July 18, 2024

Στο Φτερό / Νερό, νερό, νερό! ή Ένα μουσκεμένο Φεστιβάλ ή Με το μάτι γαρίδα

 
3ο Evia Film Project: Αγία Άννα / Αιδηψός / Λίμνη
 
Το νερό. Το νερό που αρχίζει να γίνεται δυσεύρετο αλλά και αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης αλλά και το νερό της θάλασσας ήταν ο άξονας του 3ου «Evia Film Project». Μιας πολύ χρήσιμης διοργάνωσης την οποία έχει ξεκινήσει από το 2022 το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιθυμώντας να υποστηρίξει την Βόρεια Εύβοια που ρημάχτηκε από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2021 και που ακόμα οι πληγές της παραμένουν ανοιχτές. Με την οργανωτική πείρα 64 χρόνων, που διαθέτει, ετοίμασε ένα σφιχτό πρόγραμμα το οποίο περιλάμβανε όχι μόνο κινηματογραφικές προβολές στην Αιδηψό, στην Λίμνη και στην Αγία Άννα αλλά και workshops, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, ομιλίες, προβολές εικονικής πραγματικότητας, πάντα με το «μάτι γαρίδα», όπως έλεγε ένα ευφυέστατο από τα σλόγκαν του Φεστιβάλ, προς τις συνέπειες της περιβαλλοντικής καταστροφής και της κλιματικής αλλαγής που κάθε χρόνο, κάθε μήνα, κάθε μέρα γίνονται όλο και πιο αισθητές, όλο και πιο ανησυχητικές. Οι ταινίες που προβλήθηκαν δεν ήταν πρεμιέρες αλλά ήταν σχετικά πρόσφατες, επιλεγμένες από τα αποθεματικό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ώστε να δένουν με το θέμα του: το νερό. Βρεθήκαμε, καλεσμένοι, στα Λουτρά Αιδηψού, στο πρώτο τριήμερο του διαρκείας πέντε ημερών (2-6 Ιουλίου) Φεστιβάλ και ήμασταν παρόντες, την Τρίτη 2 Ιουλίου, στην έναρξή του -χαλαρή, με χιούμορ,
ζεστή αλλά... χωρίς ακόμα τους καύσωνες των ημερών, χωρίς τυπικότητες…-, στον θερινό κινηματογράφο «Απόλλων» της Αιδηψού, που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού έχει αναστήσει για το «Evia Film 
Project», μετά από πολλά χρόνια εγκατάλειψής του. Παρουσιαστής, ο ηθοποιός Φάνης Μουρατίδης, συμπαθέστατος, άνετος, άμεσος και με χιούμορ, με ύφος... Γιώργου Οικονομίδη -«φίλοι μου αγαπημένοι!»-, ο δήμαρχος Ιστιαίας-Αιδηψού Γιάννης Κοντζιάς είπε τα δικά του και την απλή τελετή έναρξης έκλεισαν η Ελίζ Ζαλαντό, γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Θεσσαλονίκης και ο καλλιτεχνικός διευθυντής  του Ορέστης Ανδρεαδάκης, επίσης συμπαθέστατοι αλλά και άξιοι και οι δύο τους. Εναρκτήρια ταινία -επιτυχέστατη επιλογή, ποια άλλη θα είχε τόσο... νερό;- η «Οδύσσεια» του Ζερόμ Σαλ, γαλοβελγική συμπαραγωγή του 2016: η ζωή του γάλου ωκεανογράφου
Ζακ-Ιβ Κουστό (ο Λαμπέρ Ουιλσόν), από το 1946, όταν παραιτείται από το Πολεμικό Ναυτικό και αγοράζει, με την υποστήριξη της γυναίκας του Σιμόν (η Οντρέ Τοτού) που πούλησε τα κοσμήματά της, το πλοίο «Καλυψώ» με το οποίο αλωνίζει στις θάλασσες και εξερευνά  τους βυθούς τους, παράγοντας, παράλληλα, ταινίες οι οποίες κατακτούν τον κόσμο και εξελίσσονται σε τεράστια επιχείρηση. Η σύγκρουση με το γιο του Φιλίπ (ο Πιερ Νινέ), που τον ακολουθεί αλλά έχει οικολογικές ανησυχίες, θα εξελιχθεί σε ρήξη, αργότερα, όμως, θα ξανασμίξουν και ο Κουστό θα κάνει στροφή και θα τις συμμεριστεί, πριν ο γιος του σκοτωθεί σε αεροπορικό δυστύχημα πιλοτάροντας. Η ταινία έχει εμπορικές «κατευθύνσεις» αλλά και ευαισθησίες χωρίς να αγιογραφεί τον Κουστό που είχε καταληφθεί από μεγαλομανία ενώ πλήγωνε διαρκώς την αφοσιωμένη γυναίκα
του με διάφορες σχέσεις του. Την Τετάρτη, δεύτερη μέρα, το πρόγραμμα είχε την καλά φτιαγμένη μικρού μήκους, βραβευμένη με «Ίρις», ταινία του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου «Καρτ ποστάλ από το τέλος του κόσμου» (με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Γάλλο και την Αγγελική Δημητρακοπούλου), όπου μία οικογένεια, μόλις φτάνει σε ένα νησί για τις διακοπές της, αιφνιδιάζεται μαθαίνοντας ότι επέρχεται το τέλος του κόσμου, και τη γυρισμένη σε παραλία της Άνδρου, με μόνο τέσσερις γυναίκες ηθοποιούς, «Winona» (2019) του Αλέξανδρου Βούλγαρη, που δεν κράτησε το κοινό -ήδη μικρότερο από της Τρίτης. Ο σκηνοθέτης και η, εκ των πρωταγωνιστριών, Σοφία Κόκκαλη ήταν εκεί
 
για να απαντήσουν σε ερωτήσεις. Την Πέμπτη είδαμε, στο «Απόλλων» και πάλι -δεν πήγαμε, δυστυχώς, στην ωραία Λίμνη γιατί, μετά τις κατολισθήσεις που σημειώθηκαν, ο δρόμος Αιδηψού-Ροβιών-Λίμνης είναι κλειστός και επισκευάζεται ενώ με τον παρακαμπτήριο ο χρόνος της διαδρομής έχει διπλασιαστεί- είδαμε, παρουσία της σκηνοθέτριας η οποία απάντησε σε ερωτήσεις, το ντοκιμαντέρ (2023) της Δανής Λιν Αλούνα «Διπλός αποικισμός», συμπαραγωγή Γριλανδίας, Δανίας και Καναδά που θίγει τα προβλήματα των
αυτοχθόνων της Γριλανδίας Ινουίτ. Κεντρικό πρόσωπο, η Ινουίτ Άγιου Πίτερ, δικηγόρος αλλά και ακτιβίστρια, η οποία αγωνίζεται για τη δημιουργία ενός φόρουμε αυτοχθόνων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ, παράλληλα, έχει να αντιμετωπίσει την αυτοκτονία του γιου της και το χωρισμό της από τον -οχληρό- σύντροφό της. Ίσως η σκηνοθεσία να μην μπλέκει και τόσο επιτυχημένα τα προσωπικά της Άγιου με τον ακτιβισμό αλλά το θέμα, προσωπικά, με κράτησε. Η βραδιά τελείωσε με dj set από τον The Boy -η δεύτερη, η μουσική προσωπικότητα του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Βούλγαρη- στο «Κύμα», το υπέροχο, εμβληματικό περίπτερο των Λουτρών Αιδηψού, κτισμένο «μέσα» στη θάλασσα, όπου εγκαθίστανται, κάθε καλοκαίρι, τα γραφεία του «Evia Project». Το οποίο, όντως, αποδεικνύεται χρήσιμο, καθώς, όπως διαβάζω, το ακολουθούν με εκδηλώσεις τους η Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Και του χρόνου λοιπόν!

(Πρακτικό και καλόγουστο, το δωρεάν δίγλωσσο -ελληνικά και αγγλικά- έντυπο πρόγραμμα της οργάνωσης -επιμέλεια Ορέστης Ανδρεαδάκης).

Κινηματογράφος «Απόλλων»/Λουτρά Αιδηψού. 2ο «Evia Film Project» / Αγία Άννα, Αιδηψός, Λίμνη, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 2 έως 6 Ιουλίου 2024.

No comments:

Post a Comment