυάτιδα» που παίζεται στο «Άλμα» απ’ την Σοφία Φιλιππίδου σε σκηνοθεσία Κώστα Τσόκλη.
Η διασκευή τους απ’ τον Παπαδιαμάντη _ πέντε διηγήματά του _ «Φτωχοί και άγιοι» σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Χρυσομάλλη μεταφέρθηκε απ’ την ομάδα «Methexis» στο «Βασιλάκου» και παίχτηκε για δεύτερη σεζόν.
Ενώ η «Πάχνη» τους _ πρωτοπαρουσιάστηκε στις «Αναγνώσεις» του Εθνικού (και της Σίσσυς Παπαθανασίου) σε σκηνοθετική επιμέλεια Θέμελη Γλυνάτση την άνοιξη του 2009 _, στην πολύ καλή σκηνοθεσία του Τάκη Τζαμαργιά που παίχτηκε για πρώτη φορά στην Καβάλα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων και Καβάλας, και στη συνέχεια, τη σεζόν 2009 / ’10, στην Αθήνα, στο «Πορεία», αφού παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες στην Βοσνία, στο Διεθνές Φεστιβάλ Χειμώνας 2012 του Σαράγεβο, με Μάνο Καρατζογιάννη και Αλέξανδρο Μαυρόπουλο στους δυο ρόλους, κατηφορίζει και πάλι στην Αθήνα. Από αύριο έως και την Μεγάλη Τρίτη, στο «Θησείον» αυτή τη φορά.


Έχει γοητεύσει _ και _ τους ανθρώπους του θεάτρου ο Αλμοδόβαρ. Έτσι εκτός απ’ τις «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», μεταφορά για το θέατρο απ’ τους Τζέφρι Λέιν και Ντέιβιντ Γιάζμπεκ, που παίζεται _ με μεγάλη επιτυχία _ στο «Μικρό Παλλάς» σε απόδοση Θοδωρή Πετρόπουλου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, είχαμε και στην Θεσσαλονίκη μια περφόρμανς εμπνευσμένη απ’ τις ταινίες του Αλμοδόβαρ και τις μουσικές τους: «Γύρνα πίσω …στα ψηλά τακούνια». Απ’ την ομάδα «Μόδας και Τέχνης Εραστές». Παίχτηκε στη στοά Μαλακοπή και στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της πόλης, στο πλαίσιο των δράσεων «Made In Thessaloniki» σε σύλληψη και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρόδη και Ιωάννη Κυφωνίδη. Περφόρμανς που, πιθανόν, θα ξαναδεί η Θεσσαλονίκη αλλά θα τη δούμε και στην Αθήνα.


Αισθητή κάνει φέτος την παρουσία της
η Σωτηρία Μπέλλου στην ελληνική σκηνή. Διότι δεν έχουμε μόνο το μονόλογο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία Μπέλλου. Η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας» με την Ντίνα Κώνστα στο «Κάππα» σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Έχουμε και την παράσταση «Θυμάσαι τη φωνή μου; E. Piaf – Σ. Μπέλλου» που, «αναμορφωμένη» μετά την περσινή της παρουσίαση στο «104», παίζεται στον «Προσωρινό», σε κείμενα και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή, με δυο τραγουδιστές και δυο μουσικούς αλλά και με την Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου.

Προ 50ετίας
Τα Θεατρικά Νέα


Αύριο φθάνει με το υπερωκεάνειο «Βασίλισσα Φρειδερίκη» από τη Νέα Υόρκη ο Νίκος Μοσχονάς, που, ως γνωστόν, μετεκλήθη από την Λυρική Σκηνή για να τραγουδήση στα «Ολύμπια» στις παραστάσεις των έργων «Η δύναμις του πεπρωμένου» του Βέρντι και «Φάουστ» του Γκουνώ. Ο διάσημος Έλλην βαθύφωνος και πρωταγωνιστής της Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης θα παραμείνη στην Αθήνα μέχρι τέλος του μηνός. 5 Μαρτίου 1962.


[…] Για πρότυπό του ο συγγραφέας φαίνεται να είχε «Τα φώτα της πόλεως» του Σαρλώ, «κατ’ εικόνα και ομοίωση» του οποίου έπλασε και τον Ανθρωπάκο του. Τον υποδύεται, φυσικά, ο κ. Χορν, με τη γνωστή δεξιοτεχνία του […]. Έξοχη ηθοποιός η κ. Ζαβιτσιάνου βρίσκει τρόπο να δώσει κάποια επίφαση ζωής στο άσαρκο φάντασμα της Ρόζας. Με πολύ χιούμορ και κέφι η κ. Σκιαδά σκιαγράφησε τη Βολιώτισσα, με τη λόξα να γίνει εκφωνήτρια. Της αξίζει κάθε έπαινος. […]. Με γνώση σκηνοθέτησε το έργο ο κ. Μπαστουνόπουλος […] (από την κριτική του Βάσου Βαρίκα για το έργο «Ο ανθρωπάκος» του «Ελευθερίου Αγνώστου» που παρουσίασε ο Δημήτρης Χορν). 9 Μαρτίου 1962.

Δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ».

No comments:

Post a Comment