May 8, 2023

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επανέρχεται στο Εθνικό με Γκολντόνι

 

Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση
 
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επανέρχεται στο Εθνικό Θέατρο και στον Κάρλο Γκολντόνι με την κωμωδία του «Ο ιμπρεσάριος από την Σμύρνη» που θ’ ανοίξει τη χειμερινή σεζόν στην Κεντρική Σκηνή.
Κατά την πλοκή του έργου -που ο πολυγραφότατος Γκολντόνι έγραψε το 1759 και παίχτηκε την επόμενη χρονιά, το 1760, κατά τη διάρκεια του Καρναβαλιού, στο θέατρο «Σαν Λούκα» της Βενετίας- στην πόλη φτάνει ένας πλούσιος Τούρκος, έμπορος απ την Σμύρνη, με την πρόθεση να προσλάβει τραγουδιστές για να παρουσιάσει στην πόλη του μία όπερα. Πάσης φύσεως καλλιτέχνες και παράγοντες του θεάματος, περιπλανώμενοι, άνεργοι, ματαιόδοξοι, ορμούν και συνωστίζονται στο σαλόνι του προσπαθώντας να τον πείσουν να τους πάρει μαζί του και αλληλοϋπονομευόμενοι. «Ο ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» σχολιάζει με σπαρταριστό τρόπο τον κόσμο των καλλιτεχνών, έναν κόσμο που ο ίδιος ο Γκολντόνι γνώριζε άμεσα και σε βάθος. Και που, επίσης, άριστα γνωρίζει ο Βασίλης Παπαβασιλείου με τη διαπεραστική σκηνοθετική ματιά του.
Στη διανομή που καταρτίζει, στους βασικούς ρόλους ήδη συμπεριλαμβάνονται οι Αλέξανδρος Μυλωνάς, Θέμης Πάνου, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Ιωάννα Μαυρέα, Αγορίτσα Οικονόμου.
«Ο ιμπρεσάριος από την Σμύρνη»  πρωτοπαρουσιάστηκε απ’ το Εθνικό Θέατρο, στην Κεντρική Σκηνή του, τη σεζόν 1992/1993, σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου ενώ η παράσταση παίχτηκε επίσης στον Βόλο και στην Λαμία.
Το έργο, στη συνέχεια, επαγγελματικά, ανέβηκε, τη σεζόν 1994/1995, απ’ τον Νίκο Βασταρδή στο θέατρό του «Θεμέλιο», το 1995/1996 απ’ το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο θέατρο της «Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών», σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, ενώ το καλοκαίρι του 2006 το ανέβασε, σε περιοδεία, ο Σπύρος Κολιαβασίλης με το θέατρό του «Περίακτοι» που εδρεύει στο Μαρκόπουλο.
Θα ’ναι η πέμπτη σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου στο Εθνικό. Καταρχάς έχει κάνει το καλοκαίρι του 2000, με τον Γρηγόρη Βαλτινό στον επώνυμο ρόλο, «Οιδίποδα τύραννο» του Σοφοκλή, που ’δωσε την πρεμιέρα του στο Κολοσσαίο, στην Ρώμη, παίχτηκε στην Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, και, στη συνέχεια, έκανε μεγάλη περιοδεία στην Ελλάδα και, τη σεζόν 2000/2001, στην Αμερική -ΗΠΑ (Νέα Ιόρκη), Μέξικο, Χιλή,  Αργεντινή, Ουρουγουάη. Τη σεζόν 2003/2004, ανέβασε για την Πειραματική Σκηνή, στο τότε «Γκαράζ», το δίπτυχο «Κατά λάθος πρόβες» -ήτοι «Ο αυτοσχεδιασμός των Βερσαλιών» του Μολιέρου και «Οι καλόπιστοι θεατρίνοι» του Μαριβό-, το 2011/2012, στην Κεντρική Σκηνή, μία απολαυστική παράσταση της κωμωδίας του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή «Του Κουτρούλη ο γάμος» και το καλοκαίρι του 2013, στην Επίδαυρο, τον «Κύκλωπα του Ευριπίδη.
Όσο για τον Γκολντόνι, ο Βασίλης Παπαβασιλείου, επιστρέφει για έκτη φορά -ακολουθώντας τα βήματα του ιταλού ομοτέχνου του Τζόρτζιο Στρέλερ: ξεκίνησε το 1984/1985, ανεβάζοντας, για το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας / Θεσσαλικό Θέατρο, στην Λάρισα, στον κινηματογράφο «Γαλαξίας» που το στέγαζε, «Το καφενείο», παράσταση που πήγε περιοδεία το καλοκαίρι του 1985. Ακολούθησαν το 1986/1987, στο τότε θέατρο «Αθήναιον», νυν «Τζένη Καρέζη», με την νεότευκτη «Εποχή» του που άφησε εποχή, «Το καινούργιο σπίτι» -μια εξαιρετική εναρκτήρια παράσταση-, το 1999/2000 το «Φίλος, όχι αστεία», και πάλι για το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας, παράσταση που παίχτηκε και στην Αθήνα, στην Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Εθνικού Θεάτρου, στο «Rex», το 2005/2006 «Το τέλος του καρναβαλιού» για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, που παίχτηκε και στην Αθήνα, στο θέατρο «Λαμπέτη» -άλλη λαμπρή παράσταση- και το 2013/2014 οι «Καβγάδες στην Κιότζα», στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Να θυμίσω ότι ο Βασίλης Παπαβασιλείου έρχεται στο Εθνικό μετά το θρίαμβο για δυο καλοκαίρια της «Ελένης» του Ευριπίδη που ανέβασε για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος το καλοκαίρι του 2021 και που επαναλήφθηκε, το περασμένο καλοκαίρι του 2022 -και στην Επίδαυρο όπου είχε ματαιωθεί την προηγούμενη χρονιά λόγω των πυρκαγιών που έγιναν τις μέρες που είχε προγραμματιστεί. Αλλά και μετά το ναυάγιο της «Μεγάλης μαγείας» του Εντουάρντο ντε Φιλίπο που επρόκειτο να ανεβεί σε σκηνοθεσία του, την τρέχουσα σεζόν, στο θέατρο «Alhambra» και που ματαιώθηκε, ενώ οι δοκιμές είχαν προχωρήσει, λόγω αθέτησης των συμφωνημένων στα οικονομικά, απ’ την παραγωγή. 

No comments:

Post a Comment