May 13, 2015

«Πειραματική Σκηνή» και πάλι στο Εθνικό με Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 


Ο Στάθης Λιβαθινός ανασυστήνει στο Εθνικό Θέατρο, του οποίου μόλις ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση, την «Πειραματική Σκηνή» στην οποία διέπρεψε και μέσα από την οποία, κυρίως, αναδείχτηκε ο ίδιος και την αναθέτει σε δυο καλλιτέχνες της νέας γενιάς -το σκηνοθέτη Ανέστη Αζά και τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Πρόδρομο Τσινικόρη-, συνεργάτες εδώ και χρόνια. Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, αν και δεσμευμένος απ’ τις συνεργασίες που ’χει ήδη κλείσει ο προκάτοχός του Σωτήρης Χατζάκης για την επόμενη σεζόν κι έχει αναγγείλει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος με την εμφανή πρόθεση να δημιουργήσει προηγούμενο και να προκαλέσει εντυπώσεις, εκτός απ’ την αναμόρφωση του ρεπερτορίου που σχεδιάζει με τους ήδη καπαρωμένους καλλιτέχνες, έχει και πολλά άλλα σχέδια στο σακούλι του. Με βασικό την επαναλειτουργία, μετά από επτά χρόνια, στο Εθνικό της «Πειραματικής Σκηνής».
Η «Πειραματική Σκηνή» ιδρύθηκε στο Εθνικό Θέατρο επί διεύθυνσης Νίκου Κούρκουλου το 1996 και καλλιτεχνικός υπεύθυνός της ορίστηκε ο σκηνοθέτης Νίκος Περέλης ο οποίος είχε κάνει και τη σχετική πρόταση. Στεγάστηκε αρχικά στην τότε «Νέα Σκηνή» του Κτιρίου Τσίλερ, όπου και έκανε επίσημη έναρξη των παραστάσεών της τη σεζόν 1997/1998 μ ένα πρόγραμμα τριών μονοπράκτων σύγχρονων ελλήνων συγγραφέων -«Ο τοίχος» του Αλέξη Σεβαστάκη, «Το παιχνίδι» του Γεράσιμου Τσάκαλου και «Η σοφίτα» της Κωνσταντίνας Δούκα-, σε σκηνοθεσία, αντίστοιχα, Βαρβάρας Δούκα, Ηλία Φραγκάκη και Θωδ Εσπίριτου, για να μεταφερθεί στη συνέχεια στον υπόγειο χώρο του «Γκαράζ» που χρησιμοποιούνταν ήδη αλλά διαμορφώθηκε ειδικά.
Ο Νίκος Περέλης παρέμεινε μέχρι το 2001 για να τον αντικαταστήσει ο Στάθης Λιβαθινός. Η πρώτη του παράσταση -«Αγάπης αγώνας άγονος» του Σέξπιρ- δεν καθόρισε, απλώς, το πρόσωπο και το μέλλον της «Πειραματικής Σκηνής» αλλά σημάδεψε το ελληνικό θέατρο. Η «Πειραματική» τροφοδότησε το θέατρό μας με νέους σκηνοθέτες και ιδιαίτερα ταλαντούχους ηθοποιούς που συνέπηξαν μια ισχυρή, αποτελεσματική ομάδα γύρω απ’ τον Στάθη Λιβαθινό. Ο οποίος παρέμεινε ως καλλιτεχνικός υπεύθυνος της Σκηνής αυτής -που είχε μεγάλο αντίκρισμα στο κοινό και που μεταφέρθηκε αργότερα, όταν άρχισαν οι εργασίες αποκατάστασης του Κτιρίου Τσίλερ, στο «Από Μηχανής Θέατρο»- μέχρι το 2007, όταν την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού ανέλαβε ο Γιάννης Χουβαρδάς. Ο Γιάννης Χουβαρδάς δεν ήθελε ανεξάρτητη την «Πειραματική Σκηνή» αλλά επιθυμούσε να υπάρχει ένας κεντρικός καλλιτεχνικός σχεδιασμός στο πρόγραμμα του Εθνικού και δεν συμφώνησαν με τον Στάθη Λιβαθινό ο οποίος αποχώρησε με όλους σχεδόν τους ηθοποιούς της ομάδας του.

Η τελευταία του παράσταση εκεί ήταν ένας ακόμα θρίαμβος: «Ο ηλίθιος» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε διασκευή για το θέατρο που υπέγραφε ο Σάββας Κυριακίδης σε συνεργασία με το θίασο, στο τέλος της σεζόν 2006/2007. Η παράσταση επαναλήφθηκε και την επόμενη σεζόν, οπότε και η «Πειραματική» συνέχισε χωρίς πια καλλιτεχνικό υπεύθυνο για να διαλυθεί στο τέλος της.
Ο 37χρονος Ανέστης Αζάς, γεννημένος στην Θεσσαλονίκη, σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σκηνοθεσία στην Ανώτατη Δραματική Σχολή «Ερνστ Μπους» του Βερολίνου. Απ’ το 2008 εργάζεται ως σκηνοθέτης. Έχει σκηνοθετήσει στο Εθνικό Θέατρο, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο ΚΘΒΕ, στην «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» αλλά και σε ανεξάρτητες σκηνές.
Ο 34χρονος Πρόδρομος Τσινικόρης γεννήθηκε στο Βούπερταλ της Γερμανίας από γονείς μετανάστες. Το 1999 μετακινήθηκε στην Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Απ το 2005 μέχρι το 2008 ανήκε στο θίασο της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης». Το 2009 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου έχει συνεργαστεί με διάφορους θιάσους.
Και οι δυο τους έχουν δουλέψει, σε συνεργασία, και στην Ελλάδα και στην Γερμανία, για παραστάσεις που αναπτύχθηκαν στους κώδικες του θεατρικού ντοκυμαντέρ, στα χνάρια των «Rimini Protokoll», με εξαιρετικά αποτελέσματα.

No comments:

Post a Comment