December 21, 2016

Tip: «Phaedra(s)


Πολυσύνθετη η παράσταση «Phaedra(s)» του Κσίστοφ Βαρλικόφσκι που είδα στην «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση -συμπαραγωγού, μαζί και με άλλους ευρωπαϊκούς θεατρικούς οργανισμούς, του «Οντεόν-Θεάτρου της Ευρώπης» για την παράσταση: κείμενα του Ουαζντί Μουαουάντ, της Σάρα Κέιν και του Γ. Μ. Κουτσί, με άξονα την Φαίδρα ή με αναφορές στην Φαίδρα, τα οποία συμπλέκονται, μέσα στο εξαιρετικό στην απλότητά του, ευκίνητο, λειτουργικό αλλά και εξαιρετικά φωτισμένο σκηνικό -που παραπέμπει σε αίθουσα νεκροτομείου, κάτι σαν προθάλαμος στην κόλαση- της Μαλγκοζάτα Στσέσνιακ και τις καθοριστικές μουσικές του Πάβελ Μίκιετεν-, με αραβικά τραγούδια, λάγνες χορεύτριες, γυμνά κορμιά, πεολειχίες, αίματα, βίντεο, κινηματογραφικές σκηνές -η σκηνή του ντους από το «Ψυχώ» του Χίτσκοκ, σκηνές από το «Φράνσις» με την Τζέσικα Λανγκ και από «Το θεώρημα» του Παζολίνι-, μετωπικά στησίματα… σε ένα κράμα μεταμοντερνιστικής αλλά υψηλής αισθητικής, με το προσωπικό ύφος-σφραγίδα του ρηξικέλευθου πολονού σκηνοθέτη, εξαιρετικά ενδιαφέρον παρά τις κάποιες κοιλιές -πάντα δεν αποφεύγει τις φλυαρίες ο Βαρλικόφσκι.
Αλλά εκείνο που αναδύεται μέσα και πέραν από το κράμα αυτό είναι η έκπαγλη σκηνική προσωπικότητα της Ιζαμπέλ Ιπέρ. Την έχω δει πολλές φορές στον κινηματογράφο, την έχω δει και στη σκηνή -είναι η τέταρτη φορά που έρχεται στην Αθήνα, προηγήθηκαν, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, επί Γιώργου Λούκου, το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Γουίλσον, το «Ένα λεωφορείο», από το «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τένεσι Γουίλιαμς, με τον Βαρλικόφσκι και τότε και «Οι ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό με σκηνοθέτη τον Λικ Μποντί- αλλά ποτέ δεν είχα την αίσθηση που μου άφησε τώρα. Αυτή η μικροκαμωμένη, 63χρονη γυναίκα, με το ευλύγιστο σώμα, στις «Phaedra(s)» μεταμορφώνεται με ένα μαγικό τρόπο από περσόνα σε περσόνα που καλείται να ερμηνεύσει: άκρως ερωτική -σχεδόν πορνική- που αφήνει το πάθος της να τη συνεπάρει, ψυχρή, αποστειρωμένη εστεμμένη, κυρία αριστοκρατική, επιτυχημένη συγγραφέας με χιούμορ απολαυστικό σε συνέντευξη που τη διακόπτει για να μεταλλαχτεί ξαφνικά σε συγκλονιστική Φαίδρα του Ρακίνα, με μέγεθος τραγικό…

Και όλα αυτά μελετημένα αλλά και βγαλμένα από τα σπλάχνα. Μία φλεγόμενη Ηθοποιός, άξια θαυμασμού. Τα εισιτήρια για τις δύο παραστάσεις που απομένουν έχουν εξαντληθεί. Αν θέλετε, όμως, να μη χάσετε την ερμηνεία αυτή στηθείτε στα ταμεία. Μπορεί και να έχετε τύχη.

No comments:

Post a Comment