
Το έργο. Δεκαπέντε μήνες έχει να δει τον Ηρακλή και να μάθει νέα του η γυναίκα και μάνα των παιδιών του, η Δηιάνειρα. Ο ήρωας, αφού ολοκλήρωσε τους δώδεκα άθλους του, βρίσκεται κάπου στην Εύβοια μπλεγμένος σε μία διαμάχη με το βασιλιά της Οιχαλίας, τον Εύρυτο, παλιό του σύντροφο του οποίου έχει σκοτώσει το γιο. Ο Δίας τον τιμώρησε για το φόνο αυτό, αναγκάζοντάς τον να υπηρετήσει ως δούλος την Ομφάλη, τη βασίλισσα της Λυδίας – η έσχατη ταπείνωση. Όταν η τιμωρία έληξε, ο Ηρακλής εκστράτευσε εναντίον της Οιχαλίας για να πάρει εκδίκηση.
Η Δηιάνειρα, που με τα παιδιά της έχει καταφύγει στην Τραχίνα, στέλνει τον μεγαλύτερο γιο τους, τον Ύλλο, να ψάξει τον πατέρα του. Αλλά στο μεταξύ φτάνει απεσταλμένος του Ηρακλή _ ο Λίχας. Ο Ηρακλής, τους ανακοινώνει, νίκησε, κατέλαβε την Οιχαλία και πριν γυρίσει στέλνει με τον Λίχα στη γυναίκα του σκλάβες. Ανάμεσά τους, ένα σιωπηλό, όμορφο κορίτσι την ταυτότητα του οποίου ο απεσταλμένος δηλώνει πως αγνοεί όταν ερωτάται από την Δηιάνειρα. Αλλά ο ντόπιος γέροντας Άγγελος τον ξεμπροστιάζει: η αλήθεια είναι πως η εκστρατεία του Ηρακλή εναντίον του Εύρυτου αφορμή είχε την άρνηση του βασιλιά της Οιχαλίας να δώσει στον ήρωα ως παλλακίδα την κόρη του Ιόλη. Αυτή είναι το σιωπηλό κορίτσι που έστειλε στην Δηιάνειρα μαζί με τις άλλες σκλάβες.
Η Δηιάνειρα, που με τα παιδιά της έχει καταφύγει στην Τραχίνα, στέλνει τον μεγαλύτερο γιο τους, τον Ύλλο, να ψάξει τον πατέρα του. Αλλά στο μεταξύ φτάνει απεσταλμένος του Ηρακλή _ ο Λίχας. Ο Ηρακλής, τους ανακοινώνει, νίκησε, κατέλαβε την Οιχαλία και πριν γυρίσει στέλνει με τον Λίχα στη γυναίκα του σκλάβες. Ανάμεσά τους, ένα σιωπηλό, όμορφο κορίτσι την ταυτότητα του οποίου ο απεσταλμένος δηλώνει πως αγνοεί όταν ερωτάται από την Δηιάνειρα. Αλλά ο ντόπιος γέροντας Άγγελος τον ξεμπροστιάζει: η αλήθεια είναι πως η εκστρατεία του Ηρακλή εναντίον του Εύρυτου αφορμή είχε την άρνηση του βασιλιά της Οιχαλίας να δώσει στον ήρωα ως παλλακίδα την κόρη του Ιόλη. Αυτή είναι το σιωπηλό κορίτσι που έστειλε στην Δηιάνειρα μαζί με τις άλλες σκλάβες.

Όταν ο Ύλλος επιστρέφει, ρίχνοντας κατάρες στη μάνα του για το χιτώνα που έστειλε στον πατέρα του και που, τελικά, όντως τον οδηγεί στο θάνατο μέσα σε πόνους φριχτούς, η Δηιάνειρα, ψυχή βαθιά ευγενική, που συνειδητοποιεί τι έχει άθελά της διαπράξει, με αξιοπρέπεια, εντελώς σιωπηλή _ ως άλλη Ιοκάστη του «Οιδίποδα τύραννου», ως άλλη Ευρυδίκη της «Αντιγόνης» _ αποχωρεί. Σύντομα η Τροφός θα κομίσει το τραγικό νέο: πως η κυρά της αυτοκτόνησε.
Όταν μεταφέρουν τον ετοιμοθάνατο Ηρακλή, αυτός, ένα τέρας εγωισμού, ζητάει από τον Ύλλο να τον ανεβάσει στην πιο ψηλή κορυφή της Οίτης και να τον κάψει και κατόπιν να πάρει εκείνος την Ιόλη για γυναίκα του. Ο νεαρός το ακούει με φρίκη, θα αναγκαστεί όμως να υποκύψει: είναι η τελευταία επιθυμία του πατέρα του. Τέλος εποχής. Οι ήρωες μας έχουν τελειώσει.
Ο Σοφοκλής στις «Τραχίνιές» του (η τραγωδία τοποθετείται μεταξύ 457 και 430 π.Χ) υστερεί, ίσως, σε σχέση με τις άλλες γνωστές μας τραγωδίες του. Εδώ το κέντρο βάρος του δράματος μετατοπίζεται _ πράγμα που συμβαίνει βέβαια και στον «Αίαντα». Ενώ όλα όσα λέγονται και ακούγονται αφορούν τον Ηρακλή, η Δηιάνειρα είναι εκείνη που είναι παρούσα στα δύο τρίτα του έργου για να εξαφανιστεί, όμως, στο τελευταίο μέρος, όταν ο Ηρακλής εμφανίζεται, και να μην υπάρξει καμία μεταξύ τους σύγκρουση. Εντούτοις οι «Τραχίνιες» είναι ένα έργο ενδιαφέρον. Που μοιάζει πιο κοντά στον Ευριπίδη καθώς απομυθοποιεί τον Ηρακλή.
Ο Σοφοκλής στις «Τραχίνιές» του (η τραγωδία τοποθετείται μεταξύ 457 και 430 π.Χ) υστερεί, ίσως, σε σχέση με τις άλλες γνωστές μας τραγωδίες του. Εδώ το κέντρο βάρος του δράματος μετατοπίζεται _ πράγμα που συμβαίνει βέβαια και στον «Αίαντα». Ενώ όλα όσα λέγονται και ακούγονται αφορούν τον Ηρακλή, η Δηιάνειρα είναι εκείνη που είναι παρούσα στα δύο τρίτα του έργου για να εξαφανιστεί, όμως, στο τελευταίο μέρος, όταν ο Ηρακλής εμφανίζεται, και να μην υπάρξει καμία μεταξύ τους σύγκρουση. Εντούτοις οι «Τραχίνιες» είναι ένα έργο ενδιαφέρον. Που μοιάζει πιο κοντά στον Ευριπίδη καθώς απομυθοποιεί τον Ηρακλή.

Η παράσταση, που την προθερμαίνει ένας προάγων με τις κοπέλες του Χορού να αφηγούνται μία - μία τους άθλους του Ηρακλή, είναι στημένη με προσοχή, έχει ατμόσφαιρα, έχει ύφος προσωπικό, έχει υψηλή αισθητική και διαθέτει σκηνές αξιομνημόνευτες, όπως της Παρόδου με τα φανάρια θυέλλης ή του φινάλε με την πυραμιδοειδή νεκρική πομπή του Ηρακλή, δεν της λείπουν, όμως, και τα μειονεκτήματα: το προσωπικό αυτό ύφος δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο, η μουσική, ίσως, είναι περισσότερη απ’ όση χρειαζόταν _ σε μπουκώνει _, οι ρυθμοί κάποιες στιγμές πάσχουν. Και, πάνω απ’ όλα, μου άφησε την αίσθηση πως της λείπει η ενέργεια.

Ο Λευτέρης Παυλόπουλος για άλλη μια φορά _ έχω βαρεθεί να το επαναλαμβάνω… _ θαυματουργεί με τους φωτισμούς του στους οποίους πάρα πολλά οφείλει η παράσταση. Ο Χρήστος Παπαδόπουλος δίδαξε μία ελεύθερη κίνηση στο χορό απόλυτα δεμένη με τη σκηνοθετική γραμμή. Και η Μελίνα Παιονίδου έχει κάνει μία εξαιρετική μουσική διδασκαλία έχοντας, βέβαια, στη διάθεσή της ένα θαυμάσιο υλικό _ τα μέλη του Χορού.


Το συμπέρασμα. Μία παράσταση πολύ σοβαρών προθέσεων με εξαιρετικά στοιχεία αλλά άνιση και με επί μέρους προβλήματα. Δείτε την, πάντως. Μπορεί και να διαφωνήσετε μαζί μου.
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Επιδαύρου, 3 Αυγούστου 2013.
No comments:
Post a Comment