Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: συναυλία «Στις όχθες του Μολδάβα. 200 Χρόνια από τη Γέννηση του Σμέτανα» / Μουσική διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής. Σολίστ: Τίμοθι Τσούι, βιολί-Τζαεμίν Χαν, βιολοντσέλο.
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι μετακλήσεις από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόκιμων ή και βετεράνων καλλιτεχνών
διεθνούς ακτινοβολίας ως σολίστ στις συναυλίες της. Αλλά πρόκειται για ασφαλείς λύσεις. Εξίσου χρήσιμη και, ίσως, ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η μετάκληση νέων, πολλά υποσχόμενων ή που έχουν αποδείξει ήδη το μέγεθος του ταλάντου τους. Εκεί ακριβώς ενεδρεύει η έκπληξη ή και ο ενθουσιασμός της «ανακάλυψης». Όπως και έγινε στην πρόσφατη συναυλία της: δύο νέοι σολίστ με το ιδιαίτερο πως επρόκειτο για Ασιάτες -και οι δύο. Ο 29χρονος Καναδός/Αμερικανός αλλά με ρίζες, από τους γονείς του, στην Μαλεσία και στην Ινδονησία Τίμοθι Τσούι, βιολονίστας, και ο μόλις 18χρονος Νοτιοκορεάτης Τζαεμίν Χαν, βιολοντσελίστας. Οι δυο νεαροί μουσικοί ερμήνευσαν το Διπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο και ορχήστρα (1887) του Γερμανού Γιοχάνες
Μπραμς, έσχατο συμφωνικό έργο του, αν και πέθανε ύστερα από δέκα χρόνια. Ώριμο έργο, ρωμαλέο, όχι εύκολα προσβάσιμο, από το οποίο οι σολίστ ανέσυραν τη βαθιά λυρικότητα του -σαν να ακούγαμε κάτι που δεν είχαμε ξανακούσει- επιδεικνύοντας μία μοναδική σύμπνοια η οποία προφανώς αποδείκνυε, αν και δεν αναφέρεται στο πρόγραμμα, πως δεν συνεργάζονταν για πρώτη φορά: μία εξαιρετική «συνομιλία» ανάμεσα στα δύο όργανα, που ενθουσίασε. Αλλά αυτό δεν θα γινόταν αν η θαυμαστή σύμπνοιά τους δεν περιβαλλόταν στοργικά και από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την οποία ο αειθαλής Βύρων Φιδετζής οδήγησε άψογα από το πόντιουμ. Όχι,
πάντως, μόνο στο Κοντσέρτο αλλά και στα τέσσερα ακόμα έργα που παρουσίασε. Tην έντονης δραματικότητας Εισαγωγή Κοντσέρτου «Οθέλος» (1891/1892, πρώτη εκτέλεση 1892), τρίτο μέρος μιας τριλογίας ορχηστρικών εισαγωγών -η οποία, τελικά, διασπάστηκε για να εκδοθούν οι τρεις εισαγωγές χωριστά- και εναρκτήριο έργο της βραδιάς. Και, στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, τρία συμφωνικά ποιήματα του Τσέχου
Μπέντριχ Σμέτανα, στα 200 χρόνια από τη γέννηση του οποίου ήταν αφιερωμένη η συναυλία της ΚΟΑ. Από τον κύκλο έξι συμφωνικών ποιημάτων
του «Η πατρίδα μου», καρδιά και έκφραση, καθώς αντλούν από την παράδοση, τους θρύλους, την ιστορία και τα τοπία της Τσεχίας, της τσέχικης εθνικής μουσικής Σχολής, της οποίας ο Σμέτανα θεωρείται ο πατέρας: αρ.1 «Βισέχραντ» («Το ψηλό κάστρο») (1874, πρώτη εκτέλεση 1875) -αναφορά σε μεσαιωνικό κάστρο κτισμένο στην όχθη
του ποταμού Μολδάβα-, το ιδιαίτερα δημοφιλές αρ. 2 «Μολδάβας» (1874, πρώτη εκτέλεση 1875) -μουσική εξαιρετικά μελωδική, που δημιουργεί μία αίσθηση ροής του τσέχικου ποταμού- και το με εμβατηριακό χαρακτήρα αρ. 6 «Μπλανίκ» (1879, πρώτη εκτέλεση 1880) που αναφέρεται σε ένα τσέχικο βουνό. Ελκυστικές μουσικές στις οποίες ο Βύρων Φιδετζής και η ΚΟΑ έδωσαν υπόσταση και κύρος. Κερδισμένη βραδιά (Φωτογραφίες: Μαργαρίτα Νικητάκη).
(Χρήσιμο το δωρεάν πολύπτυχο πρόγραμμα-αφίσα της συναυλίας -υπεύθυνη έκδοσης Αλίκη Φιδετζή).
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, 2 Φεβρουαρίου 2024.
(Τη συναυλία παρακολούθησα με πρόσκληση που μου παραχώρησε απευθείας η ΚΟΑ).
(Χρήσιμο το δωρεάν πολύπτυχο πρόγραμμα-αφίσα της συναυλίας -υπεύθυνη έκδοσης Αλίκη Φιδετζή).
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, 2 Φεβρουαρίου 2024.
(Τη συναυλία παρακολούθησα με πρόσκληση που μου παραχώρησε απευθείας η ΚΟΑ).
No comments:
Post a Comment