June 22, 2017

Ο Νίκος Μαστοράκης για πρώτη φορά στην όπερα: σκηνοθετεί στην Λυρική τo άπαιχτo στην Ελλάδα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Γκουνό με Μυρτώ Παπαθανασίου


Το Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση 



Ο Νίκος Μαστοράκης κάνει το ντεμπούτο του στην όπερα και, ειδικότερα, στην Εθνική Λυρική Σκηνή: ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Γιώργος Κουμεντάκης του ανέθεσε να
σκηνοθετήσει, την επόμενη σεζόν, τη -βασισμένη στο έργο του Σέξπιρ κι άπαιχτη στην Ελλάδα- όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σαρλ Γκουνό, στην καινούργια στέγη της Λυρικής -στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του ΚΠΙΣΝ, την Κεντρική Σκηνή της. Σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και με την εξαίρετη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου στο ρόλο της Ιουλιέτας.
Η τραγωδία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (χρονολογείται μεταξύ 1591 και 1595) του Ουίλιαμ Σέξπιρ -δυο , σχεδόν, παιδιά ακόμα,
o Ρωμαίος απ’ τον Οίκο των Μοντέγων κι η Ιουλιέτα απ’ τον Οίκο των Καπουλέτων, που ζουν στη, σπαρασσόμενη απ’ την αιματοβαμμένη έχθρα ανάμεσα στις οικογένειές τους, αναγεννησιακή ιταλική Βερόνα του Σέξπιρ, ερωτεύονται θανάσιμα, στην κυριολεξία, όπως τελικά αποδεικνύεται: παντρεύονται κρυφά με τη βοήθεια της παραμάνας της Ιουλιέτας και του φραγκισκανού μοναχού, πατέρα Λαυρέντιου, έμπιστου του Ρωμαίου, αλλά, καθώς ο έρωτας κι ο μυστικός γάμος τους συμπίπτουν μ’ ένα διπλό φονικό (του Μερκούτιου, φίλου του Ρωμαίου, απ’ τον Τιβάλτο, ξάδερφο της Ιουλιέτας, και του Τιβάλτου απ’ τον Ρωμαίο), αναγκάζονται να χωριστούν, ο Ρωμαίος εξορίζεται στην Μάντοβα, ο πατέρας Καπουλέτος αναγκάζει την Ιουλιέτα να ετοιμάζεται για γάμο με τον κόμη Πάρι κι, από μια τραγική σύμπτωση κι ένα κακό χειρισμό του πατέρα Λαυρέντιου, καταλήγουν στην αυτοκτονία- μετασχηματίστηκε απ’ τους Ζιλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρέ σε λιμπρέτο. Πάνω στο οποίο
συνέθεσε ο Σαρλ Γκουνό, μεταξύ 1865 και 1866, την ομώνυμη πεντάπρακτη όπερά του που έκανε την -πολύ επιτυχημένη- πρεμιέρα της τον Απρίλιο του 1867 στο «Αυτοκρατορικό Λυρικό Θέατρο» («Τεάτρ-Λιρίκ»).
Στο τέλος της ίδιας χρονιάς δόθηκε στο Λονδίνο η πρεμιέρα της ιταλικής εκδοχής του «Ρωμαίου» (η φωτογραφία απ' την παράσταση αυτή, με Ιουλιέτα την Αντελίνα Πάτι και Ρωμαίο τον Μάριο), το 1873 ανέβηκε και πάλι στο Παρίσι, αλλά στην «Οπερά-Κομίκ», μια αναθεωρημένη απ’ τον Ζορζ Μπιζέ εκδοχή της όπερας και το 1888 μια δεύτερη, αναθεωρημένη αυτή τη φορά απ’ τον γάλο συνθέτη, στην Όπερα, πια, του Παρισιού. Έως και παρωδία του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» -γεγονός ενδεικτικό της επιτυχίας του έργου- με τον τίτλο-συνήχηση «Rhum et Eau en Juillet» («Ρούμι και νερό τον Ιούλιο»), σε μουσική Μ. Ε. Ντεζαζέ, εμφανίστηκε στο Παρίσι, στο Θέατρο «Ντεζαζέ», την ίδια χρονιά της πρεμιέρας.
Το έργο του Γκουνό δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στην Ελλάδα -τουλάχιστον τον 20ο και 21ο αιώνα- παρά μόνο έχει μεταδοθεί ζωντανά -στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μουσικής-, απ’ την «Μετροπόλιταν Όπερα» της Νέας Ιόρκης, στη σειρά μεταδόσεων «Met Live», τον περασμένο Ιανουάριο, σε μουσική διεύθυνση Τζαναντρέα Νοσέντα και σε σκηνοθεσία -εξαίρετη παράσταση, έχω γράψει, σχετικά, στο «Τέταρτο Κουδούνι», στις 26 Ιανουαρίου 2017- του Μπάρτλετ Σέαρ, με τον
Βιτόριο Γκρίγκολο και την Ντιάνα Ντάμράου στους επώνυμους ρόλους.
Έργο του Γκουνό που χει ανεβάσει η Λυρική Σκηνή πιο πρόσφατα ήταν ο «Φάουστ», το χειμώνα 2011/2012, στην Αίθουσα «Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής, σε μουσική
διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία Ρενάτο Τζανέλα.
Ας σημειωθεί ότι ο Νίκος Μαστοράκης, που ’χει ισχυρούς δεσμούς με τη μουσική κι υπογράφει πάντα τη μουσική επιμέλεια 
στις παραστάσεις του, ντεμπουτάρει στην όπερα, αλλά με τον Σέξπιρ, σ έργο του οποίου βασίζεται η όπερα του Γκουνό, έχει 
ήδη ασχοληθεί: το καλοκαίρι του 2006 και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου ανέβασε, με το «Θέατρο Τέχνης», την -υπέροχη- παράσταση «Ένα όνειρο», «κατά το ‘Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας’ του Σέξπιρ», σε δραματουργική επεξεργασία του (Φωτογραφία: Χάρης Ακριβιάδης).
Όσο για την Μυρτώ Παπαθανασίου, την λαρισαία λυρική σοπράνο με την εξαιρετική διεθνή καριέρα, η οποία -πανέμορφη- συνδυάζει εμφάνιση, έξοχη υποκριτική και σπουδαία φωνή, είναι η πρώτη φορά που θα ερμηνεύσει Ιουλιέτα αλλά και, γενικότερα, Γκουνό.
Η ημερομηνία της πρεμιέρας του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Νίκου Μαστοράκη κι οι λοιποί συντελεστές καθώς κι η ολοκληρωμένη διανομή προφανώς θα ανακοινωθούν στη συνέντευξη Τύπου που δίνει την Δευτέρα ο Γιώργος Κουμεντάκης για το ρεπερτόριο της σεζόν 2017/2018. Πάντως το σίγουρο είναι ότι ο τενόρος που θα ερμηνεύσει Ρωμαίο ακόμα αναζητείται.

No comments:

Post a Comment